Recension

Den allvarsamma leken: Pernilla August regibriljerar i klassiskt kärleksdrama

Betyg 4 av 5

Efter en lång och härlig karriär med bland mycket annat roller för nittionhundratalets två största regissörer – Ingmar Bergman och George Lucas – har Pernilla August på senare år själv ställt sig bakom kameran, med lyckat resultat. Efter debuten Svinalängorna efter Susanna Alakoskis roman är hon tillbaka med ännu en litterär bearbetning: Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken från 1912. Det klassiska triangeldramat mellan up and coming-skribenten Arvid Stjärnblom (Sverrir Gudnason) som blir förälskad i konstnären Lydia Stille (Karin Franz Körlof) men på grund av tidens sociala konventioner istället gifter sig med Dagmar Randel (Liv Mjönes) och blir olycklig.

Mina fördomar om skådespelare som själva regisserar – att de ger sina skådisar alldeles för stort svängrum så att det saliveras hårt framför kameran – kommer lyckligtvis på skam. Den allvarsamma leken är oerhört välregisserad med kalasbra spel av samtliga, inte minst de tre huvudrollerna. Bland birollerna är det bara att njuta av Michael Nyqvist som är bättre än på evigheter, och Göran Ragnerstam och hans ögon som i vanlig ordning gör väldigt mycket av en liten roll.

Filmen är fotad i det numera ovanliga formatet 4:3, alltså tv-storlek, standard innan Hollywood började konkurrera med dumburken och uppfann widescreen och CinemaScope. Cynikern i mig tänker att det är av budgetskäl – filmen är inspelad i Budapest som funkar bra som sekelskiftes-Stockholm, och det blir ju färre droskor och statister ju mindre duken är – men August pratar själv om att det är »ansiktets format« och att hon vill komma nära sina rollfigurer. Vilket funkar mycket bra: spelet är i centrum och filmen är inte så filmisk men känns aldrig som filmad teater.

Pernilla August har lyft fram bokens två kvinnliga figurer, Lydia och Dagmar. Det är både klokt och rimligt, för så jävla intressant är faktiskt inte Arvid Stjärnblom. Ung sökande man som vill framåt i karriären trots blygsam bakgrund och är dödligt förälskad i en omöjlig tjej har vi sett en miljard gånger förut – och snubbar klarar sig liksom alltid.

August har tillsammans med sin manusförfattare Lone Scherfig (den danska regissören bakom Italienska för nybörjare och An Education) lyft fram bokens två kvinnliga figurer, Lydia och Dagmar. Det är både klokt och rimligt, för så jävla intressant är faktiskt inte Arvid Stjärnblom. Ung sökande man som vill framåt i karriären trots blygsam bakgrund och är dödligt förälskad i en omöjlig tjej har vi sett en miljard gånger förut – och snubbar klarar sig liksom alltid, oavsett om året är 1900 eller 2016. Desto intressantare att följa de kvinnliga figurerna, som i mycket högre grad är fjättrade i sina (kärleks)liv av samtidens hårda regelverk. Jag hade önskat att Scherfig hade gått ännu längre och gjort en helt ny tolkning från exempelvis Dagmars perspektiv à la Bengt Ohlssons Gregorius, det hade varit ännu mer intressant.

Så mer nytänk hade varit gött. Men Den allvarsamma leken är ändå mycket sevärd: ett välplåtat, välregisserat vuxendrama med strålande skådespelarprestationer i en tidlös historia om kärlek. Pernilla August går från klarhet till klarhet och det ska bli spännande att se vad hon gör härnäst.

Den allvarsamma leken har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel