Söndagskrönikan med veckolisor

Bäst i tv-världen just nu: Nutleys & Bergströms bejakande detaljer

Betyg 4 av 5

Visst uppstår en löjeväckande känsla kring de mest dramatiska skeendena i Bröllop, begravning och dop. Det är kanske ett Nutley-Bergströmskt trademark. Precis som var fallet med den första säsongen så både inleds och avslutas säsong 2 med chockhändelser – men dessa är som att ge injektioner av adrenalin eller stötar med defibrillator till fullt friska personer. Fullständigt onödigt.

Poängen här är just att Bröllop, begravning och dop i alla andra avseenden är just en dramaserie som verkligen lever och har hälsan. Regin och, till största delar, manuset är strålande, får allt skådespel att blomstra både individuellt och kollektivt. I tonen påminner serien starkt om vuxna BBC-serier som Last Tango in Halifax (SVT-titel: Vår stora kärlek), och den borde ha fått samma format, med längre säsonger och ett mer lågintensivt narrativ, utan de onödigt chockskakande mega-vändpunkterna som dånar ner som malplacerade bomber i berättelsen. Eller, inte malplacerade, men bombastiskt överbetonade.

En konsekvens av Nutley/Berströms kreativa ledarskap är att fördjupningen av det allmänmänskliga ger ett långt pärlband av bejakade idéer och infall som i sig utgör en starkare story än den som innehåller de lite påklistrade »bomberna«.

Kvaliteterna, som verkligen är helt bedårande, är av det motsatta slaget. Finstilta finesser, utmejslat underbetonade, med energi från karaktärernas psykologi och interaktioner såväl som från den dramatik som byggs upp inifrån rollgestalterna själva snarare än slår dem i skallen från ovan.

Ett par underbara exempel från veckans finalavsnitt:

Hur Helena Bergströms karaktär lämnar rummet åt sin mor och dotter och deras ödesmättade samtal, men klipps in med reaktioner, och hur hon vänder om därute när Marie Göranzon säger att hon ska berätta något. Det låter inte mycket, men tajmingen är djupt imponerande, från Bergström, från Nutley, från klipprummet.

Och hur Bergström i en scen med Maria Lundqvist, när den senare just satt på den lilla ungen sin mössa, i förbifarten säger »nej, inte den, den med bruna luddet«, och när man sedan ser dem igen utanför huset så har ungen en brunluddig mössa på sig i stället. En liten sekvens som sker helt vid sidan av det egentliga replikskiftet, men som generar äkthet, förankring, trovärdighet.

Sedan är komiken lika ljuv, lika finstilt, lika generöst flödande i storykanten. Som hur Maria Lundqvist i samma scen struttar efter barnet i Bergströms famn när hon säger hejdå, kameraperspektivet har redan skiftat från medel- till långdistans, den som ser det ser det …

Och, nej, det är inte bara en »liten kul grej« som duktiga Maria Lundqvist gör. Det är en typisk konsekvens av Nutley/Berströms kreativa ledarskap, där fördjupningen av det allmänmänskliga – i detta exempel bottenlös barnlängtan – ger ett långt pärlband av liknande bejakade idéer och infall, som i sig är en starkare story än den som innehåller de lite påklistrade »bomberna«.

Den som bara sågar Nutley/Bergström för deras fallenhet för kliché-romantisk art pour l'art gör det alldeles för enkelt för sig – och missar något av det mest njutbara på svensk tv just nu.

Kjells topp-10

  1. Bröllop, begravning och dop (C More)
  2. Premiärdatum okänt (SVT Play)
  3. Fargo (FX/HBO Nordic)
  4. The Boys (Amazon Prime Video)
  5. Utredningen (SVT Play)
  6. Patria (HBO Nordic)
  7. Room 104 (HBO Nordic)
  8. The Comey Rule (HBO Nordic)
  9. Ministern (SVT Play)
  10. Ted Lasso (Apple+)

Björns topp-3

  1. The Right Stuff (Disney+)
  2. The Sinner (USA Network/SVT Play)
  3. The Walking Dead: World Beyond (AMC)

Henriks topp-5

  1. The Good Lord Bird (Showtime/HBO Nordic)
  2. We Are Who We Are (HBO Nordic)
  3. Fargo (FX/HBO Nordic)
  4. Patria (HBO Nordic)
  5. Top Dog (C More)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel