Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Homeland! En av tv-historiens bästa seriefinaler

Betyg 5 av 5

Tack och lov svarade flera av mina TVdags-kolleger tidigare i veckan för det här karantän-samtalet om Homeland-finalen. Det är rätt heltäckande. Nästan allt jag skulle vilja ta upp finns representerat i olika tankespår där. Läs, om ni inte redan gjort det!

Det enda jag tycker kommer bort i samtalet är det större tv-kulturella perspektivet. Diskussionen hamnar direkt i huruvida man själv som Homeland-fan är tillfredsställd med slutet eller inte.

Parallellerna med verkligheten har under dessa tre avslutande Homeland-säsonger varit sensationellt kreativt utkarvade.

Jag skulle vilja börja med att peka på ett par av tidernas mest omdiskuterade seriefinaler. Dels den kvasireligiösa finalepisoden av Lost. Jag kallade den för »haveri« i min recension. Jag var, i egenskap av Lost-fan, definitivt inte tillfredsställd. Men finalen var onekligen tv-historia. Och dels det allra sista avsnittet av Sopranos. Där kände jag mig tillfredsställd som fan och bedömde inte minst den livligt omdebatterade slutscenen – slutsekunden! – som konstnärligt väldigt lyckad.

För att skapa tv-historia med en finalepisod av en lång och älskad dramaserie behövs egentligen ingenting alls. Ett misslyckande blir lika stort och minnesvärt som motsatsen. Men det jag saknade i TVdags-finalsnacket tidigare i veckan var ändå just det tv-historiska perspektivet, och hur Homeland handskades med det.

Att inuti detta fortsätta skapa en så tät och klassisk spionthrillerspänning, och ett så psykologiskt engagerande persongalleri, är de symbiotiska beståndsdelar som krävs för att höja en dramaserie till ett mästerverk.

Jag håller det inte för omöjligt att jag, även efter att ha tänkt igenom det på djupet, skulle hävda att detta var den kvalitativt bästa seriefinalen jag sett (eller den näst bästa, slutscenerna i The Shield är omöjliga att toppa). Och då gäller detta ändå en tv-serie som jag tyckte tappade både kvalitet och relevans under flera säsonger, innan nytändningen kring Trumps tillträde som president. Det som följt därefter har varit som en fristående trilogi, en »Trump-trilogi« på ungefär samma sätt som Eric Rochant skapade en »Syrien-trilogi« av de första tre säsongerna av Falsk identitet.

Parallellerna med verkligheten har under dessa tre avslutande Homeland-säsonger varit sensationellt kreativt utkarvade, med samtidshistoriskt djup och flera starka, ofta förskräckande, politiska budskap. Att inuti detta fortsätta skapa en så tät och klassisk spionthrillerspänning, och ett så psykologiskt engagerande persongalleri, utan att något faller ur eller tar överhanden, är för mig de symbiotiska beståndsdelar som krävs för att höja en dramaserie till ett mästerverk.

Och det som fulländar ett tv-mästerverk är ett finalavsnitt som – där risken är överhängande att det ska krackelera under tyngden av förväntningar och krav – lyckas inte bara upprätthålla den invanda höga nivån utan får till ett perfekt crescendo, som är kongenialt med karaktärer och seriens själ och raison d'etre och samtidigt förbluffande, överraskande, nästan som ett extra crescendo i den sista scenen:

Så, precis där hamnar mitt slutomdöme. Ja, jag blev tillfredsställd som hängiven Homeland-fan. Men jag blev också tillfredsställd som högtravande självutnämnd tv-kulturbärare. Mer än efter Sopranos-finalen.

Kjells topp-10

  1. Homeland (Showtime/SVT Play)
  2. Falsk identitet (SVT Play)
  3. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  4. Defending Jacob (Apple+)
  5. Save Me Too (Sky Atlantic)
  6. Better Things (FX/HBO Nordic)
  7. Dave (FXX/HBO Nordic)
  8. Afterlife (Netflix)
  9. Into the Night (Netflix)
  10. Trying (Apple TV+)

Toras topp-10

  1. Homeland (Showtime/SVT)
  2. Tales From the Loop (Amazon)
  3. Cardinal (CTV/C More)
  4. Run (HBO Nordic)
  5. Vida (Starz)
  6. Hollywood (Netflix)
  7. Never Have I Ever (Netflix)
  8. Normal People (Hulu/SVT)
  9. Zoey’s Extraordinary Playlist (NBC/Hulu)
  10. Outlander (Starz/Viaplay)

Jimmys topp-5

  1. Bosch (Amazon/HBO Nordic)
  2. Trying (Apple TV+)
  3. After Life (Netflix)
  4. Defending Jacob (Apple TV+)
  5. Night On Earth (Netflix)

Just nu på TVdags

Streamingtips

Kolla in Jonas Strandbergs nya doku Somewhere in the Crowd There's You

27 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel