Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix Snowpiercer – perfekt i coronakrisen

Betyg 3 av 5

»Jag har sett tv-dramats framtid och dess namn är Into the night

Så inleder jag min senaste Svenska Dagbladet-krönika. Inte för att serien är unikt bra, utan för att den är unikt passande för vår nya tid av social distansering. Min tes grundar sig i att jag kommit på mig själv med att känna ett jobbigt tuggmotstånd när jag kollar de nya säsongerna av favoritserier som jag normalt kastar mig över, påkostad politisk samtidsdramasatir som Billions och The Good Fight, och att jag i stället fått jag ett oväntat sug efter motsatsen. Efter historiska eller kitschigt krystade koncept i stället för samtidsrealism.

Snowpiercer representerar en hållbarare typ av tv-produktion som funkar även i en tid av pandemi. Och temat säger ju också en hel del om vår tid.

Det krävs inte mycket psykologisk självanalys för att förstå att jag tycker att det är jobbigt att bli påmind av hur härligt vanligt livet tedde sig för bara några få månader sedan. En så maniskt levande New York-serie som Billions blir smått outhärdlig när man samtidigt vet att seriens ikoniska Manhattanmiljöer har upphört att existera, att citypulsen tappats på allt rusande blod och avfolkats till I am Legend-science fiction på riktigt. Och tyvärr finns det ingen tjusning med en dystopi som samtidigt syns utanför fönstret.

Och när den lika folkmyllrande The Good Fight i sitt senaste avsnitt, i sin vana trogen att ligga hypernära verkligheten i både tid och rum, anger att en scensekvens utspelar sig den 21 maj 2020 så blir det ju bara ännu mer fel. Seriens parallelluniversum avhandlar nästan dagsfärska politiska skeenden kring Trump, Barr och Epstein, och gör det i slutet av maj 2020 – men ingen håller sig på medvetet avstånd från andra, ingen bär munskydd, ingen har hört talas om något coronavirus. I en scen står trettio advokater i ett konferensrum och prövar självmordsteorier på varandra – den blir liksom talande på ett helt annat sätt än avsett.

Nå, min tes i Svenskan-krönikan är att det främst ändå inte är dramaberättelserna som fyller mig med sorg utan tanken på att så här många skådespelare inte längre kan samlas och jobba ihop, och inte kommer att kunna göra det igen inom överskådlig tid. Det som har blivit svårtittat för mig är alltså inte bara tv-serier som visar en samtid som inte längre finns, typ Billions, utan tv-serier som till sin natur representerar tv-business as usual, när i själva verket tusentals dramaproduktioner världen över lagts på is och de flesta av våra favoriter bland skådespelare och manusförfattare sitter isolerade i sina hem.

Och så slutleder jag det där med »tv-dramats framtid«: vi kommer att få se fler serier som belgiska Into the Night därför att den faktiskt är en helt hållbar tv-produktion även i en tid av pandemi. Med bara en handfull skådespelare. Begränsade miljöer, enkla att bygga upp. Kort inspelningstid. Ungefär som när Europas fotbollsligor nu drar i gång utan publik kommer tv-branschen att starta utan stora produktionsapparater, utan folkhav av statister i tätbefolkade real locations. Vad vi kommer att få se är kammarspel; teaterdramat som tar sig tillbaka in i centrum av film- och tv-kulturen.

Därför petar jag upp den nya Netflix-serieversionen av Snowpiercer i topp denna vecka. Nej, den är sannerligen inte bättre än Billions, Defending JacobFalsk identitet eller The Good Fight. Långt, långt, långt därifrån. Men jag kastar mig över den av, ungefär, skälen jag angett ovan. Och den säger ju faktiskt inte så lite om vår värld just nu.

Kjells topp-10

  1. Snowpiercer (Netflix)
  2. Falsk identitet (Canal Plus/SVT Play)
  3. Defending Jacob (Apple+)
  4. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  5. Billions (HBO Nordic)
  6. Dead to Me (Netflix)
  7. Mrs. America (HBO Nordic)
  8. Homecoming (Prime Video)
  9. Penny Dreadful: City of Angels (HBO Nordic)
  10. Advokaten (Viaplay)

Björns topp-3

  1. Falsk identitet (Canal Plus/SVT Play)
  2. Defending Jacob (Apple+)
  3. Penny Dreadful: City of Angels (HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Motsatsen till genanshumor – hjärtliga Ted Lasso

27 september, 2020
Recension

På Netflix: Charlie Kaufmans absurda drama I’m Thinking of Ending Things

23 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Älska mig« – formperfektion i kuliss

20 september, 2020
Premiär

C More-premiär för Maskeradligan – lite som en radiodoku … men på tv

15 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: P-Valley är ett arbetsplatsdrama som kan lyfta till skyarna

13 september, 2020
Säsongspremiär

Yellowstone säsong 3 bjuder minsann på mjukisar, mys & melodrama

12 september, 2020
Nyhet

Slutet närmar sig för The Walking Dead – fast ändå inte

9 september, 2020
Kommentar

Yellowstone säsong 2: Familjedramat fördjupas & ranchkriget blir råare

8 september, 2020
Tips

En titt på svensk rollspelshistoria i Mot andra världar

6 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen: The Boys är tillbaka i stan – med psykopat-Homelander i täten

6 september, 2020
Recension

Nej, vilken rymdkrasch… Netflix Away kan du hålla dig borta ifrån

4 september, 2020
Recension

The New Mutants-premiär – i sina bästa stunder en Breakfast Club för 2020-talet

3 september, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel