Lördagsfilmen

Clark Gable vansinnigt charmig i Capras romcom-klassiker It Happened One Night

Eftersom jag inte hittade någon film på tv-tablån jag ville skriva om, så bestämde jag mig för att ta en titt på den genre som kallas klassiker på våra vanliga streaming-sajter. Varken C More eller HBO Nordic har någon sådan indelning visade det sig och ingen sökning på årtal, men Netflix och Viaplay har. Utbudet är inte stort, men det som finns inkluderar i alla fall några riktiga godbitar. SF Anytime har i stort sett nada, medan iTunes utbud är betydligt bättre. Så här strax efter Oscars-tider fastnade jag till sist för en av de endast tre filmer som fått de fem stora, ja ni vet, bästa film, regi, manus, manlig och kvinnlig huvudroll. Utöver När Lammen Tystnar och Gökboet är det Frank Capras Det hände en natt (It Happened One Night) från 1934 som lyckats och det är ju faktiskt lite kul att en romcom kammade hem så många tunga Oscars.

 Det hände en natt lyckas med att omedelbart kännas både gammalmodig och dagsaktuell på samma gång och det fortsätter så filmen igenom.

Enligt synopsis, som ni kanske känner till, handlar Det hände en natt om en bortskämd dotter till en Wall Street-miljonär som rymmer från sin far och träffar en något sjaskig journalist när hon sätter sig på en buss till New York. Äventyr, rapp dialog och ett nystan av olika känslor följer med avslutande romantik. Kan det vara något för idag? Ja, filmen lyckas med att omedelbart kännas både gammalmodig och dagsaktuell på samma gång och det fortsätter så filmen igenom. Inte drar man på munnen längre (i alla fall inte uppåt) åt att en ung, dock myndig kvinna hålls instängd av sin pappa efter att väldigt hastigt ingått äktenskap med en »olämplig« man utan pappans samtycke. Istället tar en liten obehagskänsla plats tillsammans med en överväldigande sympati för huvudpersonen, som helt enkelt sitter fängslad på sin pappas båt!

Med lite tricks lyckas Ellie rymma och eftersom hon vet att polis och pappas detektiver kommer leta efter henne överallt tänker hon göra något så simpelt som att ta en buss. Den går från Miami - där pappan försökt hålla kvar henne till varje pris - till New York där nämnde »olämplige« man håller till. På busstationen får vi lära känna den berusade, aningen sensationslystna journalisten, Peter, och naturligtvis finns det ingen annan plats för dem än det lilla sätet längst bak. De näsvisa och raljanta replikerna kan börja.

Filmen lyckas fantastiskt med nyanserna och att visa olika sidor av Ellie. Visst ska hon uppfattas som en bortskämd rikemansdotter som tar för givet att bussens tidplan anpassas till hennes, men man anar också desperationen över att ha missat bussen. Hon må tycka att jorden snurrar runt henne, men det har samtidigt gett henne skinn på näsan och en förmåga att ge svar på tal. Och de motgångar hon stöter på när hon inser att hon inte är universums centrum bemöter hon med ett leende - eller med en utsträckt tunga - och hon assimilerar sig snabbt. Hon är absolut inte egoistisk, men tyvärr lite väl gnällig då och då för att vi ska förstå att hon är bortklemad ändå och behöver lite smisk på rumpan som straff. Just här drar mungiporna lite åt andra hållet igen.

Vad som står det klart att kvinnor sågs som hjälplösa varelser. Trots att Ellie inte har fått pröva sina vingar så mycket som andra under sin uppväxt, så verkar hon i början vara fullt kapabel att ta vara på sig själv. Ändå ska det upprepat påvisas av mannen att hon nog ändå inte är det, och om igen berättar han för henne att hon är hjälplös som en baby. Det är ju inte heller så att hennes förmågor och självständighet uppmuntras på något sätt. »You are a spoiled brat, who buys your way through anything« säger Peter och önskar att det han fick höra var henne be om hjälp, så han kan känna sig behövd istället för utnyttjad. Hennes handfallenhet gäller dock bara de mer praktiska momenten, för när det gäller känslor så både får och vågar hon ta initiativet i alla fall.

It-Happened-4

Claudette Colbert är utmärkt som Ellie och jag njuter bland annat av hur hennes mörka röst hindrar henne från att låta varken söt eller försynt. Det är inte någon frenetisk screwball comedy det här; gesterna är ibland ytterst tillbakahållna som den nästan osynliga tåren i ögonvrån efter att en av Peters oförskämdheter har landat mitt i hjärtat. Det är karaktären Ellie som engagerar mest. Hon må vara självcentrerad och ha divalater, men obehagskänslan och sympatin drar sig till minnes när man blir påmind om hur en pappas omtanke övergått till något slags hysteriskt överbeskyddande. »How can I be spoiled?« undrar Ellie uppriktigt, »I’ve always been told what to do, how to do it and with whom«. Antagligen lät det inte lika illa då som det gör nu.  Att hon inte flyr till sin äkta man eller nånting annat, utan att hon flyr från det fängelseliknande hem hennes pappa skapat, kan inte bli tydligare nu.

Clark Gable är underbar – tjusigt återhållsam och vansinnigt charmig.

Jag funderar på om jag sett Clark Gable i nån komedi tidigare? Han är ju underbar – tjusigt återhållsam och vansinnigt charmig – samtidigt som man baxnar lite vid hans mer oförskämda utspel. Även Peter blir med tiden mångbottnad, självisk och omtänksam på samma gång, och en machoman som tillåts både ha romantiska drömmar och våga erkänna sitt krossade hjärta. Under en scen på tidningsredaktionen ger han mig tårar i ögonen.

Samspelet mellan Gable och Colbert är ofta helt fenomenalt. Den båda verbala och känslomässig dragkampen är ytterst underhållande, om än otidsenlig ibland, och det är inte svårt att förstå att det är två Oscars-vinnare vi tittar på. Dramatiskt blir det naturligtvis på slutet, om än inte oförutsägbart. Och även om filmen hade premiär ett par månader innan Production Code (of ethics) började gälla i juli 1934 så är filmen inget annat än anständig.

Det hände en natt (It Happened One Night) finns tillgänglig på Netflix och på iTunes.

Just nu på TVdags

Intresseklubben Antecknar #74

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: A Perfect World & Midnight Cowboy

14 augusti, 2020
Nyhet

Disney+ öppnar för förbeställning

13 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Les demoiselles de Rochefort (1967)

11 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: bristande kommunikation & nakna normperfekta kroppar i Normala människor

9 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Blodet droppar i synd & skam-tyngda Miraklet

2 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: The Swimmer (1968)

28 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Grow tar dansk crime-tv tillbaka till täten

26 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michaela Coels mästerverk I May Destroy You

19 juli, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Little Fugitive (1953)

14 juli, 2020
Tips

Underbart dålig stämning när Ziwe gisslar kollegor om rasism

13 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sandis skojdissningar av Gyles Brandreth i QI

12 juli, 2020
Tips

Damer i burar! Amy Sedaris i otippad hyllning av obskyr 60-talsrulle

7 juli, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel