Filmfredag på TVdags

Biopremiär: Så nära Amy Winehouse att det gör ont

Amy Winehouse historia är vida känd. Sångerskan som spelade in två skivor, sålde massor och blev megakänd men som också drogs in i ett djupt drogberoende. Vid 27 års ålder orkade inte hennes kropp mer utan hennes hjärta stannade. Nu kommer dokumentären om hennes liv. Regissören är Asif Kapadia som också gjorde Senna (2011) om formel 1-föraren Ayrton Senna. Även det en person med ikonstatus, fast i en annan tid i en annan värld, vars liv också slutade med en tragedi.

Med Amy visar regissören Kapadia att Senna inte bara var en lyckträff.

Hur gör man en rörande dokumentär om en ikonisk stjärna som lämnar livet för tidigt utan att det blir för sentimentalt eller sorgligt. Med Amy visar Kapadia att Senna inte bara var en lyckträff – detta är en regissör som klarar att hitta känsloläget i en smärtsamt sorglig berättelse utan att tappa vare sig stringensen eller personen bakom tragedin. Han klarar att behandla personerna med både vördnad och respekt.

Kapadia lyckas av två anledningar. Amy Winehouse liv berättas med hennes låttexter. De har lagts in snyggt grafiskt till musiken utan att de tar mycket för mycket plats eller blir sönderanalyserade. De finns där bara för att berätta om hennes liv. Hennes texter är också väldigt explicita i att beskriva hennes liv. De blottlägger. Smart val av regissören att använda sig av dem på det här sättet.

De andra anledningen är att anhöriga som intervjuas aldrig förekommer i bild. Deras röster läggs i stället in som en berättarröst för att ge ord till bilderna. På så sätt ökar fokuset på berättelsen om Amy Winehouse liv och öde. De anhöriga finns med för att för att berätta om Winehouse, inte för att berätta om sin relation till henne.

Detta är den tredje aktuella musikdokumentären om en känd artist med personliga problem. De andra två är Kurt Cobain: Montage of Heck och What Happened, Miss Simone? I alla tre används privat film- och bildmaterial för att komma nära artisten. Det blir väldigt närgångna berättelser och man kommer in bakom kändiskulissen, men man håller sig samtidigt från att kränka personens integritet. Det är en balansgång som lyckas i alla tre filmerna. Det ska berömmas. Det blir inte bara filmer om den som stod på scen eller syntes på löpsedlarna.

Amy har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel