Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Trumps skugga över nya American Crime-säsongen

När Trump blev president började jag oroa mig för ganska många saker, och oron är ännu större i dag, men på ett område var den förhastad.

Jag var rädd att inte bara klimatpolitiken och demokratin var på väg mot förfall utan även drama-tv-produktionen. Och mitt tv-intresse. I en tid när Trump raserar myndighet efter myndighet och har en ambition att vanställa författningen i stället för att förstå och respektera den – hur skulle man då kunna njuta av tv-serier som fortfarande måste låtsas om att samhället strävar efter rättssäkerhet och har en moralisk kompass?

Det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Jag borde förstås vetat bättre. Precis som så många andra institutioner steppar seriös drama-tv upp när det gäller. Allt från Homeland och The Americans, och The Good Fight och Shots Fired som båda får kreativ energi från Black Lives Matter-rörelsen, till pulpigare grejer som ExpanseColony och Designated Survivor har fått en extra nerv och en större politisk sensibilitet när de orienterar sig i Trumplands främmande nya, framväxande terräng.

Mest politisk är utan tvekan den nya, tredje säsongen av American Crime.

Som jag skrivit om tidigare säsonger så är detta inte, namnet till trots, någon serie om kriminalitet utan om samhällets sociala kitt och skikt, om den mänskliga väven vi alla vill och försöker och behöver ingå i men ibland lossnar ifrån. Serieskaparen John Ridley utforskar brytpunkterna mellan individer och system, och det politiska består i att han konsekvent (och, skulle vissa hävda, oamerikanskt) överordnar systemfelen framför individuella mänskliga brister.

Säsong 3 har kanske den, i alla fall två avsnitt in, mest svårtillgängliga historien hittills, en vidsträckt väv om North Carolinas krisande jordbruksindustri, illegala invandrare från Mexiko och unga människors utsatthet i ett USA med stora revor i det sociala skyddsnätet – det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Som vanligt ser vi ett halvdussin återkommande skådespelare i nya roller – Felicity Huffman, Benito Martinez, Regina King, Richard Cabral och Connor Jessup har alla etablerat engagerande rollgestalter i de två första episoderna. Men en anledning till att starten känns lite dröjande är att man som tittare sitter och undrar lite över var Timothy Hutton och Lili Taylor tagit vägen. De dyker dock snart upp, i rollerna som ett medelklasspar inom den likaledes krisande möbelindustrin i North Carolina, och det är bara desto mer imponerande av John Ridley att låta de mest utsatta karaktärerna få fäste först.

Kjells topp-10

  1. American Crime (ABC)
  2. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  3. Homeland (Showtime/SVT)
  4. The Americans (FX)
  5. Bonusfamiljen (SVT)
  6. The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon)
  7. Girls (HBO Nordic)
  8. The Good Fight (CBS)
  9. Nobodies (TV Land)
  10. Inside No. 9 (BBC)

Patriks topp-10

  1. Tomorrow, With You (tvN/Viki)
  2. Innan vi dör (SVT)
  3. Bonusfamiljen (SVT)
  4. The Rebel (MBC)
  5. Superstore (NBC/TV6)
  6. Radiant Office (MBC)
  7. Tror du jag ljuger? (SVT)
  8. Farang (C More)
  9. Fresh Off the Boat (ABC)
  10. Into the Badlands (AMC/C More)

Toras topp-5

  1. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  2. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  3. Big Little Lies (HBO Nordic)
  4. The Americans (FX)
  5. Homeland (Showtime/SVT)

Jimmys topp-10

  1. Homeland (Showtime/SVT)
  2. Innan vi dör (SVT)
  3. Iron Fist (Netflix)
  4. Falsk Identitet (Canal+/SVT)
  5. The Path (Hulu/HBO Nordic)
  6. Amy Schumer: The Leather Special (Netflix)
  7. Feud: Bette and Joan (FX/HBO Nordic)
  8. Gift vid första ögonkastet (SVT Play)
  9. I en annan del av Köping (TV4)
  10. Batkid Begins (Netflix)

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel