Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Lauren Budd tillbaka i Room 104

Betyg 4 av 5

I går hände det. Ett nytt Room 104-avsnitt av Lauren Budd, som kom från ingenstans när hon veckan före jul 2018 debuterade med den säsongens finalepisod, Josie & Me. Mary Wiseman, känd från Star Trek: Discovery, spelade en ung dramatiker som tog in på motellrummet för att skriva färdigt en pjäs om college-natten då hon blev våldtagen – och episoden utformades som hennes träff med sitt dåvarande jag, som återberättar hela den plågsamma kvällen i detalj men som inte är så säker på att det var våldtäkt bara för att det »kanske inte var the most consensual thing …« Det var en storartad gestaltning av tonårsproblematiken kring sex och samtycke, där den yttersta spänningen nog faktiskt bestod i att Lauren Budd i ålder är lika nära collegestudenten som pjäsförfattaren.

Lauren Budd har en unik och exakt förmåga att gestalta känslomässiga konfrontationer som samtidigt blottlägger djupare psykologiska arketyper där andra skulle förfalla till klyschor.

Då regisserades hennes manus av den lysande Lila Neugebauer, som annars har en karriär på New Yorks teaterscener. Eller hade. Coronan har ju dödat teaterbranschen på obestämd tid. Vilket i alla fall gör att fler än New Yorks teaterpublik kommer att få ta del av Neugebauer vad det lider – hon håller på med sin första featurefilm, på Afghanistan-veteran-tema, med Jennifer Lawrence i huvudrollen.

Den här gången har nu 23-åriga Lauren Budd själv regisserat, och jag fick samma sorts rysningar nu som under Josie & Me – hon har en unik och exakt förmåga att gestalta känslomässiga konfrontationer som samtidigt blottlägger djupare psykologiska arketyper där andra skulle förfalla till klyschor. I det här avsnittet, The Hikers, övernattar två kvinnor på motellrummet efter att precis ha påbörjat en lång friluftsvandring tillsammans och halvvägs in i avsnittet kommer den där högstämda relationsdramatiska vändpunkten som redan känns »typisk Lauren Budd« trots att vi bara fått se den två gånger … Jag säger inte mer än så.

Vi är alltså inne i säsong 4 av denna bröderna Duplass antologiserie, som med åren visat sig vara mycket mer än ett resultat av Mark Duplass överkreativitet. I en intervju med Inverse förra säsongen gjorde han klart att Room 104 ligger närmare hjärtat än det korta antologiformatet med 22-minutersavsnitt länge förledde mig att tro, och att även om Jay Duplass står som medskapare så är det executive-producenten Sydney Fleischmann som jämte Mark är den drivande kraften.

Det som mest driver på serien är nog själva premissen. Alla hittills 42 avsnitt har utspelat sig i ett och samma lilla motellrum men innehållet i varje episod är fullständigt fristående och oförutsägbart. Eller, rättare sagt, det som driver på serien är det faktum att de första två minuterna alltid är så enormt tillfredsställande i just denna oförutsägbarhet. Inte bara känslan av att »vad som helst kan hända«, utan nyfikenheten som triggas. Serien är utformad för att hela denna premiss ska ge maximal utväxling. Och säsong 4 har gett oss allt från en magisk 1980-tals-sitcom-spoof till Mark Duplass egen gestaltning av en psyksjuk singer songwriter som försvann efter sin enda EP The Murderer 1993 men nu ska göra kuslig comeback inför några få fans på motellrummet … och Mark Duplass gör hela EP:n in character, skitbra låtar som skådespelaren och serieskaparen själv skrivit och som visar sig vara mer verklighetsbaserade än de unga retro-fansen kunnat ana.

Så, har ni inte sett serien tidigare, börja gärna med säsong 4. Och gå sedan gärna bakåt från säsong 3. Room 104 blir bara bättre för varje säsong och dess bästa tid är alltid nu.

Kjells topp-10

  1. Room 104 (HBO Nordic)
  2. I May Destroy You (BBC/HBO Nordic)
  3. P-Valley (Starz/C More)
  4. Lovecraft Country (HBO Nordic)
  5. Condor (HBO Max/C More)
  6. Partisan (Viaplay)
  7. Frayed (Sky/HBO Nordic)
  8. Dirty John: Betty Broderick (USA/Netflix)
  9. Mystery Road (ABC/C More)
  10. The Man in the High Castle (Amazon Prime Video)

Toras topp-3

  1. Vida (Starz/C More)
  2. Yellowstone (Paramount/C More)
  3. Dirty John: Betty Broderick (USA/Netflix)

Björns topp-3

  1. John from Cincinnati (HBO Nordic)
  2. I May Destroy You (HBO Nordic)
  3. Lovecraft Country (HBO Nordic)

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel