Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den självklara oberäkneligheten i One Dollar

Betyg 4 av 5

En liten trend som jag tyckt mig börja skönja i amerikansk tv-kultur i år är en friare form av dramaserie, där inte bara genrer löses upp i varandra, där inte bara impressionistiska, poetiska infall vävs in i formen, och där allt detta inte bara görs fusionerat (vilket ju sedan länge är klassiska grepp), utan där stilbrotten – det medvetet osäkra och riskfyllda – lyfts fram som ett verktyg i sig.

Samtidigt kan väsenskilda saker hända, formmässigt, i denna kriminalserie om ett groteskt massmord. Som när vi i sjunde avsnittet plötsligt befinner oss i barndomsförtrollat Stranger Things-sommarland.

Vi såg det i Amazons fantastiska Lodge 49 i somras, och vi ser det just nu i One Dollar, som börjar närma sig slutet av sin tio avsnitt långa premiäravsnitt på den amerikanska streamingkanalen CBS All Access.

Det är på den yttersta ytan en kriminalserie om ett groteskt massmord i en ekonomiskt utsatt småstad i nordöstra USA:s »rostbälte« – fast handlar egentligen mycket mer om ortens mänskliga väv, det sociala kittet; om klass, ras, arbetslöshet och svårigheterna att få ekonomin att gå ihop. Med andra ord påminner One Dollar mycket om, och ger många liknande känslointryck och sociologiska insikter som, American Crime.

Ändå skulle jag nästan hellre associera till, tja, Crazy Ex-Girfriend i fråga om hur man låter en lätt överlastning av stilbrott skapa seriens identitet.

Orsaken till att One Dollar heter som den heter är att vi i ett slags rapsodisk ramgrepp får följa en dollarsedels färd i transaktioner mellan invånare i staden – vilket används som ett sätt att introducera nya karaktärer och subplottar. Det ger en liten kontur av en antologiserie, där nya historier introduceras och tar över för hela avsnitt, sedan försvinner i några avsnitt, men garanterat återkommer eftersom allt sitter ihop i One Dollar.

Samtidigt kan ytterligare helt väsenskilda, oväntade saker hända, formmässigt. Som när vi i sjunde avsnittet får följa några barn, och som ett återkommande moment i det avsnittet får se stan skildrad ur deras synvinkel – varpå vi plötsligt befinner oss i barndomsförtrollat Stranger Things-sommarland. En helt ljuvlig skildring av arketypisk barndom skamlöst och suveränt accentuerat av slowmotion-effekter som inte använts annars i serien.

Och i veckans avsnitt, episod 8, får vi som huvudspår följa karaktären Dante Jenkins, en svart familjeman med en son med svår adhd och inneboende njursjuk pappa – och med en egentligen klumpig koppling till hans förnamn peppras avsnittet med citat från Dantes Inferno, ackompanjerade av sakral körmusik som dittills inte hörts i serien:

Skärmavbild 2018-10-21 kl. 08.11.53

Kill your darlings? Not so much. Men det lyfter varje gång, likt humlans flygförmåga. Dels för att tempot är så häpnadsväckande perfekt för den här formmassan – One Dollar uppnår ett eget slags lugn, ett unikt självförtroende i mötet mellan debuterande serieskaparen Jason Mosberg och skarpt självmedvetna regissören Craig Zobel (som tidigare bland annat regisserat avsnitt av The Leftoversoch Westworld).

Och sedan har vi skådespelarna! Kanske den bästa sammanlagda casten jag sett i år, från förväntade toppar som Christopher Denham och John Carroll Lynch till totala överraskningar, som alt country-stjärnan Sturgill Simpson i briljant skådespelardebut.

Kjells topp-10

  1. One Dollar (CBS)
  2. Press (BBC)
  3. Butterfly (ITV)
  4. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  5. Sick of it (Sky)
  6. The Cry (BBC/C More)
  7. Madam Secretary (CBS)
  8. Upstart Crow (BBC)
  9. It’s Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  10. Speechless (ABC)

Toras topp-3

  1. The Cry (BBC/C More)
  2. Vår tid är nu (SVT)
  3. The Romanoffs (Amazon)

Christophers topp-5

  1. Daredevil (Netflix)
  2. Kidding (Showtime/HBO Nordic)
  3. Allt För Sverige (SVT)
  4. Black Lightning (The CW/Netflix)
  5. Big Mouth (Netflix)

Patriks topp-10

  1. Herrens veje (DR)
  2. The Deuce (HBO Nordic)
  3. The Good Place (NBC)
  4. Pine Gap (ABC)
  5. Sorry for Your Loss (Facebook Watch)
  6. It's Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  7. Press (BBC)
  8. Butterfly (ITV)
  9. The Cry (BBC/C More)
  10. Wanderlust (BBC/Netflix)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel