Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Homecoming kommer att gå till Hitchcock-historien

Betyg 5 av 5

Från True Detective, Sheridan Smith-serien Cleaning Up och en ny dansk Bedrag-säsong till heeelt underbara Netflix-rökaren Sex Education och den högst oväntat avväpnande kanadensiska mainstream-sitcomen Cavendish – tv-året 2019 har börjat fint. Men jag kan inte riktigt lämna 2018 års bokslut än. Det har nämligen skett en stor förändring i min årslista: Mr Robot-skaparen Sam Ismails Amazon Prime-serie Homecoming har visst skuttat upp från plats 48 till en topp-5-position … Hur gick det till?

Inget är effektsökeri. Allt ger fäste åt historien, som är fruktansvärt bra skriven, och vars stora teman har väldigt mycket med vår svåra tid att göra, denna komplexa paradox av överflöd och undergång.

Well, först och främst tål det kanske att upprepas att jag menade allvar med det jag skrev i årskrönikan: »Förstaplatsen hade kunnat gå till vilken som helst av 20 serier. 35 serier förtjänade plats på topp-10.« Men, mer konkret: jag har sett färdigt serien (hade bara sett tre av tio avsnitt när jag satte samman årslistan). I går kväll slukade jag de sista fyra timmarna på en gång och jag är fortfarande knäsvag av upplevelsen.

Homecoming är alltså en drama-podcast transponerad till tv, och där podd-duon Eli Horowitz och Micah Bloomberg själva producerat övergången, vilket är värt att uppmärksamma i sig. Tv-branschen är ständigt på jakt efter budgetbesparande färdiga format, och efter en – i mina ögon tröttsam – mjölkning av superhjältehistorier har man plötsligt upptäckt guldgruvan av fiktionsskapelser i den amerikanska poddvärlden, där man inte bara får ett utvecklat serie-universum med beprövade karaktärer, och något som redan är skrivet i scener, utan också en färdig fan-bas av ofta hundratusentals trogna lyssnare supernyfikna på att bokstavligen även få se sin favoritserie.

Just nu utvecklas ett dussin sådana drama-poddar till tv, och i frontlinjen ligger produktionsbolaget Gimlet Media, vars ägare är just Eli Horowitz och Micah Bloomberg – vars Homecoming-manus är så starkt, och redan så rysarsnyggt producerat i podcastform, att man för tv-versionen lyckats få Sam Ismail som regissör och en fantastisk cast med Julia Roberts, Shea Whigham, Sissy Spacek och Bobby Cannavale.

Homecoming är mycket mer än en pastisch, den blir på sätt och vis rentav motsatsen till en pastisch – fast med pastischen som färdmedel. Är inte det Hitchcockskt på ett djupare plan?

Jag tänkte skriva att Sam Ismail som regissör har lekt med Hitchcockska effekter, men det är mer än en lek. Han har opererat in det filmiska i berättelsens genetik. Och då inte bara spänningsmässigt, utan cineastiskt innovativt, på ett sätt som både är psykologiskt och estetiskt, och som i estetiken är både modernt och retro.

Jag älskar vartenda grepp han tar. Det som först är mest iögonenfallande är förstås att låta nutidsscenerna vara filmade i stående mobilkameraformat medan återblickarnas längre sjok är i 16:9 – möjligen irriterande precis i början, men snart en viktig berättarteknisk lösning. Efterhand upptäcker man hur detta, tillsammans med ett ovanligt snävt skärpedjup, har en underliggande, grundläggande betydelse.

Och jag älskar hur varje episod avslutas av att den sista scenens miljö ligger kvar i två minuter medan eftertexterna börjar rulla – vet inte när jag senast, vare sig på bio eller i tv-soffan, satt kvar så fängslad ända till sista sekund (vilket också visar sig ha en viss baktanke, när det dyker upp en »extra« scen efter eftertexterna i finalepisoden).

Men inget av detta är effektsökeri. Allt ger fäste åt historien, som är fruktansvärt bra skriven, och vars stora teman har väldigt mycket med vår svåra tid att göra. Vi lever ju i en komplex paradox av överflöd och undergång, och detta tycker jag mig se adresserat både i frågeställningen kring påtvingad glömska och i greppet att låta tillbakablickarna gå tillbaka till 2018 och nuet vara någonstans runt 2022.

Men är inte rubriken här ovan effektsökeri, då? Nej, jag har en lite större tanke med den. Homecoming är mycket mer än en pastisch, den blir på sätt och vis rentav  motsatsen till en pastisch – fast med pastischen som färdmedel. Är inte det Hitchcockskt på ett djupare plan? Det ger i alla fall mig, utöver nöjet i de ytliga cineastgreppen, en mer existentiell tillfredsställelse. Det är frikopplat hitchcockskt, med en originalens tyngd.

Kjells topp-10

  1. Homecoming (Amazon Prime)
  2. Ray Donovan (Showtime/HBO Nordic)
  3. Sex Education (Netflix)
  4. True Detective (HBO Nordic)
  5. Cleaning Up (ITV)
  6. Bedrag (DR)
  7. Cavendish (CBC)
  8. Speechless (ABC)
  9. You’re the Worst (FXX)
  10. Dips (SVT)

Patriks topp-10

  1. The Good Place (NBC)
  2. SKY Castle (JTBC)
  3. Bedrag (DR)
  4. Les Misérables (BBC)
  5. Cavendish (CBC)
  6. The Crowned Clown (tvN/Viki)
  7. Unspeakable (CBC)
  8. The Promised Neverland (Fuji TV)
  9. Memories of the Alhambra (tvN/Netflix)
  10. Speechless (ABC)

Toras topp-3

  1. True Detective (HBO Nordic)
  2. Butterfly (ITV/SVT)
  3. Sex Education (Netflix)

Christophers topp-10

  1. Escape at Dannemora (Showtime/HBO Nordic)
  2. True Detective (HBO Nordic)
  3. Titans (DC Universe/Netflix)
  4. Star Trek Discovery (CBS/Netflix)
  5. The Punisher (Netflix)
  6. The Orville (Fox/Viaplay)
  7. Vikings (History/HBO Nordic)
  8. Sally4Ever (HBO Nordic)
  9. Black Mirror: Bandersnatch (Netflix)
  10. Marvel's Runaways (Hulu/HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel