Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Rena American Crime-Netflix-kriget mellan Collateral och Seven Seconds

Betyg 5 av 5

Ganska ofta är det inte veckans allra bästa drama-tv som får toppa mina listor – eftersom det då skulle bli väldigt många krönikor om, säg, Homeland just nu, och eftersom det viktigaste med krönikorna är att ge ständigt nya tips. »Bäst i tv-världen just nu« syftar på alla listorna sammantaget, snarare än just det som krönikan handlar om.

Seven Seconds är lite mer tematiskt och miljömässigt inzoomad än American Crime; gör de sociologiska exkursionerna inom en tajtare ram - och har en Uppdrag mord-mys-sliten polisstation full med The Wire-klassiga snutkaraktärer.

En halvgyllene regel är att vi aldrig kör samma serie två söndagskrönikor i rad. Men ibland kan det vara värt att göra en poäng av att göra undantag.

Förra veckan hyllade Jimmy The Killing-skaparen Veena Suds nya Netflix-serie Seven Seconds. Min plan i dag var att lyfta en annan Netflix-aktuell serie, brittiska Collateral, som avslutas på BBC i morgon och får svensk streamingpremiär på fredag – en fin miniserie av ingen mindre än David Hare, som dock praktiskt taget tvingar mig att också fokusera på Seven Seconds. För när man ser Veena Suds mästerverk framstår bristerna i annars starkt besläktade Collateral extra tydligt – framför allt i dialogen och regin: trovärdigheten och socialrealismen är så unikt sömlös i Seven Seconds att man inte kan låta bli att se just sömmarna i hantverket i den brittiska serien, om man, som jag gjort den senaste veckan, plöjer serierna parallellt.

Det märks att David Hare är en teaterman, helt enkelt. Fokus läggs på psykologin och ramstoryn, som också gör Collateral mycket intressant och spännande, men i en hel del av de manus- och regi-tekniska lösningarna finns en bristande detaljuppmärksamhet. Dialogen blir för mycket av infodumpande exposition, till exempel. Och så fort vi befinner oss på militäranläggningen går plötsligt statistregin bananas, soldater rör sig kors och tvärs genom korridorer och gårdsplan enligt en och samma koreografi: de går ensamma eller två och två åt precis alla håll samtidigt, och var fjärde sekund kommer en grupp exercisspringande – också dessa par eller klungor har alltid ärenden åt precis alla håll, samtidigt. Jag har nog inte upplevt en tröttare statistregi sedan jag såg samma åtta resenärer röra sig kors och tvärs ombord på M/S Freja i Rederiet.

Med detta sagt, Collateral är ändå oerhört sevärd och spännande ur både politiskt och psykologiskt perspektiv. Precis som Seven Seconds är det en kriminalserie i American Crimes moderna, sociologiska anda.

Parallellerna förstås tydligare mellan Seven Seconds och American Crime på grund av den amerikanska miljön, och för produktionskvaliteten. Veena Sud-serien är precis lika bra som John Ridleys referensverk. Det är fascinerande att så skilda regissörer och författare (olika för nästan varje avsnitt) kan genomföra serieskaparens vision så sammanhållet och sömlöst. Som när man låter Netflix autoplayfunktion glida över från Jonathan Demmes episod 2 (det sista han gjorde innan han avled förra året), som faktiskt är väldigt mycket Demme, till den brittiske regissörsveteranen Jon Amiels episod 3 – och man knappt märker skarven.

En annan parallell mellan serierna är att en av huvudrollerna görs av den ypperliga karaktärsskådespelaren Regina King, som ju också är ett av John Ridleys återkommande toppnamn i American Crime – och att det ändå främst är ett sjukt imponerande ensemblespel.

Sedan har kanske Seven Seconds en fördel framför American Crime i att den är lite mer tematiskt och miljömässigt inzoomad, och gör de sociologiska exkursionerna inom en tajtare ram. Och att den har en Uppdrag mord-mys-sliten polisstation full med The Wire-klassiga snutkaraktärer också…

Kjells topp-10

  1. Seven Seconds (Netflix)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. Channel Zero: Butcher's Block (Syfy)
  4. Collateral (BBC)
  5. Bonusfamiljen (SVT)
  6. Atlanta (FX)
  7. UnREAL (Lifetime)
  8. Nashville (CMT)
  9. Advokaten (TV3/Viaplay)
  10. Gråzon (C More)

Toras topp-5

  1. X-files (Fox/Viaplay/TV3)
  2. Divorce (HBO Nordic)
  3. Advokaten (TV3/Viaplay)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. UnREAL (Lifetime)

Stefans topp-5

  1. 2 Dope Queens (HBO Nordic)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. X-files (Viafree)
  4. Brooklyn Nine Nine (Netflix)
  5. The Chi (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. Misty (JTBC)
  2. Atlanta (FX)
  3. Speechless (ABC)
  4. Bonusfamiljen (SVT)
  5. The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story (FX)
  6. Collateral (BBC)
  7. The Chi (Showtime/HBO Nordic)
  8. Jane the Virgin (CW)
  9. Citrus (AT-X/Crunchyroll)
  10. Waco (Paramount Network)

Jimmys topp-10

  1. Seven Seconds (Netflix)
  2. This is Us (NBC)
  3. Counterpart (Starz/Viaplay)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. The Path (Hulu/HBO Nordic)
  6. Gråzon (C More)
  7. The Looming Tower (Hulu/Amazon Prime)
  8. Young Sheldon (CBS)
  9. På Spåret (SVT)
  10. Grace and Frankie (Netflix)

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel