Nashville säsong 3 börjar på Viaplay

Det finaste, svåraste, känsligaste vi kan se på tv… Svensk premiär för nya Nashville-säsongen!

Inte många sörjde när bakom-musikal-kulisserna-dramaserien Smash lades ner men jag var en av de få. Jag älskade trovärdigheten i gestaltandet av Broadwaybranschen och framför allt älskade jag att ha en favorit-tv-serie som gestaltade låtskrivares yrkesvardag.

I dag sörjer jag inte längre, eftersom jag har Nashville. Eller, eftersom vi har Nashville. »Vi« som i min yngsta dotter, min fru och jag – detta är nämligen serien vi kollar tillsammans, över ålders- och intressegränser, och får ut precis lika mycket av.

Hur fasen går det till att hitta alla dessa låtar och få skådespelarna att göra dem till sina – både i rollerna som låtskrivare och artister – utan att någonting någonsin skorrar falskt?

Och för en åsidosatt Smash-afficionado erbjuder Nashville inte bara en fortsättningslänk i form av låtskrivarvardagsscener och ett närmast mirakulöst trovärdigt förhållningssätt till musik- och underhållningsbranschen, utan också i form av den briljanta Broadwayartisten och högt musikutbildade skådespelaren Will Chase – ofattbart genuin i rollen som countrysuperstjärnan Luke Wheeler.

Ändå är han bara en liten pusselbit i en ensemble av musikmänniskor, där alla – från Connie Britton till barnskådespelarna – tar vara på medvetna stereotyper (som ju jag brukar älska att föhöja till arketyper när de är värda det) och fyller dem med känslor och allmänmänsklig identifikation.

Nashville skyndar fram som en speedad såpa men känns ändå aldrig forcerad utan tvärtom som en enda rusig kedja av här-och-nu-situationer; och serieskaparen Callie Khourie har lyckats med den remarkabla bedriften att lyfta musiken till ytterligare högre nivåer efter att maken T-Bone Burnett lämnade serien som musikansvarig. Jag försöker ibland (mellan avsnitten, ty medan man ser dem är man bara uppfylld av trovärdigheten) förstå hur fasen det går till att hitta alla dessa låtar och få skådespelarna att göra dem till sina – både i rollerna som låtskrivare och artister – utan att någonting någonsin skorrar falskt.

Men jag kan inte fatta. Och där finns, för mig, den stora magin med Nashville. Jag förstår inte hur de gör, marionettrådarna där bakom förblir osynliga. Jag bara ser och hör och tror på Callie Khouries rika story, nästan så som jag upplevde tv-serier som barn, och det är en upplevelse i sig att få ta del av detta axel mot axel med en lika uppslukad 12-årig dotter.

Nashville säsong 3 har premiär i dag på Viaplay.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tunna blå linjen har långkörarpotential

17 januari, 2021
Trailer

Rymdkriget nära i nya trailern för For All Mankind

15 januari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Hellacopters-dokun visar Sveriges coolaste & bonnigaste rockband

10 januari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Premiärdatum oklart på nytt ärevarv

3 januari, 2021
Recension

Nu på C More: Wallström & Sarri lyfter Beck – Döden i Samarra

2 januari, 2021
Intresseklubben Antecknar #77

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Filmåret 2020

31 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Kjell Häglund rankar årets 50 bästa dramaserier

31 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Kjell Häglund rankar årets 30 bästa humorserier

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Blomdahl listar årets tio bästa skräckfilmer

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Martin Degrell listar årets glädjespridare

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Martin Degrell rankar årets bästa upptäckter av gamla filmer

29 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Tora Liliedahl listar årets topp-10 tv-fröjder

28 december, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel