Premiär för »We Are Miracles«

Dämpad Sarah Silverman på pyttelilla Largo

Sarah Silvermans förra filmade ståuppföreställning, Jesus is Magic, kom 2005 och spelades in inför en stor, livlig publik i Los Angeles. Föreställningen innebar något av ett mainstream-genombrott för den amerikanska komikern, som dittills mest hade varit känd bland humornördar (några Who's the Caboose?-fans där ute? Upp med en hand!). Plötsligt visste alla vem denna rappa, gladobscena ståuppare var, som då och då plockade fram sin akustiska gitarr och framförde mysvulgära små visor mellan skämten.

Jesus is Magic var till formen ganska lekfull och innehöll förutom ren standup även filmade sketcher och musikalnummer, som också var inslag i den liveshow konsertfilmen baserades på. Budskapet var tydligt: Sarah Silverman är en mångsidig entertainer. Hon är inte bara en ståuppare. Hon kan sjunga! Hon kan dansa! Hon kan agera! Det kändes bitvis som en showreel för hennes många talanger, om man ska vara elak. Det var lite spretigt, och jag blev aldrig klok på om spretigheten var tecken på ett stort ego eller om Silverman (eller någon annan) inte litade på att hennes ståuppmaterial kunde stå på egna ben (vilket jag tycker det kan). Mångsidigheten lönade sig, hursomhelst: hennes egensinniga sitcom The Sarah Silverman Program hade premiär på Comedy Central 2007.

Silvermans nya ståuppföreställning We Are Miracles sändes på HBO i USA igår och har premiär på C More och HBO Nordic i kväll. Kontrasten till Jesus is Magic är slående. Inte för att det är någon humoristisk helomvändning – vi känner igen Silvermans stil, även om ämnesvalen inte är lika extrema lika ofta som tidigare, och hon har tonat ner sin oskyldig-tjej-säger-stötande-saker-shtick – men formmässigt är det en medveten scenförändring: mer avskalat, större fokus på framträdandet, inte så mycket bells and whistles.

Föreställningen är inspelad i lilla rummet på Largo i Los Angeles, en lokal som i bästa fall får plats med 50 personer i publiken (just den här kvällen är de bara 39, eftersom resten av lokalen upptas av kamerateamet). Showen består, förutom ett kort (och väldigt roligt) intro precis utanför Largo, bara av framträdandet på scen. Bara Silverman och en mikrofon i 50 minuter. (Denna fåhövdade publik är dock ingenting mot vad Maria Bamford utsatte sig själv för i The Special Special Special. En publik bestående av två personer: hennes skeptiska föräldrar.)

Jag gillar den lite mer nertonade Sarah Silverman. Hon funkar utmärkt i ett litet rum, och utnyttjar intimiteten som skapas av miljön på ett smart sätt. Det är inte lika intensivt och högljutt som förr; Silverman känns avslappnad och väldigt bekväm och säker med både sig själv och sina skämt, och det smittar av sig. Gitarren plockas bara fram på slutet för en enda sång, men jag tycker gott den hade kunnat skippas helt och hållet. Hon behöver den inte.

Att We Are Miracles produceras av HBO kanske kan ses som inledningen på ett längre förhållande komikern och kanalen emellan – Silverman spelar snart en av huvudrollerna i People in New Jersey, en sitcom om två vuxna syskons liv i New Jersey, som HBO beställt en pilot av. Bruce Eric Kaplan (Girls) skriver, Paul Feig regisserar. Jag hoppas den inte drabbas av samma öde som Susan 313.

Sarah Silverman: We Are Miracles kan ses på C More First i kväll kl 22:35 och på HBO Nordic.

Just nu på TVdags

Premiär

C More-premiär för Maskeradligan – lite som en radiodoku … men på tv

15 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: P-Valley är ett arbetsplatsdrama som kan lyfta till skyarna

13 september, 2020
Säsongspremiär

Yellowstone säsong 3 bjuder minsann på mjukisar, mys & melodrama

12 september, 2020
Nyhet

Slutet närmar sig för The Walking Dead – fast ändå inte

9 september, 2020
Kommentar

Yellowstone säsong 2: Familjedramat fördjupas & ranchkriget blir råare

8 september, 2020
Tips

En titt på svensk rollspelshistoria i Mot andra världar

6 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen: The Boys är tillbaka i stan – med psykopat-Homelander i täten

6 september, 2020
Recension

Nej, vilken rymdkrasch… Netflix Away kan du hålla dig borta ifrån

4 september, 2020
Recension

The New Mutants-premiär – i sina bästa stunder en Breakfast Club för 2020-talet

3 september, 2020
Recension

Karate Kid-uppföljaren Cobra Kai nu på Netflix!

1 september, 2020
Trailer

Skräckpepp! Snart premiär för The Haunting of Bly Manor på Netflix

31 augusti, 2020
Kommentar

HBO Nordics I May Destroy You – mer information än underhållning?

31 augusti, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel