Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i TV-världen just nu: ett dubbelt adjö – till Jane the Virgin & Orange is the New Black

I veckan tog jag avsked av två serier som på olika sätt fokuserat på relationer mellan kvinnor. Sista säsongen av Orange is the New Black kom för en vecka sen, och i onsdags gick det hundrade och sista avsnittet av Jane the Virgin. (Det petades in ett avsnitt 99 som var ett sammanfattande avsnitt med skådisintervjuer, vilket eventuellt är lite fusk, men det var fint att se.)

Jag tror att Orange is the New Black, även med alla knasigheter, gett folk en inblick i och ett nytt sätt att tänka på fängelse- och rättssystemet i USA

Att Orange is the New Black handlar om kvinnor är väl ganska givet, men det kanske hade varit lätt att bara se Jane the Virgin som en romkom, eller för den delen den telenovela det är och därmed om kärlek, sex, och stor dramatik med kidnappningar och hemliga tvillingar och så vidare. Och ja, allt det där var med och var en stor del av serien. Men mer än så handlade det om kvinnor. Om Jane och hennes mor och mormor, och hur deras relationer växte och utvecklades. Om Janes relation till Petra. Om Petra och hennes relation till sig själv och att våga öppna sig för andra. Rivaliteter och svartsjuka fick blossa och spelas ut, men det kom alltid tillbaka till att kvinnor är inte hot och fiender. Familjen är det starkaste bandet – och då ingår den familj man själv väljer.

Samtidigt var Jane också viktig när det gällde representation och stora frågor, som hanterades både på allvar och med humor. När den kom för fem år sen var det närmast revolutionerande med en serie på ett stort bolag som hade tre latina-kvinnor i huvudrollerna, och där en av dem konsekvent fick prata spanska och textas. Den kunde avhandla migrationsfrågor, sjukdom, rasism, ADHD, sex, religion, allt möjligt viktigt, parallellt med att skurkar drog av sig silikonmasker och gamla kärlekar kom tillbaka från de döda med minnesförlust.

Sista säsongen av Orange is the New Black var lugnare än de förra två–tre, men brutalare känslomässigt. Den tog upp den gamla tråden om hur svårt det är för fångar som ska klara sig i frihet, och lyfte också den hyperaktuella frågan om hur USA behandlar och förvarar asylsökande, papperslösa, och andra som på olika sätt försöker ta sig in i landet eller levt där länge.

Trådar skulle knytas ihop, men det var inte tal om att hjältar eller favoriter absolut skulle få det bra, eller att allt löser sig och orättvisor rättas till. Ja, det fanns stråk av hopp och av möjligheter, men verkligheten är vad den är och verkligheten suger. Till och med de kvinnor som hade det bra i de sista minuterna riskerar alla möjliga olyckor både på kort och lång sikt.

Jag råkade ha sett på internet att det hade startats en verklig Poussey Washington Fund, som ska arbeta med frågor om just rättssystem, kriminalvård, och invandring, annars hade jag kanske blivit ännu mer rörd när det avslöjades att Tasteys projekt också fanns utanför serien. Men även utan den tror jag att Orange is the New Black, även med alla knasigheter, gett folk en inblick i och ett nytt sätt att tänka på fängelse- och rättssystemet i USA. Och, som sagt, en påminnelse om att det går att göra tv som handlar om kvinnor, och som dessutom inte bara handlar om vita kvinnor.

Julias topp-3

  1. Jane the Virgin (CW)
  2. Orange is the New Black (Netflix)
  3. Younger (TV Land/C More)

Patriks topp-10

  1. Gösta (HBO Nordic)
  2. South Side (Comedy Central)
  3. Justice (KBS)
  4. O Maidens in Your Savage Season (MBS/HIDIVE)
  5. Mr. Temporary (OCN/Viki)
  6. Ackley Bridge (Channel 4)
  7. Hotel Del Luna (tvN/Viki)
  8. Moment of Eighteen (JTBC/Viki)
  9. Euphoria (HBO Nordic)
  10. VINLAND SAGA (NHK/Prime Video)

Toras topp-3

  1. Jane The Virgin (CW)
  2. Vida (Starz/C More)
  3. Younger (TV Land/C More)

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel