Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Från sylvass satir till syskonkram i Succession

Betyg 5 av 5

Egentligen är ju tanken med denna krönika att lyfta fram olika serier varje söndag, och inte minst hålla koll även utanför Sveriges rättighetsgränser. Så den här veckan,  när jag nyligen avhandlat både den nya Succession-säsongen och den starkaste svenska dramaseriestarten på år och dag i Fartblinda, borde jag göra en brittisk utblick och skriva om den gåtfulla nya BBC-thrillerserien The Capture (är videobevis manipulerat, eller har den misstänkte gärningsmannen grav PTSD, är frågan…), eller om någon av de urstarka Channel 4-komedier som går just nu, Jamie Demetrious genanshumorepos Stath Lets Flats och Aisling Beas This Way Up, där hon och Sharon Horgan spelar ett både roligt och gripande systerpar, i något av det bästa jag sett när det gäller balansgång mellan grov humor och skildring av psykisk ohälsa.

Men … jag kan alltid återkomma till dem.

Det är helgalet, men inte särskilt mycket galnare än samtidens Trump-USA, och de relativistiska reaktionerna, de skruvade psykologierna, är identiska med verklighetens.

Just nu känns det omöjligt att återigen fokusera på Succession. Den är för överlägsen allt annat på skärmen just nu. Den som är obekant med serien kan med fördel börja med att läsa min säsongspremiärhyllning. Låt mig här bara addera några av de senaste utropstecknena.

Alltså, hela »boar on the floor«-eeeh-teambuildingen-eller-vad-man-ska-kalla-det … herregud. Männen i hörnan nafsande efter en utslängd korv.

Och, alltså, den totalförstörda men ändå rörande virrigt begåvade Romans förnedrande repa på internutbildningens business-träning – med efterföljande telefonsex med … Geri?!? Herregud.

Och, alltså … Holly Hunter har trätt in i handlingen.

Och, alltså, Toms alltmer bisarrt utsatta mentor-abuser-relation med halv-arvingen Greg. Vilken skadad bergochdalbana.

Allt detta är scener och sekvenser som borde vara renaste sylvassa satir, men de är tvärtom skrivna för en regissörsstab och en ensemble som ständigt anmodas sträcka sig efter renaste genuina dramarealism.

Det är detta som håller ihop serien och får sträckorna mellan vuxensatiren och vuxendramat, mellan den groteska humorn och det råa allvaret, att bli så korta. Det är det som gör att plötsliga rena allvarliga känsloscener drabbar så hårt och blir lika trovärdiga som de är oväntade, som mellan Kendall och Shiv i slutet av senaste avsnittet, en lång ordlös syskonkram i en serie och en familj där vi nog trodde att rymdmonster skulle träda in i handlingen före syskonkramarna. Och samtidigt har vi den politiska och mediaaffärsmässiga realismen, som även denna spelas ut på tvären mot en galet gnistrande satirdialog. Som nu senast med det plötsligt uppblossade problemet med ett inte så lite nazi-anstruket nyhetsankare – det är helgalet, men inte särskilt mycket galnare än samtidens Trump-USA, och de relativistiska reaktionerna, de skruvade psykologierna, är identiska med verklighetens.

I morgon är det dags igen. Ingen annan serie i år får mig att längta efter nya avsnitt som Succession.

Kjells topp-10

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. Fartblinda (TV4/C More)
  3. This Way Up (Channel 4)
  4. Seth Lets Flats (Channel 4)
  5. Untouchable: The Rise and Fall of Harvey Weinstein (Hulu)
  6. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  7. The Capture (BBC)
  8. Mayans M.C. (FX/HBO Nordic)
  9. GameFace (Channel 4)
  10. South Side (Comedy Central)

Patriks topp-10

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. Hotel Del Luna (tvN/Viki)
  3. Moment of Eighteen (JTBC/Viki)
  4. David Makes Man (OWN)
  5. O Maidens in Your Savage Season (MBS/HIDIVE)
  6. Be Melodramatic (JTBC/Viki)
  7. The Capture (BBC)
  8. ASTRA LOST IN SPACE (AT-X)
  9. Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba (Tokyo MX)
  10. The Terror (AMC/Prime Video)

Toras topp-5

  1. The Sinner (USA Networks/SVT)
  2. The Letdown (ABC Australia/Netflix)
  3. Line of Duty (BBC/SVT)
  4. Catastrophe (Channel 4/C More/SVT)
  5. Younger (TV Land/C More)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020
Säsongspremiär

Jen & Judy är tillbaka i Netflix snärjigt skruvade Dead To Me

8 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel