Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Homeland! En av tv-historiens bästa seriefinaler

Betyg 5 av 5

Tack och lov svarade flera av mina TVdags-kolleger tidigare i veckan för det här karantän-samtalet om Homeland-finalen. Det är rätt heltäckande. Nästan allt jag skulle vilja ta upp finns representerat i olika tankespår där. Läs, om ni inte redan gjort det!

Det enda jag tycker kommer bort i samtalet är det större tv-kulturella perspektivet. Diskussionen hamnar direkt i huruvida man själv som Homeland-fan är tillfredsställd med slutet eller inte.

Parallellerna med verkligheten har under dessa tre avslutande Homeland-säsonger varit sensationellt kreativt utkarvade.

Jag skulle vilja börja med att peka på ett par av tidernas mest omdiskuterade seriefinaler. Dels den kvasireligiösa finalepisoden av Lost. Jag kallade den för »haveri« i min recension. Jag var, i egenskap av Lost-fan, definitivt inte tillfredsställd. Men finalen var onekligen tv-historia. Och dels det allra sista avsnittet av Sopranos. Där kände jag mig tillfredsställd som fan och bedömde inte minst den livligt omdebatterade slutscenen – slutsekunden! – som konstnärligt väldigt lyckad.

För att skapa tv-historia med en finalepisod av en lång och älskad dramaserie behövs egentligen ingenting alls. Ett misslyckande blir lika stort och minnesvärt som motsatsen. Men det jag saknade i TVdags-finalsnacket tidigare i veckan var ändå just det tv-historiska perspektivet, och hur Homeland handskades med det.

Att inuti detta fortsätta skapa en så tät och klassisk spionthrillerspänning, och ett så psykologiskt engagerande persongalleri, är de symbiotiska beståndsdelar som krävs för att höja en dramaserie till ett mästerverk.

Jag håller det inte för omöjligt att jag, även efter att ha tänkt igenom det på djupet, skulle hävda att detta var den kvalitativt bästa seriefinalen jag sett (eller den näst bästa, slutscenerna i The Shield är omöjliga att toppa). Och då gäller detta ändå en tv-serie som jag tyckte tappade både kvalitet och relevans under flera säsonger, innan nytändningen kring Trumps tillträde som president. Det som följt därefter har varit som en fristående trilogi, en »Trump-trilogi« på ungefär samma sätt som Eric Rochant skapade en »Syrien-trilogi« av de första tre säsongerna av Falsk identitet.

Parallellerna med verkligheten har under dessa tre avslutande Homeland-säsonger varit sensationellt kreativt utkarvade, med samtidshistoriskt djup och flera starka, ofta förskräckande, politiska budskap. Att inuti detta fortsätta skapa en så tät och klassisk spionthrillerspänning, och ett så psykologiskt engagerande persongalleri, utan att något faller ur eller tar överhanden, är för mig de symbiotiska beståndsdelar som krävs för att höja en dramaserie till ett mästerverk.

Och det som fulländar ett tv-mästerverk är ett finalavsnitt som – där risken är överhängande att det ska krackelera under tyngden av förväntningar och krav – lyckas inte bara upprätthålla den invanda höga nivån utan får till ett perfekt crescendo, som är kongenialt med karaktärer och seriens själ och raison d'etre och samtidigt förbluffande, överraskande, nästan som ett extra crescendo i den sista scenen:

Så, precis där hamnar mitt slutomdöme. Ja, jag blev tillfredsställd som hängiven Homeland-fan. Men jag blev också tillfredsställd som högtravande självutnämnd tv-kulturbärare. Mer än efter Sopranos-finalen.

Kjells topp-10

  1. Homeland (Showtime/SVT Play)
  2. Falsk identitet (SVT Play)
  3. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  4. Defending Jacob (Apple+)
  5. Save Me Too (Sky Atlantic)
  6. Better Things (FX/HBO Nordic)
  7. Dave (FXX/HBO Nordic)
  8. Afterlife (Netflix)
  9. Into the Night (Netflix)
  10. Trying (Apple TV+)

Toras topp-10

  1. Homeland (Showtime/SVT)
  2. Tales From the Loop (Amazon)
  3. Cardinal (CTV/C More)
  4. Run (HBO Nordic)
  5. Vida (Starz)
  6. Hollywood (Netflix)
  7. Never Have I Ever (Netflix)
  8. Normal People (Hulu/SVT)
  9. Zoey’s Extraordinary Playlist (NBC/Hulu)
  10. Outlander (Starz/Viaplay)

Jimmys topp-5

  1. Bosch (Amazon/HBO Nordic)
  2. Trying (Apple TV+)
  3. After Life (Netflix)
  4. Defending Jacob (Apple TV+)
  5. Night On Earth (Netflix)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel