Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: BBC:s The Split är en uppenbarelse – kvinnor gör bättre tv än män

Betyg 5 av 5

Ja, jag menar det verkligen – det jag skriver i rubriken. Bokstavligt. Jag säger alltså inte att »kvinnodramat« nödvändigtvis är bättre än »mansdramat«, utan att kvinnor gör även mansdramat bättre. Männen i The Split är intressantare, mer trovärdigt skildrade, än männen i Billions. Och även om jag älskar The Handmaid's Tale, inte minst för att det är ett kvinnodrama med Margaret Atwood och Elisabeth Moss som främsta företrädare, så misstänker jag att det hade blivit ännu starkare om, säg,Veena Sud eller Jane Campion tv-dramatiserat storyn i stället för Bruce Miller.

Årets hittills största tv-upplevelse. En värld, en familj, en dramatik man kliver in i och aldrig vill kliva ur.

Mitt konstaterande är rent sakligt: när jag går igenom vilka dramaserier jag tyckt mest om de senaste åren, och varför (det vill säga funderat över graden av unicitet och autenticitet), så blir även manliga giganter som Jed Mercurio och Vince Gilligan slagna av  kvinnliga serieskapare som Jill Soloway, Maya Ilsøe, Sarah Wainwright och Lisa Rubin.

Jag tror att det delvis handlar om att jag känner mig svältfödd på riktigt bra vuxendrama på tv. Relationspsykologisk vardagsfiktion i stället för inte bara superhjältar och Game of Thrones-gegga utan också för mansmytologi, dit jag i viss mån måste räkna även några av de mest briljanta av mina favoritserier, typ Better Call Saul och Billions. Det är lite talande att man (det vill säga även jag) ofta talar om en Vince Gilligan som »auteur« men aldrig en Sally Wainwright.

Givetvis är jag, med rubriken och resonemanget, ute efter att provocera en smula. Kvinnliga respektive manliga egenskaper är inte begränsade till kvinnor respektive män, jag har inte för avsikt att analysera tv-dramabranschens genotyper och fenotyper, och jag erkänner att jag måste göra en argumentativ fuling och »glömma bort« serieskapare som John Ridley och Joe Weisberg för att få fason på tesen. Men främst vill jag bara bejaka lyckan jag känner när jag ser BBC-serien The Split, vars femte av sex avsnitt sändes på BBC i veckan, av Abi Morgan – mest känd för filmen Suffragette och BBC-serien The Hour – och med bland andra Nicola Walker och Stephen Mangan i ledande roller.

På ett plan är det ett advokatdrama – och jag älskar att den är centrerad kring två advokatbyråer inom familjerätt. Bara där ett »kvinnligare« anslag än det klassiska brottsmålsdramat, vilket faktiskt också öppnar upp för dramaförvecklingar vi aldrig sett tidigare i advokatserier, som ju alltid målar upp åklagare-vs-försvarare-scenarion. Men i skilsmässoadvokatvärlden kan byråerna sno kunder från varandra. Motsvarande ifall en åtalad mördare skulle byta från sin försvarsadvokat till att representeras av åklagarämbetet …

Det ena av de två kontoren är en familjebyrå styrd av en self-made matriark (en magiskt bra Deborah Findlay), vars äldsta dotter (Nicola Walker), som tröttnat på att aldrig få ta över, har gått till en konkurrent, medan mellansyrran (Annabel Scholey) är kvar. De har även en yngre syster (Fiona Button) osäker på både jobb och ett förestående bröllop.

Den juridiska intrigen är fantastiskt underhållande och på absolut allvar, och utvecklar en sinnrikt skriven symbios med huvudstoryn: relationen mellan systrarna och deras mor, i synnerhet när deras pappa (Anthony Head) dyker upp i deras liv igen efter tjugo års frånvaro.

Jag skulle vilja beskriva The Split som en straight Transparent (eller inte helt straight, it’s British …), på vissa sätt väsenskild men ibland så påfallande lik (både i tematik och produktionsdetaljer som musiksättning och förtextvinjett) att jag tänker att Abi Morgan måste ha varit storligen inspirerad av Jill Soloway.

För mig är The Split årets hittills största tv-upplevelse. Ett produktionsmässigt mästerverk och ett osannolikt starkt ensembleskildrat stycke äkta mänskligt liv. En värld, en familj, en dramatik man kliver in i och aldrig vill kliva ur. Jag är redan avundsjuk på er som kommer att få följa serien från början när SVT sänder den efter sommaren.

Kjells topp-10

  1. The Split (BBC)
  2. The Americans (FX)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  5. Madam Secretary (CBS)
  6. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  7. The Good Fight (ABC)
  8. Atlanta (FX)
  9. Barry (HBO Nordic)
  10. Silicon Valley (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. The Americans (FX)
  2. Hello, My Twenties! (JTBC/Netflix)
  3. Vida (Starz)
  4. Come and Hug Me (MBC)
  5. Killing Eve (BBC America/HBO Nordic)
  6. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  7. Westworld (HBO Nordic)
  8. About Time (tvN/Viki)
  9. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  10. Something in the Rain (JTBC)

Saras topp-3

  1. Evil Genius (Netflix)
  2. Tig Notaro – Happy to Be Here (Netflix)
  3. The Graham Norton Show (SVT/BBC Brit)

Jimmys topp-5

  1. The Split (BBC)
  2. Patrick Melrose (Showtime/HBO Nordic)
  3. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  4. Barry (HBO Nordic)
  5. Evil Genius (Netflix)

Just nu på TVdags

Streamingtips

The Cry på C More – isande drama om föräldraskapets värsta prövningar

21 oktober, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den självklara oberäkneligheten i One Dollar

21 oktober, 2018
TVdags betygsätter tolkningarna

Bäst i kvällens Så mycket bättre: Albin Lee Meldaus inlevelse & quirky charm

20 oktober, 2018
Pop Culture Confidential

I veckans podd: svenske succé-filmfotografen Linus Sandgren

20 oktober, 2018
Recension

Daredevils nya skurk gör tredje säsongen fantastisk trots en långsam start

19 oktober, 2018
Kommentar

I Bonde söker fru: bonniga bönder, en lookalike & kärlekssnyftande Lindorff

17 oktober, 2018
Streamingtips

Muppdiggare, kolla in Christine McConnells skräckdelikatesser

17 oktober, 2018
Premiärrecension

Filmisk kvalitet men ytligt tempo i nya Kristina Ohlsson-noir-deckaren Sthlm Rekviem

17 oktober, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Bernard Butler, Mother Goose & prällesex

16 oktober, 2018
Kommentar

Nu på HBO Nordic – estetiskt & aptitligt fluff i A Discovery of Witches

16 oktober, 2018
Nyhet

Dracula ska bli Netflix-serie i händerna på Sherlock-skaparna

15 oktober, 2018
Recension

Lena Dunhams-serien Camping är inte helt oäven – både parodisk & småskruvad

15 oktober, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel