Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Livets största frågor i Rectify

Betyg 5 av 5

Har ni också sett smygpremiären av The Affair på HBO Nordic? Den känns lite udda i det att den inleds med skylten »Noah’s story« och sedan bara är just Dominic West och ingenting alls med Ruth Wilson – vi lär alltså, med tanke på skylten, få se ett rent Ruth-avsnitt i episod 2, gissar jag.

Det var samma sak när den fjärde och avslutande säsongen av Rectify inleddes i slutet av oktober, och vi fick en hel premiärepisod med endast Aden Youngs Daniel, som ju nu är förbjuden att besöka sin hemstad, och staten Georgia, och förvisad till ett nytt liv i Nashville. Ingenting om hans familj där hemma i Paulie, inget Teddy och Tawney. Det kom först under den andra timmen, en vecka senare.

En serie om att man aldrig kan förändra vem man är och var man kommer ifrån, men att det ändå aldrig är försent att försöka förändra sitt liv i grunden, att ta sig någon helt annanstans än dit man trodde att man var på väg.

I båda fallen visar detta att serierna lever på ett moget självförtroende, på att kunna skildra psykologiskt och känslomässigt komplexa, trovärdiga rollgestalter och vuxna, relationsbaserade historier där händelseförloppen blir beroendeframkallande just på grund av djupet i det mänskliga, och basera en överenskommelse med tittarna på detta.

The Affair får vi återkomma till när den riktiga premiären varit och vi vet lite mer om »Alison’s story« också.

När det gäller Rectify var det här greppet utsökt valt och utfört av serieskaparen och manusförfattaren Ray McKinnon: det illustrerade i sig hur Daniel nu är isolerad igen, denna gång från sin familj och sin hemstad. Han är förbjuden att sätta sin fot i Georgia och har därför flyttat till en Nashville-förort på andra sidan statsgränsen. Detta i och med att han tog den där fula plea-dealen förra säsongen och erkände sig (i onödan, visade det sig) skyldig till ett mord han inte begått, men som han pressats så hårt om och suttit på death row i två decennier för, och nu två gånger erkänt emot sin allt suddigare övertygelse, att hans minnesbilder inte längre är hans egna.

I de första tre avsnitten har vi fått uppleva ett antal storartade dialoger och monologer, och i premiären i synnerhet en Daniel-monolog, i samtal med den rutinerade socialarbetaren, Avery, som övergick i dialog och födde en vändning i Daniels nya liv – en nytändning.

Han pratade inledningsvis, och alltmer förvtivlat, om ensamhetssjukan han ådragit sig på death row och som gör honom lika ensam i friheten – därför att den berövat honom hans självkänsla. Och då inte i meningen självförtroende, utan själva känslan av att vara en person, en verklig människa, bland andra:

»I think, therefore I am. I think too much, therefore I am not. I am not, therefore I am nothing. I am nothing, therefore I am dead. But if I am dead why am I still so goddamn lonely?«

Och så följer denna fantastiska dialog …

Avery: It's good that you're talking about this, Dan. What you've been through
and what you've lost… Part of the grieving process, you know?
Daniel: Is there a 90-day plan for that, too? A New Canaan House grief plan? What color binder is that housed in?
Avery: Ain't no plan for that. But we're here to help you. We really are.
Daniel: The problem with your program is I don't fit.
Avery: You're a human being, Dan. You fit.
Daniel: One of your biggest tenets or dictums or whatever you call it is… is to be upfront, yeah? Be straight, be real. Tell the world what you did, right?
Avery: No, not tell the world, just who you need to.
Daniel: The tiny little issue I am having, Avery, is that I don't know what real is. I don't truly know what I did or didn't do. I can say I am a convicted murderer, which is true. I am convicted. And I can say that I killed her, too… Hanna… which I have said more than once. And I can even imagine that I killed her, which I have imagined, because that's what I've been asked to do multiple times. But I honestly can't say that I did, in fact, kill her. Because I just don't remember, for the life of me. And that's…
Avery: Your truth.
Daniel: Yes. That's my truth.
Avery: And what if you never know what happened?
Daniel: I don't know. And I don't know what to do with that unknowing.
Avery: Sounds like you got to accept it. What else can you do?
Daniel: It's not so easy.
Avery: Of course it isn't, but… you never tried, have you?
Daniel: No.
Avery: Why not?
Daniel: I don't know.
Avery: Come on. You know why not.
Daniel: Because I don't feel like I deserve it. I-is that the answer you wanna hear?
Avery: Deserve what? A life?
Daniel: I didn't think it would end this way.
Avery: That you'd get out?
Daniel: Alive.
Avery: No. Then that's what you've got to decide, whether you deserve a life or not, out here, after all you've been through. After all that punishment, after all that suffering, your one life. Do you deserve to live it? And just because you don't remember or know for sure whether you killed that girl or not, that doesn't mean you did it either. Right? Maybe you oughta lean the other way for a while, that you didn't do it.
Daniel: But if I lean that way, it… it means… That I'm just making a decision.
Avery: Okay. What else can you do? Not make a decision? And isn't that the same thing? And didn't you already make a decision the other way? This may sound hokey as shit, but… you gotta figure out some way to love yourself.

Rectify är alltså en serie om att man aldrig kan förändra vem man är och var man kommer ifrån, men att det ändå aldrig är försent att försöka förändra sitt liv i grunden, att ta sig någon helt annanstans än dit man trodde att man var på väg, dömd till det eller inte.

I de två avsnitten efter har hela persongalleriet återinträtt på scenen, och samma existentiella grundfråga löper genom mammans och styvpappans relation, mellan Ted och Tawney, för systern och halvbrodern, för death row-advokaten Jon som inte kan släppa vare sig syrran eller Daniels fall.

Och för konstnären i Nashville, spelad av Caitlin FitzGerald från Masters of Sex, vars trevande relation med Daniel känns bra mycket intressantare och genuinare än den som Noah i The Affair är på gång att inleda med kliché-fransyskan han möter på sitt nya jobb i New Jersey i säsongspremiären.

Kjells topp-10

  1. Rectify (Sundance TV)
  2. Black Mirror (Netflix)
  3. Better Things (FX/HBO Nordic)
  4. Masters of Sex (Showtime/HBO Nordic)
  5. Chance (Hulu)
  6. Full Frontal with Samantha Bee (IFC)
  7. Ordinary Lies (BBC)
  8. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  9. Madam Secretary (CBS)
  10. Speechless (ABC)

Toras topp-5

  1. Better Things (FX/HBO Nordic)
  2. Divorce (HBO Nordic)
  3. Jane the Virgin (CW)
  4. This Is Us (NBC)
  5. Empire (Fox/Viaplay)

Blomdahls-topp 5

  1. The Crown (Netflix)
  2. Divorce (HBO Nordic)
  3. Project Runway (Lifetime)
  4. The Walking Dead (AMC)
  5. Better Things (FX/HBO Nordic)

Idas topp-5

  1. Project Runway (Lifetime)
  2. The Walking Dead (AMC)
  3. Saturday Night Live (NBC)
  4. Tutankhamun (ITV)
  5. Sveriges Bästa Hemtjänst (SVT)

Patriks topp-10

  1. Better Things (FX/HO Nordic)
  2. Rectify (Sundance)
  3. Quarry (Cinemax/HBO Nordic)
  4. Listen to Love (JTBC/Viki)
  5. Jane the Virgin (CW)
  6. The Good Place (NBC)
  7. Westworld (HBO Nordic)
  8. Insecure (HBO Nordic)
  9. Speechless (ABC)
  10. The Exorcist (Fox)

Daniels topp-5

  1. The Walking Dead (AMC/Dplay)
  2. Chance (Hulu)
  3. Pitch (Fox/Hulu)
  4. Luke Cage (Netflix)
  5. This Is Us (NBC/Hulu)

Degrells topp-5

  1. Planet Earth II (BBC)
  2. Jon Glaser Loves Gear (TruTV)
  3. Full Frontal with Samantha Bee (IFC)
  4. Luke Cage (Netflix)
  5. Last Week Tonight (HBO Nordic)

Björns topp-3

  1. The Walking Dead (AMC/Dplay)
  2. Pitch (Fox)
  3. Planet Earth II (BBC)

Henriks topp-5

  1. Planet Earth II (BBC)
  2. Veckans brott (SVT)
  3. The Young Pope (Sky/C more)
  4. Chance (Hulu)
  5. The Missing (BBC)

Jimmys topp-10

  1. Better Things (FX/HBO Nordic)
  2. The Missing (BBC)
  3. I Trumpland Med Filip & Fredrik (Kanal 5)
  4. Black Mirror, S03E03 (Netflix)
  5. The Expanse (Syfy/Netflix)
  6. The Ivory Game (Netflix)
  7. Midnattssol (SVT)
  8. The Crown (Netflix)
  9. Luke Cage (Netflix)
  10. Westworld (HBO)

 

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel