Imponerande rätt Late Night-val

Colbert den perfekta ersättaren för Letterman

Igår blev det klart att Stephen Colbert tar över som programledare för Late Show på CBS när David Letterman går i pension någon gång nästa år. Hjärtliga artighetsfraser har utbytts mellan regenten och hans kronprins, surret på sociala medier under gårdagen var överväldigande positivt, och för min del föranledde nyheten framförallt två reaktioner:

1. Det är otroligt skönt att detta blev klart redan nu så att vi slapp oändliga turer fram och tillbaka med diverse dramatiska utspel och mer eller mindre grundlösa spekulationer kring vem som tar över vad och hur.

2. Jag har svårt att tänka mig en bättre lämpad person för jobbet än just Colbert.

Vem blir head writer och producent, vilka ingår i författarstaben, vilka blir Colberts sparringpartners? Förblir han lojal mot Paul Dinello, återförenas han med Robert Smigel, får Amy Sedaris plats?

Jag älskar verkligen David Letterman. Hans show har betytt otroligt mycket för mig under åren och jag kommer att sakna den innerligt när den inte längre sänds. Men i Stephen Colbert har CBS hittat en perfekt ersättare, och det är bara att gratulera kanalen till ett bra val. Colbert är mångsidig som få andra underhållare på tv i dag. Han har i princip allt man kan begära av en modern programledare, och mer därtill – han är karismatisk, sympatisk, rolig, klipsk, har en fantastisk tajming och enorm komisk instinkt efter alla år på Chicagos improvisations-Mecca Second City och The Daily Show-redaktionen. Han gör utmärkta intervjuer – pålästa, lyhörda, intresserade. Enligt alla uppgifter är han otroligt trevlig, ödmjuk och social (till skillnad från den ökänt folkilskne Letterman). Han är en sång- och dansman av rang, en passionerad teaterapa, ligger bakom två fantastiska och undervärderade humorserier (Exit 57 och Strangers With Candy), och har till och med en hel massa nördcred tack vare sina encyklopediska fantasykunskaper.

Det känns nästan fånigt att räkna upp alla dessa superlativ, men jag gör det inte minst för att kontrastera mot övriga talkshowvärdar. Om jag säger så här: alla programledare har sina kritiker. Humorsnobbar gillar inte Leno, folk tycker Dave är gubbig, Fallon är flamsig, Meyers slätstruken, Conan enerverande, och så vidare. Men vem ogillar Colbert?

Colbert är dessutom redan van att stå i centrum för en show som bär hans namn. The Colbert Report startade som ett inslag på The Daily Show, blev en osannolik riktig spinoff, och passerade snart både moderskeppet och dess kommendör Jon Stewart i såväl relevans som humoristisk impact (förhållandet har sedan balanserats en aning). Och samtidigt känns det helt okej att The Colbert Report i och med detta tar slut nu. Man har mer än väl lyckats med sitt uppdrag, och även om programmet inte nått vägs ände vad gäller det kreativa, så är det inte svårt att tänka sig att Colbert kanske börjar känna sig lite begränsad av sitt tv-alter ego »Stephen Colbert«. Late Show blir en snygg exit och en befrielse för den riktiga Colbert.

Beskedet leder också till två frågor som ska bli spännande att följa upp om något år när det är dags för det verkliga tronskiftet:

1. Hur kommer Colberts Late Show se ut – hur mycket förvaltas arvet efter Dave, hur mycket nytänk vågar sig CBS på, kommer programmet ens att spelas in på Ed Sullivan Theater?

2. Vad kommer Comedy Central göra för att fylla det Colbert-stora hål som lämnas i deras tablå?

Angående den första frågan ska det bli väldigt roligt att se vem som blir head writer och producent, vilka som ingår i författarstaben och vilka andra komiker som blir Colberts sparringpartners i sketcher och andra upptåg. Förblir han lojal mot Paul Dinello och tar med honom till Late Show? Återförenas han med Robert Smigel? Amy Sedaris måste väl ändå få plats nånstans? Vad gäller Comedy Central-frågan så har den kanalen historiskt varit ganska dålig på att hantera sina talanger och framgångsrika koncept. Det skulle inte förvåna mig om de inte ens försökte ersätta Colbert utan bara slängde in några fler South Park-repriser på hans tablåtid. Men om de får för sig att skapa en ny talkshow blir det plötsligt väldigt intressant. Och vad händer med Jon Stewart i denna ommöblering? Om detta och mycket annat får vi lov att återkomma.

Just nu på TVdags

Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019
Podcast

I veckans podd: Mary Ramos, chefen för Tarantinos musikläggning

8 augusti, 2019
Intresseklubben Antecknar #64

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Sommarondska

7 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel