Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nya BBC-dramat Press känns redan som en klassisk journalistserie

Betyg 5 av 5

Genom tre decennier har jag arbetat som journalist och redaktör. På dagstidningar och featuremagasin, från print till allt mer webb. Jag har hunnit skratta åt ganska många filmer och tv-serier som misslyckats med att skildra medievärlden. Ofta handlar det om detaljer som är dömda att bli fel. Nästan alltid när tv-serier lägger in fiktiva tidningssidor i bild så ser man nollkollen direkt på hur rubrikerna är formulerade.

Vi får följa rivalismen mellan en vänsterliberal tidning och en högerskvallerblaska, båda med skickliga redaktörer och reportrar men med väsenskild approach till en och samma minerade kommersiella marknad.

Eller som när Colin Nutley filmade Liza Marklunds Annika Bengtzon-deckare, och chefredaktören på den fiktiva tabloiden Kvällspressen konstant benämndes »chefsredaktör«, med ett avslöjande okunnigt s-som-i-slarv … jag sssstängde ju av direkt när jag såg dem på tv.

Men samtidigt har jag sett kolleger skratta åt en av de allra bästa journalistikfilmerna, John Travolta-rullen Perfect från 1985; både filmrecensenterna när den kom, och tv-kritiker när den i åratal efteråt sänts på tv. Svenska journalister har alltid ironiserat över att den ger »en sådan skrattretande orealistisk bild av hur journalister arbetar« – som om filmen hade utgett sig för att skildra en glåmigt underbetald svensk nöjesredaktion och inte – som egentligen var fallet – tillvaron på det tidiga 1980-talets journalistiska drömfabrik Rolling Stone.

I själva verket var Perfect grundligt faktagranskad av magasinsjournalistisk expertis och rentav inspelad i Rolling Stones redaktionslokaler i New York – det enda som inte är helt realistiskt är, kanske, att Travoltas stjärnreporter mot slutet massakrerar den legendariske chefredaktören Jann Wenners kontor. Men det är inte bara Wenners riktiga kontor vi tittar in i, det är faktiskt också en äkta Rolling Stone-artikelserie vi får se växa fram i John Travoltas grönlysande Tandy-display om nätterna på hotellrummet, när han är i Los Angeles för att avtäcka den nya, exploderande gym-kulturen.

Och det var exakt där min egen journalistiska bana började, exakt där jag började föredra djup magasinsjournalistik framför ytskrapande dagstidningar, exakt där jag började köpa Vanity Fair och New Yorker i stället för Expressen och New Musical Express.

Därför har jag också fattat att uppskatta magasinsjournalistik-serier som Dirt (minns ni den?), och faktiskt uppskattat dem mer än filmer som The Post. Kanske för att skildringar av nyhetstidningsvärlden tenderar att bli allt mer nostalgiska. Å andra sidan älskar jag Aaron Sorkins extrem-romantiserande tv-journalistikskildringar Sports Night och The Newsroom, så det finns ingen särskild formel – mer än att jag vill slippa alltför uppenbara detaljmissar för att hålla illusionen intakt.

Men nu har Mike Bartletts nya dagstidningsdrama Press haft BBC-premiär, och jag är redan efter första avsnittet redo att ranka den som en av de allra bästa journalistskildringarna.

Även om de bästa moderna sjukhusserierna gjorts av en före detta NHS-läkare (Jed Mercurios Bodies, Cardiac Arrest och Critical) så vet jag inte om den här serien hade kunnat bli så mycket bättre om någon ex-journalist gjort den i stället för Mike Bartlett, mannen bakom Doctor Foster, som ägnat ett helt år åt att djupintervjua journalister. Atmosfären och dramatiken är trovärdig och engagerande även för mig som gammal murvel.

Vi får följa rivalismen mellan en vänsterliberal tidning och en högerskvallerblaska, båda med skickliga redaktörer och reportrar men med väsenskild approach till en och samma minerade kommersiella marknad. Alla stora mediedebatteman representeras i en sömlöst finskriven intrig, med existentialistiska problemställningar närvarande i varje konflikt och relation.

Den föränderliga tidningsvärlden har aldrig varit så svårskildrad som i dag. Att Press känns så genuin, substansfylld och uppslukande är ett överbetyg åt Mike Bartlett.

Det enda jag inte tycker känns riktigt hundra är hur totaldominant den tryckta tidningen fortfarande verkar vara gentemot webben. Är situationen verkligen sådan på de stora tidningarna i London i dag? Jag hade ett ärende på Expressens redaktion häromveckan och slogs av att det kändes som om jag besökte ett tv-bolag, med pågående livesändningar från tv-studios och kontrollrum som hade ätit upp halva våningsplanet. På Londontidningarna i Press finns ingen satsning på rörlig bild överhuvudtaget.

Å andra sidan – jag ser hur någon engelsk tv-kritiker i sin Press-recension påpekar att verklighetens journalister inte själva sätter sina rubriker. Men, det är ju faktiskt vad dagens hybridjournalister i allt högre utsträckning gör …

Den föränderliga tidningsvärlden har aldrig varit så svårskildrad som i dag. Att Press känns så genuin, substansfylld och uppslukande är ett överbetyg åt Mike Bartlett.

För övrigt: fyra av tio serier på min lista just nu är BBC-serier. Public service är bäst på drama-tv.

Press består av 6 avsnitt och går torsdagskvällar på brittiska BBC. Oklart med svensk visning, ej inköpt än av SVT.

 

Kjells topp-10

  1. Press (BBC)
  2. Bodyguard (BBC)
  3. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  4. Mayans (FX/HBO Nordic)
  5. One Dollar (CBS)
  6. Upstart Crow (BBC)
  7. Vanity Fair (ITV)
  8. It's Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  9. Wanderlust (BBC)
  10. Back in Very Small Business (ABC Australien)

Patriks topp-10

  1. Lodge 49 (AMC/Amazon)
  2. It's Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  3. My ID is Gangnam Beauty (JTBC)
  4. Life (JTBC/Netflix)
  5. Attack on Titan (NHK/Crunchyroll)
  6. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  7. Bodyguard (BBC)
  8. Mr. Sunshine (tvN/Netflix)
  9. Asobi Asobase (AT-X/Crunchyroll)
  10. Hand i hand (Viaplay)

Jimmys topp-5

  1. Iron Fist (Netflix)
  2. Ozark (Netflix)
  3. Jack Ryan (Amazon Prime)
  4. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  5. De sista skälvande minuterna – Filip och Fredriks dag med statsministern (Dplay)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I podden: Soraya Chemaly om Rage Becomes Her: The Power of Women’s Anger

14 november, 2018
Recension

Tung Lassgård räddar Jägarna – Premiär på C More i dag

14 november, 2018
Recension

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott – besök magiska Paris i denna fullproppade uppföljare

14 november, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om muterade zombier, tidshopp & Grey Carol

13 november, 2018
Stan Lee (1922–2018)

Julia Skott tar farväl av Stan Lee, superhjältarnas superhjälte

13 november, 2018
Intresseklubben Antecknar #56

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Mission Impossible-sviten del 2

13 november, 2018
Teaser

#ForTheThrone – HBO-pepp inför sista säsongen av Game of Thrones

13 november, 2018
Teaser

Forky!? Första teasern för Toy Story 4 är här

12 november, 2018
Lista

Säg det med kroppen! 20 dansscener du inte vill missa

11 november, 2018
Premiär

Lagom trevliga Andra åket får bärhjälp av Klungan & Grotesco

11 november, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: House of Cards sublima finalsäsong

11 november, 2018
TVdags betygsätter tolkningarna

Stor med gäst stjäl showen i kvällens Så mycket bättre

10 november, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel