Daniel Åbergs topp 10 & TVdags-redax veckofavoriter

Bäst i tv-världen just nu: Agent Cooper kommer till Svalbard… förlåt, Fortitude

De senaste åren har jag odlat ett stort intresse för Svalbard. Det startade när min familj omlokaliserade sig från Stockholms innerstad till det lilla samhället Vittangi öster om Kiruna, drygt 120 mil norrut. För att i möjligaste mån undvika känslan av att befinna mig i periferin av den civiliserade världen försökte jag bokstavligt talat lyfta blicken. Jag ska inte gå in på de nordiska ländernas olika sätt att bedriva regionalpolitik, men det var lätt att inse hur inskränkt min syn som sörlänning varit bara genom att studera en karta över Nordkalotten; inse hur förmätet det var av mig att sitta i den svenska Malmfältsregionen och tycka att jag befann mig vid världens ände.

Bara för att Sveriges nordligaste delar är underutbyggt och på vissa sätt eftersatt betyder det inte att våra grannländer är det. Där Sveriges nordliga ände mest ses som en diffus parentes, ett vagt »Norrland« som kan betyda lite vad som helst, är läget i Nordnorge ett helt annat. Tromsø, Alta, Hammerfest och Kirkenes är alla välutbyggda städer belägna långt norr om Sveriges nordligaste punkt Treriksröset – faktum är att det är 60 mil bilvägen upp till Hammerfest från Kiruna, samma avstånd som från Stockholm till Malmö.

Stanley Tuccis DCI Morton som klippt och skuren ur Agent Cooper-mallen, storögd inför den lokala specialiteten lutefisk redan innan hans flyg går in för landning på Fortitudes flygplats i början av avsnitt två

Och ovanför allt detta tronar den mest udda och fascinerande platsen av dem alla i det arktiska Norden – Svalbard, 120 mil norr om Kiruna, och dess »huvudstad« Longyearbyen, förlaga för den fiktiva plats Fortitude som gett namn åt den brittiska thrillerdeckare som i kväll börjar visas på SVT.

Att Fortitude utmålas som en fiktiv plats bromsar initialt min fascination för serien – varför detta behov av att hitta på en plats när den så uppenbart har en verklig förlaga, med det onödiga extra lager av fiktion som det föder? Jag blir inte klok på det, och måste anstränga mig för att se förbi det.

Svalbard – förlåt Fortitude – är en plats i stort utan kriminalitet, mordutredningar har man aldrig bedrivit och polisarbetet går mest ut på att skälla på aningslösa turister som ger sig utanför samhällets centrala delar utan gevär på ryggen.

Men så kommer våldet till trakten, en brittisk forskningsledare dödas brutalt i sitt hem i vad som först framstår som en isbjörnsattack men som snart visar sig vara ett mord. Är den lokala polisen mogen uppgiften? De hinner knappt ens fundera över det innan en säregen DCI (Stanley Tucci) anländer från Metropolitan Police i London, inbjuden av regeringen i Oslo att bistå i utredningen, med konflikter med de lokala förmågorna som ett brev på posten.

Mordet visar sig vara en tveeggad händelse för Fortitudes styre. Den traditionella gruvdriften är på upphällningen, samhället måste ställas om för att kunna överleva och stadens guvernör (Sofie Gråbøl) har satsat allt på bygget av ett exklusivt glaciärhotell, ett bygge som den brittiske forskningsledaren satt på makt att stoppa genom en geologisk undersökning han höll på att färdigställa. För något okänt döljer sig under Fortitudes eviga istäcke, något som ingen i staden verkar sugen på ska komma upp till ytan.

Att Fortitude utmålas som en fiktiv plats bromsar initialt min fascination för serien – varför detta behov av att hitta på en plats när den så uppenbart är… Svalbard?

Som berättelse om en mordutredning verkar Fortitude hittills inte mer extraordinär än någon annan tv-serie som verkar i Twin Peaks anda. Här är dragen från Lynch-serien ännu tydligare än i SVT:s nya Jordskott – en säregen plats med hemligheter som kommer i dagen då ett brutalt mord inträffar, en traditionell basnäring på tillbakagång, hoppet att turism och hotellnäring ska frälsa dem och en udda polis utifrån som direkt vid ankomst fascineras av platsens lokala kuriositeter. Här är Stanley Tuccis DCI Morton som klippt och skuren ur Agent Cooper-mallen, storögd inför den lokala specialiteten lutefisk redan innan hans flyg går in för landning på Fortitudes flygplats i början av avsnitt två.

Och här vill jag återkomma till varför det stör mig att de gjort Fortitude till en fiktiv plats. För mycket av behållningen i de inledande avsnitten handlar just om platsens egenheter, känslan av utsatthet inför den brutala naturen och hur det präglar dess invånare. Vet man inte att allt det udda som nämns i förbifarten stämmer överens med verklighetens Svalbard är det lätt att vifta undan allt som effektsökeri för att få serien att framstå som skruvad, verkligheten som förhöjd.

Mycket av behållningen i de inledande avsnitten handlar just om platsens egenheter, känslan av utsatthet inför den brutala naturen och hur det präglar dess invånare.

Men allt stämmer ju – unga som vuxna går runt med gevär när de rör sig utanför samhällets centrala delar, det finns fler isbjörnar än människor (cirka 3 000 kontra 2 600), det är inte tillåtet att föda barn eller att dö på ön och guvernören (sysselmannen) är inte helt olik en despot då även polischef och domare tillhör arbetsuppgifterna. Faktum är att Svalbard inte ens är en fullt utvecklad demokrati, sysselmannen utses av regeringen och det var först år 2002 som ett slags kommunfullmäktige instiftades. Det är som Björn af Kleen skrev på lördagen i ett fint reportage om Svalbard i Dagens Nyheter – Svalbard är en bra berättelse, och därtill en berättelse som även i verkligheten rymmer mycket av det som tas upp i Fortitude gällande omställning av samhället från gruvnäring till turistort och det sökande efter en ny identitet som skiftet innebär.

Och ändå »Fortitude«. Jag förstår inte.

Det enda jag kan se som ett rimligt skäl är att det kan ha funnits en rädsla hos Fortitudes skapare för att serien om den uttalat utspelar sig på Svalbard ska framstå som för norsk för den brittiska och internationella publiken. Nu uttalas aldrig tillhörigheten till Norge explicit, men det hänvisas flera gånger till överhögheten i Oslo och poliserna bär titeln Politi på sina uniformer.

Men – fiktion eller inte, Fortitude är en spännande thrillerdeckare i unik miljö, som inte bör missas.

Fortitude går i 12 avsnitt med början på SVT1 i kväll kl 22.

Daniels topp-10

  1. Fortitude (SVT/Sky Atlantic)
  2. Nashville (ABC)
  3. The Walking Dead (AMC/Kanal 9)
  4. The Americans (FX)
  5. Girls (HBO Nordic)
  6. Jordskott (SVT)
  7. Längdskids-VM, skiathlon damer (SVT)
  8. Bosch, avsnitt 5–6 (Amazon/HBO Nordic)
  9. Superlördag (SVT Barnkanalen)
  10. Scandal (ABC)

Kjells topp-10

  1. Better Call Saul (Netflix)
  2. Togetherness (HBO Nordic)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. The Jinx (HBO Nordic)
  5. Looking (HBO Nordic)
  6. Fortitude (Sky Atlantic/SVT)
  7. The Americans (FX)
  8. Nashville (ABC)
  9. Banshee (Cinemax/HBO Nordic)
  10. Empire (Fox)

Patriks topp-10

  1. The Jack & Triumph Show (Adult Swim)
  2. Agent Carter (ABC/Netflix)
  3. TableTop (Geek & Sundry)
  4. Fool's Love (tvN/Viki)
  5. It's Always Sunny in Philadelphia (FX)
  6. Spy (KBS/Viki)
  7. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  8. Brooklyn Nine-Nine (Fox)
  9. Heart to Heart (tvN/Viki)
  10. The Americans (FX)

Saras topp-10

  1. The Walking Dead (AMC)
  2. Looking (HBO/C More)
  3. Girls (HBO/C More)
  4. Parks and Recreation (NBC/C More)
  5. En clown till kaffet (Kanal 5)
  6. Melodifestivalen (SVT)
  7. Face Off (Syfy)
  8. Agents of S.H.I.E.L.D. (ABC/Kanal 11)
  9. Skid-VM (SVT)
  10. Street Art Throwdown (Oxygen)

Björns topp-10

  1. Agent Carter (ABC/Netflix)
  2. Elementary (CBS)
  3. The Jinx (HBO Nordic)
  4. Person of Interest (CBS/C More)
  5. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  6. The Walking Dead (AMC/Kanal 9)
  7. Girls (HBO Nordic/C More)
  8. Gotham (Fox/C More)
  9. Banshee (Cinemax/HBO Nordic/C More)
  10. Arrow (The CW/Kanal 11)

Idas topp-7

  1. Parks and Recreation (NBC/C More)
  2. Mr Selfridge (BBC)
  3. Togetherness (HBO/HBO Nordic)
  4. Face Off (Syfy)
  5. Agent Carter (ABC/Netflix)
  6. Grantchester (ITV/SVT)
  7. America in Primetime (PBS/Netflix US)

Blomdahls topp-10

  1. Togetherness (HBO Nordic)
  2. Suits (USA Network)
  3. Girls (HBO Nordic/C More)
  4. Looking (HBO Nordic/C More)
  5. Street Art Throwdown (Oxygen)
  6. Sveriges mästerkock (SVT)
  7. The Jinx (HBO Nordic)
  8. Vikings (HBO Nordic/History Channel)
  9. Banshee (HBO Nordic/Cinemax)
  10. Better Call Saul (AMC/Netflix)

Jimmys topp-5

  1. Bosch (Amazon/HBO Nordic)
  2. Girls (HBO Nordic/C More)
  3. Togetherness (HBO/HBO Nordic)
  4. På Spåret (SVT)
  5. The Big Bang Theory (CBS/Kanal 5)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel