Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Patrick Melrose & långa trasiga somrar

Betyg 5 av 5

Förra veckan mer eller mindre lovade jag att skriva om Russell T Davies BBC-miniserie A Very English Scandal, lustfyllt regisserad av Stephen Frears och med en än frivolare Hugh Grant i huvudrollen (bättre än någonsin!), men … så satte jag mig i trädgården nu på söndagsmorgonen och blev överrumplad av hur luftfuktigheten gav ifrån sig ett ljud i mina lungor, som den kan göra runt Medelhavet, och när jag slöt ögonen kändes det som södra Frankrike, jag började förnimma fallna men fortfarande fruktfluffiga fikon på marken i stället för vår rabarber som lagt sig längs gräset i väntan på regn …

Ja, detta är vad riktigt bra tv-serier kan göra med mig. Förflytta mig på en sekund i tid och rum.

Det är en skildring av barnövergrepp och fördärvat vuxenliv som ibland är rent olidligt öppenhjärtigt, ibland hedonistiskt galghumoristiskt, ibland fyllt av överlevnadsstyrka – ofta allt på en gång.

Men inte bara förflytta mig till Patrick Melrose på HBO Nordic, med de franska fikonen och den långa heta sena 1960-talssommaren, utan till min egen barndoms långa heta gulnade somrar. Trots att min barndom på de flesta vis var en lycklig motsats till Patrick Melroses (eller Edward St Aubyns, vars halvt självbiografiska romaner serien bygger på) så fäster tv-dramatiseringen så djupt också för att jag fyller den med förståelse utifrån mitt eget inre av känslominnen.

Blotta ljudet av en barndomssommar. Steg i en grusgång, vind i ett sädesfält.

Och den tunna svetten i ett barnansikte.

Efter ett första avsnitt, Bad News, som var som en uppgradering av Whitnail & I – ett enda supertragikomiskt sprit- och knarkrus skildrat med galet supertragikomiskt engagemang av den hysteriskt skicklige och känslige Benedict Cumberbatch – har Patrick Melrose fördjupats på ett, för mig som inte läst böckerna, oväntat sätt i efterföljande episoder.

Nu måste jag nog ta en titt på Edward St Aubyns romaner också, nyfiken på om de utvecklas på samma sätt – eftersom jag upplever de fyra efterföljande avsnitten som avsevärt mer emotionellt drabbande, och eftersom vart och ett av dem bygger på en av de fem romanerna i sviten.

Det är i den andra episoden, Never Mind, som tv-serien verkligen börjar leva för mig. När berättelsen går tillbaka till Patricks barndom, när han för första gången blir sexuellt utnyttjad av sin far som en krystad bestraffning för att ha trampat på ett fikon på grusgången, och när en lång het sydfransk sommar tar sig genom tid och rum.

Debuterande Sebastian Maltz, förresten – vilken barnskådespelare:

När Patrick flyr från sina dysfunktionella överklassföräldrar har han en underbar utforskande somrig frihet inom räckhåll, men samtidigt är han fjättrad vid hopplösheten hans föräldrar ger honom. När han är vuxen – i ett par avsnitt på 1980-talet, i det senaste på 00-talet – är han fortfarande, i olika grad, sin avlidne fars och ständigt svikande mors fånge, men ändå alltid vibrerande av liv.

Allt detta gestaltas för alla sinnen, men med det outtalade i miljöer och ljud som en så vital faktor att jag funderar över om det där som fysiker benämner som »den femte dimensionen« skulle kunna vara det som ger tv-konsten sin unicitet.

Patrick Melrose är en skildring av ett barnövergrepp och ett fördärvat vuxenliv som ibland är rent olidligt öppenhjärtigt, ibland hedonistiskt galghumoristiskt, ibland fyllt av överlevnadsstyrka – ofta allt på en gång – och som fortsätter att leva bakom slutna ögon.

Kjells topp-10

  1. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  2. A Very English Scandal (BBC)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Nashville (CMT)
  5. Mystery Road (ABC Australien)
  6. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  7. Ackley Bridge (Channel 4)
  8. Four Corners: Trump/Russia (ABC Australien)
  9. Succession (HBO Nordic)
  10. The Tale (HBO Nordic)

Saras topp-3

  1. Killing Eve (HBO Nordic)
  2. Barry (HBO Nordic)
  3. Evil Genius (Netflix)

Patriks topp-10

  1. Sense8 (Netflix)
  2. Hello, My Twenties! (JTBC/Netflix)
  3. Succession (HBO Nordic)
  4. Ackley Bridge (Channel 4)
  5. The Miracle We Met (KBS)
  6. Come and Hug Me (MBC)
  7. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  8. Marvel's Cloak & Dagger (Freeform/HBO Nordic)
  9. About Time (tvN/Viki)
  10. Vida (Starz)

Jimmys topp-5

  1. The Tale (HBO Nordic)
  2. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Charité (Netflix)
  5. Evil Genius (Netflix)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I podden: Soraya Chemaly om Rage Becomes Her: The Power of Women’s Anger

14 november, 2018
Recension

Tung Lassgård räddar Jägarna – Premiär på C More i dag

14 november, 2018
Recension

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott – besök magiska Paris i denna fullproppade uppföljare

14 november, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om muterade zombier, tidshopp & Grey Carol

13 november, 2018
Stan Lee (1922–2018)

Julia Skott tar farväl av Stan Lee, superhjältarnas superhjälte

13 november, 2018
Intresseklubben Antecknar #56

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Mission Impossible-sviten del 2

13 november, 2018
Teaser

#ForTheThrone – HBO-pepp inför sista säsongen av Game of Thrones

13 november, 2018
Teaser

Forky!? Första teasern för Toy Story 4 är här

12 november, 2018
Lista

Säg det med kroppen! 20 dansscener du inte vill missa

11 november, 2018
Premiär

Lagom trevliga Andra åket får bärhjälp av Klungan & Grotesco

11 november, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: House of Cards sublima finalsäsong

11 november, 2018
TVdags betygsätter tolkningarna

Stor med gäst stjäl showen i kvällens Så mycket bättre

10 november, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel