Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Present till fansen i nya Room 104-premiären

Betyg 4 av 5

Efter säsong 2 av bröderna Duplass antologiserie Room 104 skrev jag att den i mångt och mycket verkar vara resultatet av Mark Duplass överkreativitet; att han vid sidan av alla större projekt använder det här antologiformatet för att realisera en mängd lösare, mer experimentella idéer. Merparten av manusen har i alla fall varit hans, och sedan har regissörsposten och rollbesättningen blivit en härlig kreativ showcase för en massa namnkunnig indie-begåvning. Som när Josephine Decker förra vintern tog över ett avsnitt (The Man and the Baby and the Man) och skapade naken auteur-teater och säsongspeak där hon regisserade sig själv och sitt eget manus.

Mark Duplass antologiserie lever inte bara på känslan av att »vad som helst kan hända«, utan på nyfikenheten som triggas. Serien är utformad för att hela denna premiss ska ge maximal utväxling.

Men i en intervju hos Inverse i fredags gjorde Mark Duplass klart att Room 104 ligger närmare hjärtat än det korta antologiformatet med 22-minutersavsnitt förlett mig att tro, och att även om Jay Duplass står som medskapare så är det executive-producenten Sydney Fleischmann som jämte Mark är den drivande kraften.

Fast det som mest driver på serien är nog själva premissen. Att alla (hittills 25) avsnitt utspelat sig i ett och samma lilla motellrum – men att innehållet i varje episod är fullständigt fristående och oförutsägbart. Eller, rättare sagt, det som driver på serien är det faktum att de första två minuterna alltid är så enormt tillfredsställande i just denna oförutsägbarhet. Inte bara känslan av att »vad som helst kan hända«, utan nyfikenheten som triggas. Serien är utformad för att hela denna premiss ska ge maximal utväxling.

Släktskapet är stort med Steve Pembertons och Reece Shearsmiths BBC-antologiserie Inside No. 9 – det är samma mix av humor och rysmys-skräck, skruvad socialrealism och meta-metafysik, därtill samma tjugominutersformat och med en känsla av teatersceniskt prövande skådespelardynamik. Men medan det som håller ihop Inside No.9 är en attraktivt extrovert känsla av »Black Mirror light« är Room 104 tvärtom instängt introvert, alltid iscensatt i ett och samma trånga motellrum – men där verkligen precis lika mycket kan hända.

Ett annat av mina favoritavsnitt förra säsongen var finalen, Josie & Me, regisserad av Lila Neugebauer, omtalad i New Yorks teaterkretsar, med manus av unga debutanten Lauren Budd, och med Star Trek: Discovery-kända Mary Wiseman i huvudrollen som en ung dramatiker som tar in på motellrummet för att skriva färdigt en pjäs om college-natten då hon blev våldtagen – och episoden utformades som hennes träff med sitt dåvarande jag, som återberättar hela den plågsamma kvällen i detalj men som inte är så säker på att det var våldtäkt bara för att det »kanske inte var the most consensual thing …« Det är en storartad gestaltning av tonårsproblematiken kring sex och samtycke, där den yttersta spänningen nog faktiskt består i att Lauren Budd i ålder är lika nära collegestudenten som pjäsförfattaren.

Äktheten var total. Men det märkliga är att äkthet är en så tongivande kvalitet även när avsnitten är ren skräck, eller science fiction, eller mörk musikal, eller något ännu mycket mer härligt vansinnigt udda – som avsnittet Hungry, där två främlingar möts på motellrummet för att skära av varandras penisar och tillaga dem på medhavd stekplatta; eller Swipe Right där Michael Shannon spelar en rysk kriminell spion som tar sig friheten att internetdejta en vanlig amerikansk kvinna – och kurtisera henne för en kväll med bland annat en vulgo-rap med livvakterna som dansare.

I går hade säsong 3 premiär på HBO Nordic. Och även om vartenda avsnitt är fristående så rekommenderar jag ingen att börja med gårdagens episod, The Plot med Luke Wilson och Christine Woods. Som Mark Duplass berättade för Inverse i ovan länkade intervju tänkte de utveckla denna story redan förra säsongen, men beslutade sig för att det var för tidigt: den är en gåva till trogna fans som nu äntligen får svaret, eller i alla fall ett eventuellt svar, på frågan om vad fasen det är för fel på Rum 104 …

Kjells topp-10

  1. Room 104 (HBO Nordic)
  2. Succession (HBO Nordic)
  3. Top Boy (Netflix)
  4. Stath Lets Flats (Channel 4)
  5. The Capture (BBC)
  6. A Confession (ITV)
  7. Unbelievable (Netflix)
  8. Temple (Sky/HBO Nordic)
  9. Snowfall (FX/HBO Nordic)
  10. Four Weddings and a Funeral (Hulu/Viaplay)

Björns topp-5

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. Unbelievable (Netflix)
  3. The Great British Bake Off (Channel 4)
  4. This Way Up (Channel 4)
  5. A Confession (ITV)

Patriks topp-10

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. The Capture (BBC)
  3. O Maidens in Your Savage Season (MBS/HIDIVE)
  4. Be Melodramatic (JTBC/Viki)
  5. The Deuce (HBO Nordic)
  6. Stath Lets Flats (Channel 4)
  7. DuckTales (Disney Channel)
  8. At Eighteen (JTBC/Viki)
  9. South Side (Comedy Central)
  10. A Confession (ITV)

Christophers topp-3

  1. Mindhunter (Netflix)
  2. The Dark Crystal: Age of Resistance (Netflix)
  3. Beforeigners (HBO Nordic)

Toras topp-3

  1. The Sinner (USA Networks/SVT)
  2. Line of Duty (BBC/SVT)
  3. Catastrophe (Channel 4/C More/SVT)

Jimmys topp-5

  1. The Capture (BBC)
  2. A Confession (ITV)
  3. Four Weddings and a Funeral (Hulu/Viaplay)
  4. Alla mot alla (Kanal 5)
  5. Glow (Netflix)

Henriks topp-5

  1. Top Boy (Netflix)
  2. Wu-Tang: An American Saga (Hulu)
  3. Succession (HBO Nordic)
  4. The Deuce (HBO Nordic)
  5. Snowfall (FX/HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Recension

Vem tittar på Watchmen? Premiär för nästa HBO Nordic-fullpottare

21 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Succession-säsongsfinalen, vad annars?

20 oktober, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Petra & Orup bäst i kvällens Så mycket bättre-premiär

19 oktober, 2019
Recension

Netflix Living with Yourself är lättviktig & mångbottnad på samma gång

18 oktober, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Joker, Succession & mycket mer

17 oktober, 2019
Säsongspremiär

Keeping Faith tillbaka på C More! »Varje bildruta utsökt komponerad«

16 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Korrupta snutar, korrumperade samurajsjälar & Kanda-skotrar

15 oktober, 2019
Streamingtips

Dplay-måstetittning: Spielbergs & Gibneys hat-dokumentär Why We Hate

14 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Unbelievable – en feministisk triumf när vi behöver den

13 oktober, 2019
Premiär

Älska mig: Josephine + Sverrir = bäst

12 oktober, 2019
Intresseklubben Antecknar #65

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Death to Smoochy & Funny Bones

9 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Basket, bokmalar & blodsband

8 oktober, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel