Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: House of Cards kusliga varning om en farligare Trump

Det råder en lätt House of Cards-backlash denna sommar. De flesta jag känner kollar, men några fler än vanligt tycker att den tappat. Och så har väl recensionerna sett ut också. Jag tycker tvärtom att serien är starkare och mer relevant än någonsin – även om den kanske också kräver mer kunskap än tidigare om bakomliggande case från verklighetens amerikanska politiska värld.

Serien fångar in alla de psykologiska egenskaper och personlighetstyper som utgör ett politiskt system, och kör dem genom en intrigmixer så att blått och rött blandas i en enda realpolitisk smet av maktambitioner.

Någon sa att Francis Underwoods personlighet har förändrats nu under säsong 5, och att han säger saker, och agerar, på ett sätt som inte är kompatibelt med den pragmatiske Macchiavelli-realisten vi tidigare lärt känna. Själv ser jag snarare en kusligt rak linje från den extrempressade Frank som nu säger att alla som inte underkastar sig hans hundraprocentiga lojalitetskrav är hans fiender, och den mer i det fördolda verkande Frank som i säsong 1 konstaterade att han har »zero tolerance for betrayal« och att detta är något som hans fiender utan undantag kommer att bli varse.

Kevin Spacey är bättre än någonsin under säsong 5. Och hans karaktär är fortfarande seriens största kvalitet. Det jag fascineras, underhålls och skräms mest av här är vad seriemakarna och Spacey själv adderar till Trump-narrativet.

Det finns två parallella fundament för serien som gör säsong 5 så bra. Dels att serien fångar in alla de psykologiska mänskliga egenskaper och personlighetstyper som utgör ett politiskt system och kraftcentrum, och hur serien hämtar alla dessa från verkligheten men kör det genom en intrigmixer så att blått och rött blandas i en enda realpolitisk smet av maktambitioner. Och dels hur man hämtar inte bara psykologin bakom karaktärerna från verkligheten utan själva händelserna i sig, så att serien blir en samtidspolitisk kommentar. Och i år är imponeras jag än mer än tidigare av hur man inte bara fått med så mycket av Trumpismen och alla dess intriger från förra årets valkampanj (när serien skrevs och spelades in), utan även hur mycket av det vi ser hända i verkligheten precis nu faktiskt också har kontrapunkter i House of Cards-universumet. Här finns ju precis allt med – pengatvätten, valfusket, datainsamlingsbedrägerierna, Putin/Snowden – och det känns ändå inte krystat utan till fullo assimilerat i House of Cards parallella verklighet.

Och det är just utifrån detta karaktären Frank Underwood denna säsong adderar ett extra spännande och viktigt perspektiv.

I dagens debatt pratas det mycket om hur farlig Trump är för att han är en sådan loose cannon, för att systemet inte kan hantera någon som är så normavvikande. Men det House of Cards säger och uttryckligen visar är hur mycket farligare en Trump skulle vara om han kom inifrån systemet. Om han var beräknande och strategisk utifrån djupa kunskaper om systemet, utifrån decennier av tjänstgörande inom dess ramar.

Kjells topp-10

  1. House of Cards (Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Broken (BBC)
  4. Kingdom (DirecTV)
  5. Fearless (ITV)
  6. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  7. Ackley Bridge (Channel 4)
  8. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  9. Nashville (CMT)
  10. Wanted (Seven Network)

Patriks topp-3

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Paula (BBC)
  3. Master of None (Netflix)

Henriks topp-3

  1. Fearless (ITV)
  2. NSU – hatets underjord (ARD/SVT)
  3. Broken (BBC)

Jimmys topp-5

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Master of None (Netflix)
  3. Grace and Frankie (Netflix)
  4. Outcast (Fox)
  5. Akuten (SVT Play)

Toras topp-3

  1. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  2. Orphan Black (BBC America/Netflix)
  3. Shots Fired (Fox/Viaplay)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel