Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

Betyg 2 av 5

Jag är en väldigt förlåtande tv-tittare. Serier behöver verkligen inte vara perfekta för att jag ska ta dem till hjärtat – tvärtom. Ofta är defekter en viktig del av vad som skapar suget i mig att fortsätta följa serier. Defekter i kombination med kvaliteter, givetvis. Men kvaliteterna kan i sig vara slumpmässiga.

Om himlen vinner i det eländiga slutavsnittet så är det definitivt helveteskulminationen som vinner musikaliskt.

Ta den Stephen King-serien The Stand, till exempel – i många hänseenden löjeväckande, men jag kunde ändå inte låta bli att praktiskt taget kasta mig över varje nytt avsnitt ända till den nästan exempellöst usla finalen (ja, denna var i en helt egen liga, och då är vi ändå vana vid otillfredsställande King-finaler, senast i The Outsider, som ju ändå var klasser bättre än The Stand). Nu är det visserligen något i atmosfären i alla King-filmatiseringar jag dras till, oavsett konstnärlig nivå, jag tror att jag är så förtjust i Kings sätt att bygga upp stories och benämna dess komponenter som jag bara inte kan få nog av – ett favoritgodis sedan barnsben, helt enkelt. Så jag attraherades kanske på ett undermedvetet plan av Harolds hemliga datarum (så andefattigt likt antagonisten Bradys källare i Mr Mercedes) och den scenografiska gestaltningen Alexander Skarsgårds Vegas-tillvaro.

Men, på tal om den sistnämnda, där fanns en genuint konstnärlig kvalitet också. Kanske allra tydligast i just Skarsgårds djävulspenthouse, när han lyfte från marken i den där omnipotenta posen – och soundtrackmusiken reste en övernaturlig vägg av symfoniska distgitarrer. Där, i de scenerna, och just denna musiktyfon ledsagade dem alla, fungerade också Skarsgårds rockiga look optimalt, jeanskostymen, frisyren, bältet och bootsen, smileybadgen. Tack vare Mike Mogis och Nate Walcotts musik.

Soundtracket är starkt även i övrigt, i det curerade låtvalet, men originalmusiken är en av de senaste årens allra bästa. Jag tänker direkt på Trent Reznors och Atticus Ross soundtrack till The Watchmen häromåret. Multiinstrumentalisterna Mogis och Walcott är väl mest kända för att vara del av Conor Obersts Bright Eyes, men med The Stand når de nya, skälvande djup, inte minst uppbyggd kring en träknakande cello-låda i dystopiska, västern-ödsliga mutationer och med kongeniala glidningar mellan himmel och helvete. Och om himlen vinner i det eländiga slutavsnittet så är det definitivt helveteskulminationen som vinner musikaliskt.

Så, visst, The Stand är bäst på Spotify. Men där kommer den att leva vidare. Det är något inte särskilt många Stephen King-serier gör.

Fotnot: Betyget ovan gäller tv-serien The Stand. Mogis och Walcotts soundtrack är en stark 4:a.

Kjells topp-10

  1. The Stand (HBO Nordic, soundtrack)
  2. It’s a Sin (HBO Nordic)
  3. Tunna blå linjen (SVT Play)
  4. Alla utom vi (Discovery+)
  5. The Way Back (HBO Nordic)
  6. Search Party (HBO Max USA)
  7. WandaVision (Disney+)
  8. Your Honor (HBO Nordic)
  9. Husdrömmar (SVT)
  10. Blood (Channel Five/C More)

 

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ni gav väl inte upp Gangs of London?

7 mars, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Heja Clara Klingenström!

6 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel