4K-premiär hos Netflix och Amazon

Dags att vässa bredbandet

4K är ordet på mångas läppar under den pågående CES-mässan i Las Vegas. Efter några år då tv-industrin satsat på 3D – satsningar de i dag gärna vill glömma – är det nu ultrahögupplöst tv som gäller. Och det verkar som att det är på streamingområdet vi får möjlighet att kolla in tekniken på allvar först.

Netflix hävdar att det räcker med en stabil uppkopplingshastighet på 15,6 mbit/s för att se deras 4K-material.

4K innebär en upplösning på minst 3840 x 2160 pixlar, en fyrdubbling av pixlarna i det vi i dag kallar 1080p eller Full-HD, med upplösningen 1920 x 1080. I dag finns få dator- och tv-skärmar på marknaden som klarar den här upplösningen, men på CES-mässan har tv-tillverkarna visat upp nya, relativt prisvänliga apparater med 4K-kapacitet. 4K är för övrigt egentligen fel begrepp att använda, det är bioformatet med en annan aspect ratio (1.9:1) än tv-formatet (1.78:1), som vi kommer att lära känna som UHD, UHDTV eller, förhoppningsvis, det tydligare och bättre 2160p, precis som konsumenter och producenter enats om 720p och 1080p i stället för fåniga »HD-ready« och »Full-HD«.

img_6980Ett företag som på CES legat i för att visa att de ligger i framkant på det här området är Netflix. Vd:n Reed Hastings dök upp på scen under både LG:s och Sonys pressevent och presenterade samarbeten, och Netflix UHD-material kommer även att finnas tillgängligt via appar i Samsungs och Vizios nya 4K-apparater. Alla kommande egenproduktioner från Netflix spelas in med 4K, och en del redan färdiginspelat material (som båda säsongerna av House of Cards) har redan producerats på detta vis.

När Samsung höll sin presskonferens visade de inte bara upp sina nya, välvda 4K-flaggskepp på 105 tum utan passade även på att presentera ett samarbete med Amazon. Likt Netflix ska Amazon producera alla sina tv-satsningar under 2014 i 2160p, och de ska även jobba med produktionsbolag som Warner Bros, Lionsgate och 20th Century Fox för att bredda sin ultrahögupplösta programkatalog på Amazon Instant Video. Detta torde på sikt komma även andra streamingtjänster till del, att de stora bolagen skulle investera i dyr ny teknik och sedan bara släppa det via en distributör låter osannolikt.

Mycket pekar alltså på att 2014 blir året då vi åtminstone i teorin ska kunna streama 4K-material till våra egna hem. Men i praktiken då? Tja, Netflix hävdar att den nya komprimeringsstandarden H.265 HEVC gör att det räcker med en stabil uppkopplingshastighet på 15,6 Mbit/s för att se 2160p-material, jämfört med de 7 Mbit/s som i dag krävs för att man ska kunna se deras serier och filmer i det format de luddigt kallar »super hd«.

På papperet låter det överkomligt, men frågan är om det speglar verkligheten. I vårt hem får vi enligt Bredbandskollen stadigt ut 20-22 Mbit/s, men trots detta växlar Netflix redan i dag periodvis ner till upplösningar under hd när vi tittar. Ska 2160p rulla problemfritt på bred front måste nog ett gäng flaskhalsar avlägsnas och serverkapaciteten höjas.

Dessutom kommer det enligt Engadget till en början enbart att vara genom de nya tv-apparater som presenterats under CES som 2160p-material från Netflix kan ses. En biffig dator med maxat grafikkort plus en av de 4K-skärmar som redan finns på marknaden räcker alltså inte.

Vad de här 4K-underverken kommer att kosta? Samtliga tillverkare duckade för prisfrågorna de första dagarna på CES, men på onsdagen meddelade den amerikanska tillverkaren Vizio att deras minsta modell på 50 tum skulle kosta överraskande låga 999 dollar, ett prisläge som tveklöst sätter press på de mer namnkunniga konkurrenterna från Sydkorea och Japan.

Tvdags har kontaktat de svenska tjänsterna HBO Nordic, Viaplay och C More/Filmnet för att höra hur de tänker kring UHD-streaming. De enda som svarat hittills är C More/Filmnet, som hälsar att de i dagsläget inte har några planer gällande 2160p, med tillägget att de »naturligtvis med intresse följer den tekniska utvecklingen«.

Uppdatering 11/1: The Verge har en intressant analystext på fredagen om hur Netflix skaffar sig ett klart försprång i kampen om kunderna när de ultrahögupplösta tv-apparaterna når marknaden senare i år.

Just nu på TVdags

Intresseklubben Antecknar #74

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: A Perfect World & Midnight Cowboy

14 augusti, 2020
Nyhet

Disney+ öppnar för förbeställning

13 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Les demoiselles de Rochefort (1967)

11 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: bristande kommunikation & nakna normperfekta kroppar i Normala människor

9 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Blodet droppar i synd & skam-tyngda Miraklet

2 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: The Swimmer (1968)

28 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Grow tar dansk crime-tv tillbaka till täten

26 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michaela Coels mästerverk I May Destroy You

19 juli, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Little Fugitive (1953)

14 juli, 2020
Tips

Underbart dålig stämning när Ziwe gisslar kollegor om rasism

13 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sandis skojdissningar av Gyles Brandreth i QI

12 juli, 2020
Tips

Damer i burar! Amy Sedaris i otippad hyllning av obskyr 60-talsrulle

7 juli, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel