Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«
Ända sedan jag såg hennes stream-of-conciousness-iga kärleksdrama 6 Years (2015) har jag haft en särskild soft spot för regissören och manusförfattaren Hannah Fidell, även om filmen efteråt, The Long Dumb Road (2018) accentuerade att Fidell inte gör stora filmer utan snarare små filmer med oväntat stort innehåll. Hennes berättelser är rudimentära, enkla som ett par bluesackord men där det tredje ackordet saknas och ersätts av gestaltningsrikedom.
6 Years lyftes av det unga huvudrollsparet Taissa Farmiga och Ben Rosenfield – Fidell styrde dem så att hon sedan bara kunde följa dem, och byggde hela filmen på det sättet. Samma sak med Jason Mantzoukas och Tony Revolori i den adekvat betitlade, egentligen helt riktningslösa roadmovien The Long Dumb Road.
Vi är vana att se highschoolungdomar skildrade inom sitt eget kraftfält, där de huvudsakligen är starka och svaga på varandras bekostnad, men här accentueras svagheten, utsattheten, mer strukturellt, i relation till en dysfunktionellt maktfullkomlig vuxenvärld.
Och samma sak i A Teacher. Som är titeln på Hannah Fidells allra första långfilm, från 2013, men nu också omformaterad till tv-serie, delvis på initiativ av Danny Brocklehurst, med fler avsnittsförfattare inblandade och med Fidell som regissör av drygt hälften av de tio episoderna – men fortfarande med två tungt bärande rollgestalter som både motor och bränsle.
Jag har aldrig sett filmen, men att döma av hur recensionerna karakteriserade den så är den stora skillnaden i tv-serien att rumsligheten öppnats upp. Där filmen utspelade sig i ett ofta ordlöst mörker är dialogen och den narrativa belysningen här expanderad.
A Teacher handlar om hur en kvinnlig highschoollärare (Kate Mara) inleder ett sexuellt förhållande med en elev i avgångsklass (Nick Robinson), men inte i form av en agitation om en förövares ondska utan långt mer ambivalent trovärdig. Det Maras engelsklärare gör är hjärtskärande, men hennes rollgestalts förvridna tanklöshet skildras på ett modigt avdramatiserat sätt, motsatsen till demoniserande. Fidell inte bara tillåter utan mejslar medvetet fram en sorts mänsklig banalitet som Mara i sin tur kan göra begriplig – motsatsen till David Tennants överspel i C More-aktuella seriemördarstudien »Des«.
Och motspelarens roll I dramat går också mot konvenansen på ett intressant vis. Vi är vana att se highschoolungdom skildrad inom sitt eget kraftfält, där 17–18-åringar huvudsakligen blir starka och svaga på varandras bekostnad, men här accentueras svagheten – utsattheten – mer strukturellt, i relation till en dysfunktionellt maktfullkomlig vuxenvärld. Intressant nog lyckas Fidell sträcka ut den känslan även i scenerna när de bara interagerar med varandra.
Kjells topp-10
- A Teacher (FX/HBO Nordic)
- The Queen's Gambit (Netflix)
- Small Axe (BBC)
- Vargen kommer (DR/SVT Play)
- Fargo (FX/HBO Nordic)
- Gangs of London (Sky/C More)
- Ministern (SVT Play)
- The Undoing (HBO Nordic)
- Jakten på en mördare (SVT)
- Roadkill (BBC/HBO Nordic)
Toras topp-10
- Jakten på en mördare (SVT)
- The Queen’s Gambit (Netflix)
- Kärlek & Anarki (Netflix)
- The Crown (Netflix)
- Yellowstone (Paramount+)
- On Becoming God in Central Florida (Paramount+)
- The Undoing (HBO Nordic)
- The Flight Attendant (HBO)
- Dash & Lily (Netflix)
- Dips (SVT)
Björns topp-5
- The Crown (Netflix)
- Jakten på en mördare (SVT)
- The Undoing (HBO Nordic)
- The Right Stuff (Disney+)
- The Mandalorian (Disney+)
Daniels topp-5
- Björnstad (HBO Nordic)
- Top Dog (C More)
- The Queen's Gambit (Netflix)
- Kärlek & Anarki (Netflix)
- Star Trek Discovery (Netflix)