Nyhet

C More fortsätter blöda kraftigt – kan trenden ens vändas?

Innehållsmässigt må C More nå framgångar med sina Beck-filmer och serier som Gåsmamman, Saknad och troligen även kommande Ola Rapace-serien Farang, men ekonomiskt fortsätter den Bonnierägda streamingtjänsten att blöda kraftigt. För branschsajten Breakit berättar C Mores chef Manfred Aronsson att förlusten för 2016 blev 455 miljoner kronor. Visserligen noterar Aronsson att resultatet är på väg i rätt riktning (förlusten var cirka 100 miljoner kronor lägre jämfört med 2015), men han understryker ändå att situationen för C More är allvarlig.

Den »tekniska skuld« hos främst TV4 som bromsat den numera smått beryktade superstreamingtjänsten som Bonniers sägs fila på är fortfarande ett problem. »Jag underskattade tiden det skulle ta att komma ikapp med den tekniska skuld som bolaget hade när jag klev in«, säger Aronsson i intervjun.

Målet för C More är att bli den självklara svenska streamingtjänsten.

Enligt Breakit är strategin för den kommande streamingtjänsten i princip klar. C More ska utöver sitt egenproducerade svenska dramautbud och inköp från Hollywood även innehålla TV4 Plays utbud utan reklam, den i dag fristående tjänsten SF Kids barninnehåll samt TV4:s och SVT:s linjära kanaler. C More ska inte slåss om de internationella (mycket dyra) sporträttigheterna, utan fortsätta fokusera på svenska sporträttigheter som Allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey.

Målet är att bli den självklara svenska streamingtjänsten, med andra ord.

Frågan är dock hur lätt det här blir. Sett ur mitt personliga barnfamiljsperspektiv kan jag säga att C More i dag knappt ens existerar för våra barn, de väljer Netflix och Viaplay tio gånger av tio trots att appen för C More ligger precis bredvid de andra två på vår Apple TV. Och hur starkt Astrid Lindgrens varumärke än må vara bland föräldrar som därför gärna ser att deras barn tittar på utbudet som SF Kids erbjuder, så är jag ledsen, men min erfarenhet är att barnen inte väljer det om de tillåts bestämma själva. Det här är andra gången i den svenska tv-historien som Astrid Lindgrens värde som indragare överskattas, när filmkanalskriget utspelade sig då 1990-talet var ungt hette fanns en kanal vid namn SF Succé (med Astrid Lindgren-material som unique selling point), och bara ett par år in i sin existens köptes den upp av TV1000 och lades ner på grund av lågt publikintresse.

Nyckeln till framgång för streamingtjänsterna ligger i att vinna slaget om familjerna. Kan C More det? Hittills tycker jag inte att något tyder på det.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel