Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den självklara oberäkneligheten i One Dollar

Betyg 4 av 5

En liten trend som jag tyckt mig börja skönja i amerikansk tv-kultur i år är en friare form av dramaserie, där inte bara genrer löses upp i varandra, där inte bara impressionistiska, poetiska infall vävs in i formen, och där allt detta inte bara görs fusionerat (vilket ju sedan länge är klassiska grepp), utan där stilbrotten – det medvetet osäkra och riskfyllda – lyfts fram som ett verktyg i sig.

Samtidigt kan väsenskilda saker hända, formmässigt, i denna kriminalserie om ett groteskt massmord. Som när vi i sjunde avsnittet plötsligt befinner oss i barndomsförtrollat Stranger Things-sommarland.

Vi såg det i Amazons fantastiska Lodge 49 i somras, och vi ser det just nu i One Dollar, som börjar närma sig slutet av sin tio avsnitt långa premiäravsnitt på den amerikanska streamingkanalen CBS All Access.

Det är på den yttersta ytan en kriminalserie om ett groteskt massmord i en ekonomiskt utsatt småstad i nordöstra USA:s »rostbälte« – fast handlar egentligen mycket mer om ortens mänskliga väv, det sociala kittet; om klass, ras, arbetslöshet och svårigheterna att få ekonomin att gå ihop. Med andra ord påminner One Dollar mycket om, och ger många liknande känslointryck och sociologiska insikter som, American Crime.

Ändå skulle jag nästan hellre associera till, tja, Crazy Ex-Girfriend i fråga om hur man låter en lätt överlastning av stilbrott skapa seriens identitet.

Orsaken till att One Dollar heter som den heter är att vi i ett slags rapsodisk ramgrepp får följa en dollarsedels färd i transaktioner mellan invånare i staden – vilket används som ett sätt att introducera nya karaktärer och subplottar. Det ger en liten kontur av en antologiserie, där nya historier introduceras och tar över för hela avsnitt, sedan försvinner i några avsnitt, men garanterat återkommer eftersom allt sitter ihop i One Dollar.

Samtidigt kan ytterligare helt väsenskilda, oväntade saker hända, formmässigt. Som när vi i sjunde avsnittet får följa några barn, och som ett återkommande moment i det avsnittet får se stan skildrad ur deras synvinkel – varpå vi plötsligt befinner oss i barndomsförtrollat Stranger Things-sommarland. En helt ljuvlig skildring av arketypisk barndom skamlöst och suveränt accentuerat av slowmotion-effekter som inte använts annars i serien.

Och i veckans avsnitt, episod 8, får vi som huvudspår följa karaktären Dante Jenkins, en svart familjeman med en son med svår adhd och inneboende njursjuk pappa – och med en egentligen klumpig koppling till hans förnamn peppras avsnittet med citat från Dantes Inferno, ackompanjerade av sakral körmusik som dittills inte hörts i serien:

Skärmavbild 2018-10-21 kl. 08.11.53

Kill your darlings? Not so much. Men det lyfter varje gång, likt humlans flygförmåga. Dels för att tempot är så häpnadsväckande perfekt för den här formmassan – One Dollar uppnår ett eget slags lugn, ett unikt självförtroende i mötet mellan debuterande serieskaparen Jason Mosberg och skarpt självmedvetna regissören Craig Zobel (som tidigare bland annat regisserat avsnitt av The Leftoversoch Westworld).

Och sedan har vi skådespelarna! Kanske den bästa sammanlagda casten jag sett i år, från förväntade toppar som Christopher Denham och John Carroll Lynch till totala överraskningar, som alt country-stjärnan Sturgill Simpson i briljant skådespelardebut.

Kjells topp-10

  1. One Dollar (CBS)
  2. Press (BBC)
  3. Butterfly (ITV)
  4. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  5. Sick of it (Sky)
  6. The Cry (BBC/C More)
  7. Madam Secretary (CBS)
  8. Upstart Crow (BBC)
  9. It’s Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  10. Speechless (ABC)

Toras topp-3

  1. The Cry (BBC/C More)
  2. Vår tid är nu (SVT)
  3. The Romanoffs (Amazon)

Christophers topp-5

  1. Daredevil (Netflix)
  2. Kidding (Showtime/HBO Nordic)
  3. Allt För Sverige (SVT)
  4. Black Lightning (The CW/Netflix)
  5. Big Mouth (Netflix)

Patriks topp-10

  1. Herrens veje (DR)
  2. The Deuce (HBO Nordic)
  3. The Good Place (NBC)
  4. Pine Gap (ABC)
  5. Sorry for Your Loss (Facebook Watch)
  6. It's Always Sunny in Philadelphia (FXX)
  7. Press (BBC)
  8. Butterfly (ITV)
  9. The Cry (BBC/C More)
  10. Wanderlust (BBC/Netflix)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel