Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: smarta, sanningssägande krigsflykting-komedin Home

Betyg 4 av 5

Rufus Jones är en operativ nestor inom brittisk komedi-tv. Vi har sett honom i mängder av altcom-serier det senaste decenniet – Toast of London, Bob Servant, The Wrong Mans, Fresh Meat, Extras, Lead Balloon, Peep Show, Losing it, Secret Smile, House of Fools… för att bara nämna hälften. Framför allt har han spelat ovärderligt bärande roller i två av det senaste decenniets viktigaste komedi-konstnärliga storverk – Julia Davis Hunderby och John Mortons W1A.

Hans manusförfattande har gått betydligt långsammare och fram tills i år stannat vid sketcher för Mitchell & Webb och skits för högprofilerade ståuppare som Dan Renton Skinner och Jon Culshaw.

Förutom att vara en både krass och varm, cynisk och härlig relationskomedi om ett polariserat samhälle i en förvirrad samtid bjuder Home även på några av de starkare budskapsbärande dialogscener jag sett om flyktingfrågan inom mainstream-tv-fiktion.

Men just nu går hans första egna tv-serie i brittisk tv, Home på Channel 4, och den är rätt fantastisk. Väldigt småskalig och nedtonad, det ska direkt sägas. Inte i närheten av många av de flamboyanta serier vi är vana att se honom i. Men, vad som slår mig nu är vilken sorts roller han vanligen gjort, även i djärva galenskaper som Hunderby – han brukar nästan alltid stå för den mest direkta mänskliga identifikationen, det åtminstone hyfsat normala i urspårade omgivningar.

I Home spelar han själv rollen som en »halv« familjefar – halvny sambo med en frånskild mamma och bara halvt accepterad av hennes son som styvpappa. Rufus Jones egen roll är dessutom lite »halv« eftersom hans plats som mannen i hushållet snart tas över av en syrisk krigsflykting, medan Jones karaktär är utsparkad på grund av sin initiala oförmåga att kunna hantera att man tagit in en asylsökande familjefar från Syrien i hemmet, och att sonen och sambon hyst in honom i rummet som han »alltid tänkt« skulle bli hans hemmakontor.

Nåväl. Saker och ting utvecklas. Och förutom att vara en både krass och varm, cynisk och härlig relationskomedi om ett polariserat samhälle i en förvirrad samtid bjuder Home även på några av de starkare budskapsbärande dialogscener jag sett om flyktingfrågan inom mainstream-tv-fiktion.

Här finns till exempel en scen där flyktingen Sami, fint gestaltad av Royal Shakespeare Company-rutinerade Youssef Kerkour, omvänder en av sonens ytligt Brexit-rasistiska klasskamrater, under en underbart pedagogisk lektion i skolan där Sami illegalt hoppat in som extralärare. Han är nämligen en briljant skollärare till yrket, och som så många andra krigsflyktingar från Syrien är han dessutom kristen, vilket precis som i Sverige är ett fenomen många britter inte förmått ta in.

Rufus Jones karaktär har för sin del svårt att ta in att Sami är lika mycket medelklass som han. »Innan kriget», säger Sami, « var mitt största problem att min soundbar glappade i hdmi-kontakten till tv:n."

I en annan emblematisk scen, när Sami besöker Rufus Jones byggledar-rollgestalt i ett väldigt, fortfarande öde lyxbyggprojekt mitt i city, blir den senare frustrerad och höjer rösten i en »kan du inte bara dra«-replik.

»Why should I leave?« frågar Sami.

»Because we’re full!«

»It does not work if you say that – and it echoes.«

Förresten – den som lusläser mina topp-10 har de senaste veckorna kunnat notera den råa, rappa Anna Paquin-serien Flack, om en PR-byrå i kändissnuskets London. Rufus Jones är med i den också.

Kjells topp-10

  1. Home (Channel 4)
  2. Störst av allt (Netflix)
  3. Line of Duty (BBC)
  4. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  5. You're the Worst (FXX)
  6. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  7. Bonusfamiljen (SVT)
  8. The Act (Hulu/HBO Nordic)
  9. MotherFatherSon (BBC)
  10. Flack (POP)

Patriks topp-10

  1. MotherFatherSon (BBC)
  2. Bonusfamiljen (SVT)
  3. Better Things (FX/HBO Nordic)
  4. POP TEAM EPIC TV SPECIAL (Tokyo MX/Crunchyroll)
  5. The Heights (SBS)
  6. Speechless (ABC)
  7. Beautiful World (JTBC/Viki)
  8. Jane the Virgin (CW)
  9. On the Ropes (SBS)
  10. The Act (Hulu/HBO Nordic)

Toras topp-5

  1. Santa Clarita Diet (Netflix)
  2. SMILF (Showtime/HBO Nordic)
  3. Jane the Virgin (CW)
  4. The Pier (Movistar+/HBO Nordic)
  5. Now Apocalypse (Starz/C More)

Henriks topp-5

  1. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  2. MotherFatherSon (BBC)
  3. Line of Duty (BBC)
  4. Warriors (Cinemax/HBO Nordic)
  5. Black Monday (Showtime/HBO Nordic)

Just nu på TVdags

BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Belöningen för oss som varit The Affair trogna

10 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Titiyos klubbstänkare bäst i kvällens Så mycket bättre

9 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Trakasseritvist, tvillingtrassel & Taiwantrams

5 november, 2019
Streamingtips

Salve, kung Timothée Chalamet! En ny generation tar vid i sevärda The King

4 november, 2019
Premiär

Nu på HBO Nordic: Ett hoppfullt första avsnitt av His Dark Materials

4 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Anna Merediths musik i Netflixhöjdaren Living with Yourself

3 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Petras framförande & Titiyos låt bäst i kvällens Så mycket bättre

2 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Hollywood Godfather-författaren Gianni Russo

2 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel