Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: den otäcka briljansen i Chernobyl

Fem veckor av Johan Rencks tajta berättande av Craig Mazins manus, Jakob Ihres dödsgrå foto och isländska kompositören Hildur Guðnadóttirs hypnotiska drone-synthmattor. För att inte tala om det alltigenom suveräna skådespeleriet, främst av seriens hjältar Valerij Legasov (Jared Harris), Uljana Chomjuk (Emily Watson) och Boris Sjerbina (Stellan Skarsgård, som inte varit så här bra på år och dag) men även birollsskådisarna Jessie Buckley som Ljudmila Ignatenko och Paul Ritter i en närmast traditionell skurkroll som Anatolij Djatlov. David Dencik har den kanske mest otacksamma rollen, som en förvånansvärt blek Michail Gorbatjov. Fem veckor, alltså, men nu är det slut.

I mina öron har Hildur Guðnadóttirs magiska ljudmattor bidragit en hel del till seriens otäcka briljans.

Eller, slut och slut. Nu har vi väl allihopa gått in i nästa skede? För det var länge sedan jag såg något som väckte Google-lustan som Chernobyl, och självklart finns det hur mycket som helst att läsa, lyssna på och se. Skaparen och manusförfattaren Mazin har till exempel tillgängliggjort manusen till hela serien för nedladdning. Han har också länkat till bra läsning för den som vill fördjupa sig. Och ni har väl inte missat att det finns en Chernobyl-podcast?

Nackdelen med allt detta är att det inte blir någon tid över till att skriva … eller titta på tv. Om ni gillade scenen, varifrån omslagsbilden är tagen, lika mycket som jag så blir ni kanske lika glada som jag blev av att läsa nedanstående bakom-kulisserna-guldet.

Skärmavbild 2019-06-09 kl. 09.06.44Chernobyl har mestadels hyllats. De få kritiska rösterna har framför allt påpekat fadäsen med en utebliven kreditering till författaren Svetlana Aleksijevitj för hennes bok Bön för Tjernobyl, varifrån berättelsebågen om den gravida brandmansänkan Ljudmila Ignatenko är tagen. Svenske journalisten Gunnar Bergdahl har gjort två dokumentärer om henne – Ljudmilas röst (2001) och Ljudmila & Anatolij (2006) – som tyvärr båda verkar vara svåra att få tag på. Han har också skrivit boken Ljudmila från Tjernobyl. Kritiken har alltså inte riktats mot att Ljudmilas historia berättas ytterligare en gång utan mot att Aleksijevitj inte fått kredd. Om man ska tjäna pengar på sin egen historia så gäller det att ha koll på sitt eget värde eller skriva själv. Kanske inte konstigt, men lite lustigt i sammanhanget.

The New Yorker-skribenten Masha Gessen var också kritisk. Till exempel mot att Skarsgårds rollfigur hotar att få piloten avrättad om han inte flyger rakt över reaktorhärden i andra avsnittet, och bara några minuter tidigare, att han hotar att få Harris utslängd från helikoptern om han inte berättar hur ett kärnkraftverk fungerar. Hot som Gessen skriver inte skulle förekomma efter 1930-talet. Varför? För att det helt enkelt inte skulle behövas hot, folk skulle ha gjort som de blev beordrade. Andra felaktigheter rör sig till exempel om fel klädsel, vilket må vara hänt. Värre i så fall är att före detta skofabriksarbetaren inte alls skulle ha druckit vodka inför Watsons rollfigur, även om hans kommentar »Jag föredrar min åsikt framför er«, ligger rätt i tiden oavsett i vilket land man ser serien. Gessen kallar honom för en apparatjik-karikatyr.

För den som tycker att Chernobyl är ett starkt bevis på hur farligt det är med kärnkraft kan prova att läsa Michael Shellenbergers kritik. Jag säger inte att han har rätt, men spännande läsning är det.

Missa inte heller xkcd:s strålningskarta:

radiation

Men trots kritiken – låt oss inte glömma att Chernobyl ju faktiskt inte är en dokumentärserie, det är en dramaserie. Om du vill se en dokumentär om katastrofen, kolla in The Battle of Chernobyl.

I mina öron har Guðnadóttirs magiska ljudmattor bidragit en hel del till seriens otäcka briljans. Förutom sin egen röst har hon bara använt ljud inspelade i samma nedlagda kärnkraftverk i Litauen som serien är inspelad i. Guðnadóttirs gör förresten musiken till Todd Phillips Joker-film med Joaquin Phoenix i huvudrollen. Pepp!

Men kritikerna är ense om en sak. Felaktigheterna i serien påverkar inte slutresultatet i sig. Chernobyl är just nu den mest omtyckta tv-serien någonsin på IMDb.

Chernobyl finns HBO Nordic

Björns topp-3

  1. Chernobyl
  2. Gentleman Jack
  3. Black Mirror

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Shane Meadows katarsis-mästerverk The Virtues

16 juni, 2019
Trailers

Veroncia Mars flyttar hem – Frances & Robert i Divorce famlar vidare

15 juni, 2019
Recap

Förlupna ord & försonande sång i säsongsstarten av Younger

13 juni, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Succession-stjärnan Jeremy Strong

12 juni, 2019
Streamingtips

Efter succén för Chernobyl – se svenska dokumentären Ljudmilas röst

12 juni, 2019
Säsongspremiär

Förra årets finaste serie! Ryan Murphys Pose är tillbaka

12 juni, 2019
Kommentar

Spännande om vetenskapen i HBO Nordic-serien Years and Years

10 juni, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: den otäcka briljansen i Chernobyl

9 juni, 2019
Recension

En helvetes förväxling & ett himla liv i Good Omens

8 juni, 2019
Premiärrecension

Spänningen lever i Fear The Walking Dead, men manuset haltar

7 juni, 2019
Trailernytt

Kinnaman tar täten i Ron Moores rymdkapplöpning hos Apple

3 juni, 2019
Recension

Musikal-rockopera-biopic-hybriden Rocketman lyfter oss till skyarna

3 juni, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel