Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nya Line of Duty-säsongen träder in i Trump-eran

Det strukturerade kaoset i den inledande, problematiska polisinsatsen; manuslösningarna för hur internutredarna AC-12 engageras i fallet; introduktionerna av återkommande och nya karaktärer, inte minst Thandie Newtons felande, slutna, komplexa polisutredare (här i Jed Mercurios händer är hon överlägsen sig själv i Rogue); kombinationen av effektiv snutserienarrativ och konstant beredskap till psykologisk fördjupning.

Drygt 40 minuter in kommer premiäravsnittets nyckelreplik, och den lyder: »There's facts… and then there's the truth.«

Ja, ungefär en halvtimme in i BBC-premiären av den nya Line of Duty-säsongen hade jag golvats så av det flyhänta tempot och storyflödet att jag började formulera den här texten i huvudet kring just serieskaparen och manusförfattaren Jed Mercurios mästerskap – och hur skönt det är med en serie som är totalt här och nu och konsthantverksmässig i kvaliteten men inte nödvändigtvis krystar in kommentarer till den Brexitska och Trumpska post-truth-världen (detta apropå det jag skrev häromveckan om hur varenda dramaserie just nu vill göra just det).

Men … drygt 40 minuter in kommer premiäravsnittets nyckelreplik, och den lyder:

»There's facts… and then there's the truth.«

Och så här är det ju: Line of Duty har redan från börjat exploaterat de mänskliga drivkrafter och fästpunkter som vi på senare tid, kanske alldeles för sent, insett är kritiska säkerhetshål både för oss själva och för demokratin.

Jag ska inte orda mer om handlingen, om hur den nya utredningen kring Thandie Newtons rollgestalt dockar med den stora poliskorruptionshärvan, som vi förväntar oss levlar upp till den högsta polisledningen i år. Säsongen börjar ju på SVT redan om två veckor. Men stålsätt er för att en hisnande slutscen i episod 1, och en djävulsk längtan i kroppen efter fortsättningen.

Line of Duty säsong 4 började på BBC i Storbritannien förra söndagen och har SVT-premiär den 17 april.

Kjells topp-10

  1. Line of Duty (BBC)
  2. American Crime (CBS)
  3. Homeland (Showtime/SVT)
  4. The Good Fight (CBS)
  5. The Arrangement (/Netflix)
  6. The Americans (FX)
  7. Girls (HBO Nordic)
  8. Trial & Error (NBC)
  9. Inside No. 9 (BBC)
  10. 13 Reasons Why (Netflix)

Toras topp-5

  1. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  2. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  3. Big Little Lies (HBO Nordic)
  4. Feud: Bette and Joan (FX/HBO Nordic)
  5. Homeland (Showtime/SVT)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Bombshell-regissören Jay Roach

20 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Pressetik, ö-mystik & en Tjeck republik

19 november, 2019
Recension

Stark dokumentär om monstret Weinstein – men håller bilden av MeToo?

19 november, 2019
Säsongspremiär

Bänka er, drottningdiggare! The Crown är tillbaka på Netflix

17 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Teatertunga Förhöret återuppfinner Nordic Noir

17 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Bäst igen! Titiyo är årets största Så mycket bättre-behållning

16 november, 2019
Tips

Kolla här! Det blev ingen CD – det blev en dokumentär

12 november, 2019
Intresseklubben Antecknar #66

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Poltergeist

12 november, 2019
BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel