Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Belöningen för oss som varit The Affair trogna

Betyg 5 av 5

Kvalitets- och status-uppsvinget för tv-serier har ställt till det för kulturdiskussionen, både i allmänhet och inom kulturkritiken. Förr i tiden var det i alla fall otänkbart att i en seriös popdiskussion nördar emellan få höra att Beatles Sergeant Pepper »inte håller« från folk som bara hört de första två låtarna och slutade lyssna eftersom »första låten var ju bara ironisk och sen började Ringo Starr sjunga …« Men när tv-serier diskuteras, även nördar emellan, är sådana argument fullt tillåtna.

Det som gör tv-dramakonsten så unik jämfört med litteraturen eller filmen är en avsevärt mer utdragen och personellt skiftande process som ibland sätter kommersiell feghet i system men ibland också kan uppmuntra till enorma, nästan dödsföraktande visioner.

Med några andra tv-nördar omkring mig yppade jag nyligen åsikten att The Affair, allt som allt, var en fantastisk dramaserie. Övriga i sällskapet sa rätt och slätt »nej« – i meningen att jag hade fel – trots att ingen av dem sett ett enda avsnitt av serien sedan 2015. »Allt som allt« verkade vara ett okänt begrepp, i alla fall så som jag avsett det.

Tyvärr legitimeras beteendet av tv-kulturjournalistiken, som skrev massor om The Affair när den drog i gång på HBO Nordic för fem år sedan men därefter inte ägnat en rad åt att serien sedermera utvecklats till något av det mest intressanta inom modern tv-dramakultur under hela 10-talet.

I år kommer Succession att sopa allt annat av banan när tv-året ska summeras, och The Affair lär huvudsakligen lysa med sin frånvaro (i alla fall i Sverige; i USA har The Affair hyllats som aldrig förr de senaste veckorna). För mig framstår båda dessa som likvärdiga storheter och en given topp-2.

»Men det är ju bara ett mossigt macho-sex-otrohets-pseudo-crime-drama«, säger tv-nörden som »gav upp« The Affair efter säsong 1, upfylld av det där pinsamt missriktade självförtroendet som just tv-nördar lyckats utrusta sig med genom att gräva ner sig i tio serier och sedan ha okunniga åsikter om hundra andra.

I själva verket består The Affair av precis allt det som gör den moderna tv-dramakonsten så ogripbart stor och levande. Serien hade svackor, den hade perioder när det var svårt att skilja konst från kitsch och allmänmänsklighet från klyschor, men inte nog med att den alltid landade på fötterna efter varje risktagande och varje miss – den utvecklades på det mest mänskliga av alla vis och växte av erfarenheterna, mognade med åren, till ett fullskaligt mästerverk.

De två avslutande säsongerna var mästerliga raktigenom. Men det innebär verkligen inte att man kan hoppa rakt in i dem, hoppa över de mer bristfälliga säsong 2 och 3. Väldigt mycket av det allra bästa i finalsäsongen bottnar ju djupt dels i Noahs uppgörelse med sina barndomstrauman efter pappans död i inledningen av säsong 3, dels i bokrelease-turnén Noah är ute på i säsong 2 och som landar brutalt i en MeToo-skandal i den avslutande säsong 5, som dessutom lyckas låta de kaliforniska skogsbränderna vara en bokstavlig spelplats för sista akten.

Eller, sista akten i det nutida perspektivet. Under slutsäsongen vävs detta samman med ett framtidsperspektiv, mitt i detta sekel, med en åldrad Noah ensam på ett tomt Lobster Roll i ett Montauk som avfolkats på grund av klimatförändringarna – men dit Alisons vuxna dotter beger sig av existentiella skäl som även dessa bottnar djupt i tidigare säsongers gestaltning av hennes föräldrars strävanden och misslyckanden. Dessutom utspelar sig det »nutida perspektivet« i framtiden, eftersom serien efterhand velat gapa efter allt mer och exempelvis lät säsong 3 utspela sig tre år efter föregående säsong. För att inte tala om de polis-»flashforwards« de första två säsongerna experimenterade med.

Av allt detta är det lätt att konstatera att det från början inte existerade någon plan för hur The Affair skulle utvecklas och rentav bli en partiell ›cli-fi‹ som utspelar sig i slutet av 2040-talet. Det säger sig självt att MeToo och kaliforniska skogsbränder inte fanns på serieskaparnas whiteboard när serien startade 2014 – och förmodligen inte under inspelningen av säsong 4 heller. Men det är just detta som gör tv-dramakonsten så unik jämfört med litteraturen eller filmen: en avsevärt mer utdragen och personellt skiftande process som ibland sätter kommersiell feghet i system men ibland också kan uppmuntra till enorma, nästan dödsföraktande visioner. Och The Affair är nog årtiondets främsta exempel på detta.

Jag vet inte om jag någonsin tidigare sett en dramaserie så obarmhärtigt skildrat livets ofrånkomliga korthet, och genom att verkligen ge en total closure samtidigt så brutalt skjuta tv-tittarens behov av existentiell tröst i sank. Finalavsnittet blottlade hur sent i livet och på jorden det är för oss alla, och slutscenen är kanske tv-dramahistoriens allra bästa, vackraste och mest tårframkallande episka.

Kjells topp-10

  1. The Affair (HBO Nordic)
  2. Mr Inbetween (FX/HBO Nordic)
  3. Modern Love (Amazon Prime Video)
  4. Älska mig (Viaplay)
  5. Solsidan (C More/TV4)
  6. Mrs. Fletcher (HBO Nordic)
  7. Watchmen (HBO Nordic)
  8. The Morning Show (Apple TV+)
  9. Innan vi dör (SVT)
  10. Silicon Valley (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. Watchmen (HBO Nordic)
  2. Mr Inbetween (FX/HBO Nordic)
  3. Sorry for Your Loss (Facebook Watch)
  4. When the Camellia Blooms (KBS/Netflix)
  5. Silicon Valley (HBO Nordic)
  6. Wellington Paranormal (TVNZ)
  7. It's Always Sunny in Philadelphia (FX)
  8. My Country: The New Age (JTBC/Netflix)
  9. For All Mankind (Apple TV+)
  10. VIP (SBS)

Christophers topp-3

  1. Watchmen (HBO Nordic)
  2. Limetown (Facebook Watch)
  3. Jack Ryan (Prime Video)

Henriks topp-3

  1. The Morning Show (Apple TV+)
  2. Mr. Robot (USA Network)
  3. The Godfather of Harlem (Epix)

Toras topp-3

  1. Shetland (BBC/SVT)
  2. Svenska Nyheter (SVT)
  3. Keeping Faith (BBC/C More)
  4. Älska mig (Viaplay)
  5. Mrs Fletcher (HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Tips

Kolla här! Det blev ingen CD – det blev en dokumentär

12 november, 2019
Intresseklubben Antecknar #66

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Poltergeist

12 november, 2019
BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Belöningen för oss som varit The Affair trogna

10 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Titiyos klubbstänkare bäst i kvällens Så mycket bättre

9 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Trakasseritvist, tvillingtrassel & Taiwantrams

5 november, 2019
Streamingtips

Salve, kung Timothée Chalamet! En ny generation tar vid i sevärda The King

4 november, 2019
Premiär

Nu på HBO Nordic: Ett hoppfullt första avsnitt av His Dark Materials

4 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Anna Merediths musik i Netflixhöjdaren Living with Yourself

3 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel