Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

Betyg 4 av 5

Jag tror aldrig jag varit så glad för att inte se Björn Kjellman i en tv-serie som när jag inte ser Björn Kjellman i nya SVT-terrordramat Kalifat.

Ingen skugga över Björn Kjellman. Han var briljant senast i veckans Stjärnorna på slottet, när det var hans dag. Men Sverige är ett litet land, och ett litet lands drama-tv-produktion blir lätt lidande av rundgång i castingen. Danskt tv-drama kan hålla världsklass, men någonstans tappar även en toppserie som Förhöret i trovärdighet när tittaren omöjligt kan bortse från att det är Ullrich Thomsen och Lars Mikkelsen som duellerar i de avgörande scenerna.

Serien skildrar hur IS värvade unga krigare från Sverige, den skildrar terrorn i både Syrien och globalt, den skildrar Säpos jakt på spår och potentiella attentat – men allt sker på ett mänskligt, personligt plan, vi kommer så nära varje skeende man kan komma.

Detta är en av anledningarna att jag blir helt till mig av Kalifat. Längtar till nästa avsnitt. Och tar ut intrigdramatiska frustrationer på rollgestalter i stället för på manusförfattare. Ja, där andra klagat på bristande trovärdighet i skildringen av Säpo blir jag i stället irriterad på amatörmässigheten hos agenten Fatima … som dessutom är så grymt bra spelad att jag inte tänker på att jag sett och uppskattat skådespelaren Aliette Opheim massvis med gånger tidigare, inte minst i brittiska Fortitude och amerikanska Patriot. Hon må vara seriens stjärna men får helt enkelt glida med i den övergripande känslan här, att rollgestalterna är större än skådespelarnamnen. Vilket i övrigt kanske mest beror på kombinationen av å ena sidan många unga, sjukt bra skådespelare och å andra sidan briljant skrivna och iscensatta skildringar av unga miljöer – inte bara den svenska gymnasieskolan utan även jihadismens Raqqa, där IS under sin peak 2015 (då serien utspelar sig) var en armé av faktiska eller förvuxna tonåringar.

Kalifat skildrar alltså hur IS värvade unga krigare från Sverige, den skildrar terrorn i både Syrien och globalt, den skildrar Säpos jakt på spår och potentiella attentat – men allt sker på ett mänskligt, personligt plan, vi kommer så nära varje skeende man kan komma, och därför kan serien även ta grepp om frågor som hijab, kulturellt tvångsgifte och det enorma, osynliga volontärarbetet mot radikalisering utan att det blir programmatiskt.

Skildringen av Säpo, då? Jag gillar den verkligen. I både ton och miljö. Här ligger Kalifat mycket närmare franska Falsk identitet än tablåkonkurrenten Hamilton.

Och samtidigt som serien är ett så tungt psykologiskt och samhällspolitiskt relationsdrama  lyckas den alltså skapa makalös spion-thriller-spänning också – Wilhelm Behrman och Niklas Rockström gjorde Innan vi dör ihop men når en ny nivå här, och deras kreativa dynamik får en perfekt produktionskontrapunkt i Goran Kapetanovićs regi och Jonas Alariks foto.

Skildringen av Säpo, då? Jag gillar den verkligen. I både ton och miljö. Här ligger Kalifat mycket närmare franska Falsk identitet än tablåkonkurrenten Hamilton, och det känns som ett mycket medvetet val.

Kjells topp-10

  1. Kalifat (SVT)
  2. The Outsider (HBO Nordic)
  3. Sex Education (Netflix)
  4. Ray Donovan (Showtime/HBO Nordic)
  5. Work in Progress (Showtime/HBO Nordic)
  6. Baron Noir (HBO Nordic)
  7. The Goes Wrong Show (BBC)
  8. Hamilton (C More)
  9. White House Farm (Channel 4)
  10. Responsible Child (BBC)

Patriks topp-10

  1. Work in Progress (Showtime/HBO Nordic)
  2. War of Prosecutors (JTBC/Viki)
  3. The Goes Wrong Show (BBC)
  4. Evil (CBS)
  5. Crash Landing on You (tvN)
  6. Keep Your Hands Off Eizouken! (NHK/Crunchyroll)
  7. VINLAND SAGA (NHK/Prime Video)
  8. Kalifat (SVT)
  9. Black Dog (tvN/Viki)
  10. In/Spectre (TV Asahi/Crunchyroll)

Henriks topp-5

1. The New Pope (Sky Atlantic)
2. Ray Donovan (Showtime/HBO Nordic)
3. White House Farm (ITV)
4. Deadwater Fell (Channel 4)
5. Kalifat (SVT)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel