Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vem kan gå tillbaka till romcoms efter Easy?

Betyg 5 av 5

Vilken vecka.

Vi har sett en knäckande stark Years and Years-final, The Handmaid's Tale börjar anta den frestande formen av kvinnorättslig revenge-porn, och Big Little Lies har haft träffat helt rätt med den nya säsongsupptakten. Dessutom vill jag få noterat den avslutande Miley Cyrus-episoden av Black Mirrors kortsäsong kommer att växa i anseende med tiden.

Men vad jag haft allra närmast hjärtat den senaste veckan är Joe Swanbergs Easy. Jag hade tappat bort den någon gång halvvägs in i säsong 1, men eftersom Netflix nu hade annonserat att den nya, tredje säsongen skulle bli den sista, och eftersom den fått så fantastiska recensioner, kände jag att jag måste sträckkolla ikapp. Och nu i veckan nådde jag de allra sista avsnitten.

Framför allt visar Easy att alla klichéer som vi människor spelar upp och genomlider om och om igen också rymmer alldeles unika särmärken och berättelser, bara man tittar och lyssnar på dem riktigt, riktigt nära.

Tora har, ärligt talat, redan skrivit den ultimata Easy-finalsäsong-texten här på TVdags – läs den.

Låt mig bara addera några hårt understrykande rader.

Många av dialogscenerna är ju rena Oscars-materialet, om vi transponerar dem till hur 1900-talet älskade relationsstorfilmer som Kramer mot Kramer och Ordinary People. Fast Joe Swanbergs auteurverk är bättre än så, det har ju fördelen av att ligga senare i evolutionen; Swanberg kan spela på avsevärt mindre och svårare nyanser på ett sätt som ingen gjorde för fyrtio år sedan.

Vad jag egentligen är ute efter med denna klumpiga Oscars-liknelse är kanske bara att försöka begrava Swanbergs »mumblecore«-epitet en smula. Easy är inte mumlande subkultur, det är ett cineastiskt mästerverk; ett både urkomiskt och brutalt hjärtknipande relationsdrama stort och djupt nog att beröra precis alla.

Easy är inte en serie om självupptagna citymänniskor. Det är en episk berättelse om Chicago och vår tids stadsliv; om sex och familjeliv, konst och jobb, feminism och gentrifiering. Som få andra serier lyckas Joe Swanberg verkligen diskutera alla dessa saker, hela vår moderna livsstil, på ett genuint intellektuellt och filosofiskt vis som ändå låter exakt så som människor faktiskt pratar med varandra – och som de faktiskt pratar med varandra när känslorna är som allra störst (eller minst).

Framför allt visar Easy att alla klichéer som vi människor spelar upp och genomlider om och om igen också rymmer alldeles unika särmärken och berättelser, bara man tittar och lyssnar på dem riktigt, riktigt nära. Det är det Joe Swanberg och den fantastiska stora skådespelarensemblen gör, och låter oss göra. Vi får titta och lyssna från alla håll, och följa med ner i sömmarna och sprickorna av urbanismens avancerade och bräckliga väv, så upplösande djupt ner i pigmenten att inget längre blir svart eller vitt och inte ens klyschorna blir klyschiga.

Jag brukade älska romcoms. Jag både såg allt nytt som kom och grävde mig bakåt till dess filmhistoriska begynnelse. Men en serie som Easy närmast dödar genren för mig. Easy visar vad som faktiskt är möjligt inom samma ramar, med lite humor, lite fnurror, lite sex, lite bråddjup mänsklighet.

Kjells topp-10

  1. Easy (Netflix)
  2. Years and Years (BBC/HBO Nordic)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Big Little Lies (HBO Nordic)
  5. Black Mirror (Netflix)
  6. Perpetual Grace, LTD. (Epix)
  7. Catch 22 (Hulu/C More)
  8. Tales of the City (Netflix)
  9. Dead to Me (Netflix)
  10. Gentleman Jack (BBC/HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. Years and Years (BBC/HBO Nordic)
  2. Vida (Starz/C more)
  3. Attack on Titan (NHK/Crunchyroll)
  4. Alternatino with Arturo Castro (Comedy Central)
  5. Search: WWW (tvN/Viki)
  6. Euphoria (HBO Nordic)
  7. One Spring Night (MBC/Netflix)
  8. The Nokdu Flower (SBS)
  9. Summer of Rockets (BBC)
  10. Perpetual Grace, LTD. (Epix)

Jimmys topp-5

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Years and Years (BBC/HBO Nordic)
  3. Salamander (Eén/SVT)
  4. Good Girls (NBC/Netflix)
  5. Jessica Jones (Netflix)

Toras topp-3

  1. Jane the Virgin (CW)
  2. Younger (TV Land/C More)
  3. Jett (Cinemax/HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Bombshell-regissören Jay Roach

20 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Pressetik, ö-mystik & en Tjeck republik

19 november, 2019
Recension

Stark dokumentär om monstret Weinstein – men håller bilden av MeToo?

19 november, 2019
Säsongspremiär

Bänka er, drottningdiggare! The Crown är tillbaka på Netflix

17 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Teatertunga Förhöret återuppfinner Nordic Noir

17 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Bäst igen! Titiyo är årets största Så mycket bättre-behållning

16 november, 2019
Tips

Kolla här! Det blev ingen CD – det blev en dokumentär

12 november, 2019
Intresseklubben Antecknar #66

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Poltergeist

12 november, 2019
BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel