Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Chris Gethards återkomst till MNN

Chris Gethard är tillbaka på Manhattan Neighborhood Network! Men ändå inte?! Hur går det här ihop? För att förstå det måste vi ta en titt i backspegeln.

2015 lämnade komikern Chris Gethard den Öppna kanalen-liknande tv-stationen Manhattan Neighborhood Network efter fyra år av inkluderande, glädjefylld experimentlusta och sökte lyckan med sitt The Chris Gethard Show annorstädes, först på Fusion och sedan på truTV. Det blev ett par säsonger till av det underhållande programmet, som trots de kommersiella begränsningar de nya hemvisterna innebar ändå lyckades behålla mycket av sin ursprungliga charm, men 2018 gick TCGS slutligen i graven. Det kändes lite sorgligt, men på något sätt logiskt – Gethard hade blivit större än sin egen skapelse och hade en parallell karriär som ståuppare och skådespelare, och teamet bakom programmet upplevde nog att det mesta var sagt och gjort. Folk gick helt enkelt vidare. (Jag har skrivit mer utförligt om The Chris Gethard Show bland annat här och här.)

Tomrummet som uppstod på MNN efter Gethard har delvis ersatts av det andligt besläktade The Special without Brett Davis – ett ruffigt, gränslöst och frustrerande ojämnt laboratorium för en av New York-scenens mest egensinniga humorister – men när detta program gick mot sitt slut tidigare i våras fanns på nytt ett hål i tablån. Detta fylls nu av Chris Gethard Presents.

cgpresents3

I denna nya programserie har Gethard en mer tillbakalutad roll som producent och presentatör. Han tycks ha ett visst inflytande över innehållet, men håller sig mest i bakgrunden. Gethards namn lockar förhoppningsvis en publik, men serien är uttryckligen ett showcase för andra talanger, och ett sätt för Gethard att ge tillbaka lite uppmärksamhet till några av de begåvningar som under flera år jobbat såväl bakom som framför kameran på TCGS.

Chris Gethard Presents är enkelt uttryckt en rad disparata program som alla kan ses som potentiella piloter. Allt sänds live på MNN på onsdagskvällar men läggs även ut på YouTube, och de två första avsnitten ger definitivt mersmak. Kanske är de lite för långa – det blir lite såsigt emellanåt, idéerna räcker inte riktigt till för en hel timme (30-45 minuter hade nog varit mer rimligt). Å andra sidan är detta en del av charmen med den DYI-kultur som råder på MNN.

Mikrofoner slutar plötsligt fungera, det är tjall på linjen när folk ringer in, kommunikationen mellan värden och hans producenter är mer än rörig. Precis som det ska vara.

Det första avsnittet, The Great Night Show, är en talkshow av ganska traditionellt snitt, med komikern Carmen Christopher som värd. Det är en sympatisk och rolig show, full av såväl klockrena som halvkokta idéer, som följer det bekanta late show-formatet med monolog, husband, kändisgäst och sidekick – men som samtidigt är helt respektlös mot det. Allt presenterat med den aviga impulsivitet och charmiga klumpighet man har all rätt att förvänta sig av ett MNN-program. Mikrofoner slutar plötsligt fungera, det är tjall på linjen när folk ringer in, kommunikationen mellan Christopher och hans producenter är mer än rörig. Precis som det ska vara. De olika inslagen, som fejkgäster och korta sketcher, är opolerade men fantastiska, som den bästa typen av UCB-upplevelse; det är i det råa och spontana som magin uppstår, och jag ser hundra gånger hellre en show av det här slaget än Saturday Night Live.

cgpresents2

Det andra avsnittet, The Fetch, är något helt annat än The Great Night Show, och här har Gethard en mer aktiv roll i handlingen. Premissen är att Keith Haskel, känd bland TCGS-fans som »Banana Man«, får ett uppdrag av Gethard – han ska lokalisera ett obskyrt objekt, anskaffa det, och återvända till Gethard med objektet innan dagen är slut. Beroende på hur det går kommer antingen Gethard eller Haskel att bestraffas. Det är ett ganska enkelt koncept som förlitar sig mycket på Haskels förmåga att underhålla tittarna medan ett kamerateam följer honom runt Manhattan, något som inte alltid funkar.

Riktigt underhållande blir det egentligen först när Haskel får hjälp på sin jakt av komikern Connor Ratliff – duon har en fin kemi, och deras babbliga och mestadels fruktlösa eskapader på stadens gator är rolig, och skapar dessutom grav New York-abstinens, åtminstone för mig. Här är det också väldigt tydligt att idén inte håller för en hel timme – sista kvarten trycker man istället in ett helt väsensskilt inslag med Haskel, som förvisso är kul men som inte har något med resten av programmet att göra.

Degrells topp-4

  1. Chris Gethard Presents (MNN/YouTube)
  2. Baskets (FX/Viaplay)
  3. Last Week Tonight with John Oliver (HBO Nordic)
  4. Nardwuar vs The Roots (YouTube)

Kjells topp-10

  1. Stranger Things (Netflix)
  2. Big Little Lies (HBO Nordic)
  3. Moving Sweden: Jimmie (SVT)
  4. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  5. Chris Gethard Presents: The Great Night Show with Carmen Christopher (MNN/Youtube)
  6. Search Party (TBS/C More)
  7. Perpetual Grace, LTD. (Epix)
  8. Tales of the City (Netflix)
  9. Gösta (HBO Nordic)
  10. The Kominsky Method (Netflix)

Patriks topp-10

  1. Gösta (HBO Nordic)
  2. Attack on Titan (NHK/Crunchyroll)
  3. One Spring Night (MBC/Netflix)
  4. The Heights (ABC)
  5. Chief of Staff (JTBC/Netflix)
  6. Moving Sweden: Jimmie (SVT)
  7. The Nokdu Flower (SBS)
  8. Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba (Tokyo MX)
  9. The Kominsky Method (Netflix)
  10. Search: WWW (tvN/Viki)

Toras topp-3

  1. Vida (Starz/C More)
  2. The Spanish Princess (Starz/C More)
  3. Divorce (HBO Nordic)

Christophers topp-3

  1. Stranger Things (Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (HBO Nordic)
  3. Happy! (Syfy/Netflix)

Just nu på TVdags

Analys

Vem är Holly Gibney? TVdags reder ut kopplingarna mellan The Outsider & Mr Mercedes

21 januari, 2020
Nyhet

Äntligen besked: Disney+ kommer till Sverige i sommar

21 januari, 2020
Nyhet

Jaaa! Studio Ghiblis mysiga filmskatt samlad – Netflix visar (nästan) alla filmer

21 januari, 2020
Podcast

Filmdags! TVdags-podden från Stockholm filmdagar

20 januari, 2020
Premiär

HBO Nordic-premiär för Avenue 5 – en mardröm full med fniss

20 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

19 januari, 2020
Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020
Recension

Netflix-premiär för Sherlock-skaparnas lekfulla Dracula-tolkning

4 januari, 2020
TVdags listar tv- och film-året 2019

Ingen koll på vad du ska kolla på? Checka in våra årslistor för 2019

1 januari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel