Streamingtips

Dirty John: Betty Broderick – Amanda Peet har aldrig varit bättre

1989 sätter Betty Broderick tre kulor i sin före detta man och hans nya fru efter en oerhört långdragen och fientlig skilsmässoprocess. Om henne handlar andra säsongen av Alexandra Cunninghams true crime-serie Dirty John som nu finns att njuta av på Netflix. Betty porträtteras av Amanda Peet och hon har aldrig varit bättre.

Peets Betty griper tag omedelbart. Hennes smärta gör ont och det blir självklart hur det för henne inte finns något annat sätt att agera än på det viset hon gör – så envist och aggressivt.

Dirty John: Betty Broderick berättar om hur Betty i många år med största entusiasm stöttade sin make både mentalt och med mager inkomst medan han utbildade sig till först läkare, sedan advokat. Hon tar hand om allt runtomkring under tiden som han jobbar sig upp och till sist öppnar sin egen advokatfirma. Fyra barn senare (samt ett som inte blev) erkänner han att han har ett förhållande med sin unga assistent.

Cunningham verkar vilja ge de kvinnor som kan tyckas pinsamma och patetiska en röst och rättvisa. I säsong 1 handlade det om Debra Newell, en framgångsrik, förmögen kvinna, som varit gift tre gånger tidigare, men ändå gifter sig utan äktenskapsförord med en man hon knappt känner. En farlig man visar det sig, som är en mästare på att manipulera. Connie Britton gör där ett elegant, sårbart och återhållsamt porträtt av en kvinna som vill bli älskad och inte vara ensam, men Cunningham misslyckas aningen då med både psykologin och berättandet. Med Betty Broderick lyckas hon desto bättre och hon har fantastisk hjälp av Peet.

Betty hade lätt kunnat framstå som synnerligen enerverande och patetisk – en galen, desperat kvinna. I Togetherness, där Peet spelar otroligt jobbig, oansvarig 40-åring som inte vill växa upp, dröjer det tills en bit in i säsong 2 innan jag ofrånkomligt smälter, men Peets Betty griper tag omedelbart. Hennes smärta gör ont och det blir självklart hur det för henne inte finns något annat sätt att agera än på det viset hon gör – så envist och aggressivt. Blandat med det sårbara och ibland lite hoppfulla är det hjärtskärande att se. Christian Slater spelar maken, Dan. Det är riktigt roligt att se honom i rutan igen och han förtjänar också beröm. Han lyckas med konststycket att framstå både som uppriktig och slugt manipulativ på en och samma gång. Han är ofta ett svin, men man kan också förstå hans handlingar.

Serien gör tillbakablickar i tre avsnitt till 1960-talet, när parets möts på ett universitet i Indiana, och 1970-talet, när de startar familj. Unge Dan spelas av Chris Mason (Broadchurch), som ser ut just som en snäll, ung Slater/Dan, om än med själviska tendenser; unga Betty av Tiera Skovbye (Riverdale), som kanske inte riktigt matchar Peet/Betty intensitet. Detta ger bra och underhållande bakgrundshistoria, även om det är i 1980-talet som det hettar till.

Det är en scen som sticker ut på ett annorlunda sätt och visar hur komplexa känslorna är. Ett minne triggas hos Betty, en rolig hågkomst, och det finns bara en person hon vill dela det med och då gör hon det, även om hon är mitt i en brutal skillsmässoprocess med samma person. Hon skapar några minuters fred innan kriget obarmhärtigt är över dem igen. Det är så bitterljuvt och mänskligt.
Betty 1x01 TVdags
I ett annat avsnitt är det någon i den långa raden advokater (för ingen duger eftersom ingen förstår henne) som säger åt Betty att hon måste sluta med alla angrepp mot Dan. Jag kan inte sluta vara arg, säger Betty, för då har han vunnit. Det får mig genast att tänka på sorg. Man vill inte sluta sörja, för vad har man då kvar av det man förlorat? Och naturligtvis är det en sorg hon bär på så tungt, Betty, den efter ett kolossalt svek, och det är omöjligt att inte känna starkt för den här sörjande kvinnan.

Alla åtta avsnitt av Dirty John: Betty Broderick finns nu på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel