Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Intensivt avgörande i Bloodline

Betyg 4 av 5

Den blodröda tråden, och blodsarvslinjen, kunde tyckas tappad någonstans efter den första säsongen av Bloodline. Men det var kanske mest Ben Mendelsohn – intensivt levande i säsong 1, blott bitvis väckt från de döda i säsong 2 – som gjorde den skillnaden. Det första säsong 3 gör är att peka på den spikraka linjen. Det här är en syskonskara, en familj, som är dödsdömd.

De två första avsnitten utspelas under en och samma kaotiska helvetesnatt. Dessa inledande 110 minuter är det mest intensivt stryptagsspännande jag sett sedan Quarry-finalen.

Inte för att jag vet hur alltihop slutar – skriver detta efter att ha sett tre av finalsäsongens tio avsnitt – men döden har redan märkt Kevin och John, Meg och Sally, för livet. Där de dödliga handlingarna utförs av de vuxna barnen, men där allt – praktiskt taget, intressant nog, hela den egentliga skulden – härleds tillbaka till en faders och en moders tanklösa handlingar mot sina ännu inte vuxna barn. Ett dödligt dåligt föräldraskap.

Visst kan man sympatisera med Sissy Spaceks lidande och ångerfulla matriark, men samtidigt: hennes förmåga att dra ett streck över skiten, att kompartmentalisera, är hart när psykopatisk. Som under begravningsmottagningen hos Marcos familj i tredje avsnittet.

Jag hade tänkt skriva detta efter två avsnitt, men kände att jag behövde se även det tredje eftersom de två första utspelas under en och samma kaotiska helvetesnatt och jag undrade hur länge de skulle orka hålla det klaustrofobiska psykologi-action-tempot uppe. Dessa inledande 110 minuter är det mest intensivt stryptagsspännande jag sett sedan Quarry-finalen.

Solen går ändå upp till slut, i episod 3, och som den äldre Bye Bye Blackbird-lyssnande medical marijuana-rökaren i skrotbilen sa till John i inledningen: »The world didn't stop spinning. We're not the centre … because there is no centre.«

Det är exakt det som gör Bloodline till ett så fascinerande skådespel, om en familj som håller på att utplåna sig själv för att de skapat en mittpunkt åt sig själva som inte existerar för någon annan; och som inte hade behövt existera för dem heller. Ändå kommer de inte ur den.

Bloodline är en serie om existensens gravitationskraft.

Och samtidigt så förbaskat underhållande. Påminner inte så lite om Dexter – miljöerna, bakgrundstraumat, livet som en ständig flyttstädning … eller flyktstädning. Och rentav med David Zayas, sergeant Batista i Dexter, här i nästan samma roll som sheriff Aguirre.

Kjells topp-10

  1. Bloodline (Netflix)
  2. The Americans (FX)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Madam Secretary (CBS)
  5. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  6. Torpederna (C More)
  7. Twin Peaks: The Return (Showtime/HBO Nordic)
  8. Three Girls (BBC)
  9. Silicon Valley (HBO Nordic)
  10. Gleiche Himmel/Berlin – under samma himmel (ZDF/SVT)

Patriks topp-10

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Twin Peaks: The Return (Showtime/HBO Nordic)
  3. The Leftovers (HBO Nordic)
  4. Sense8 (Netflix)
  5. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  6. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  7. The Rebel (MBC)
  8. Attack on Titan (Tokyo MX)
  9. Silicon Valley (HBO Nordic)
  10. American Gods (Starz/Amazon Prime Video)

Degrells topp-5

  1. Twin Peaks: The Return (Showtime/HBO Nordic)
  2. The President Show (Comedy Central)
  3. Neon Joe: Werewolf Hunter (Adult Swim)
  4. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  5. Pound House (JASH/YouTube)

Anna-Karins topp-5

  1. American Gods (Starz/Amazon Prime Video)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Harlots (Hulu)
  4. Skam (NRK/SVT)
  5. The Arrangement (HBO Nordic)

Toras topp-3

  1. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  2. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  3. The Americans (FX)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel