Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beroendeframkallande Manhattan-överklassdramat Succession

Betyg 4 av 5

TVdags Julia Skott tyckte väl tämligen exakt som jag om  premiärepisoden av Jesse Armstrongs HBO-dramaserie Succession. Jag hade nog också gett den en 4:a i betyg, och precis som Julia torde jag ha uttalat en tveksamhet inför seriens potential att verkligen gripa tag.

Succession äter sig in som en drog och gör mig beroende, trots att den inte har en enda älskvärd karaktär. Vad den däremot har är en sjuhelsikes karaktär i sig själv.

Så minns jag det, i alla fall. Men det känns som märkligt länge sedan. Nu halvvägs in i den 10 avsnitt långa första säsongen känns det som om jag levt ett halvt liv med den här överklassfamiljen i New York, där de vuxna barnen försöker förvalta sitt känslomässiga och karriäristiska kapital i skuggan av en åldrad, psykiskt och fysiskt vittrande mogul-far som borde, men vägrar, släppa greppet om sin gigantiska mediekoncern.

Jag ligger fortfarande på en 4:a – men den är stark. Och all tveksamhet har både vittrat och släppt greppet. Succession har ätit sig in som en drog och gjort mig beroende, trots avsaknaden av någon enda älskvärd karaktär. Vad den däremot har är en sjuhelsikes karaktär i sig själv.

En stor familjemiddag, som i det senaste thanksgiving-avsnittet, är en hisnande holmgång mellan det blaserade och hjärtskärande, dråpliga och sorgliga.

Succession har ett sällsynt mod och självförtroende. Genren i sig är inte unik, men andra serier som skildrar dysfunktionella familjer i cyniskt mörka miljöer brukar vara tydligare med att just mörkret utgör attraktionen, och det dysfunktionella dras mot det helt hopplösa.

Kanske känns Succession så speciell och fin därför att den låter mörkret stanna vid grådask och dysfunktionen »bara« vara en typisk konsekvens av ekvationen social  tidsbrist/ekonomiskt oberoende. New York-mediadynastins empatiunderskott är praktiskt och individuellt snarare än genomsyrande strukturellt.

Samtidigt, och här finns nog också en förklaring till seriens attraktionskraft, löper en stenhårt osentimental cynism genom både manus och regi, ton och intrig. Familjerelationerna är förgiftade och tärande. En stor familjemiddag, som i det senaste thanksgiving-avsnittet, är en hisnande holmgång mellan det blaserade och hjärtskärande, dråpliga och sorgliga.

För mig är det mänskliga navet i berättelsen den näst äldste sonen, spelad av en fullständigt glimrande Jeremy Strong, bärande på så oerhört mycket smärta och styrka som nästan ingen ser eller bryr sig om, alternativt bara tar för given. Men serien är i stort ett ensembledrama med många spännande mänskliga pusselbitar.

Kjells topp-10

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Condor (Audience)
  4. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  5. Sacred Games (Netflix)
  6. Pose (FX/HBO Nordic)
  7. Nashville (CMT)
  8. Detroiters (Comedy Central)
  9. Ackley Bridge (Channel 4)
  10. Colony (USA Network)

Patriks topp-10

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. A Very English Scandal (BBC)
  3. Sacred Games (Netflix)
  4. Succession (HBO Nordic)
  5. Ackley Bridge (Channel 4)
  6. Public Enemy (La Une)
  7. Detroiters (Comedy Central)
  8. Condor (Audience)
  9. Come and Hug Me (MBC)
  10. Hanebad! (Tokyo MX/Crunchyroll)

Jimmys topp-3

  1. Glow (Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. 13 november: Terrorattackerna i Paris (Netflix)

Toras topp-3

  1. Vida (Starz/C More)
  2. Pose (HBO Nordic)
  3. GLOW (Netflix)

Just nu på TVdags

Streamingtips

Kolla in Jonas Strandbergs nya doku Somewhere in the Crowd There's You

27 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel