Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Årets bästa Putin-skildring – David Thewlis i Fargo

Fargo och Better Call Saul, som båda hade sina tredje säsongsfinaler i veckan, är två serier som lever högt på litterär stilisering. En likhet som också tydliggör de största olikheterna: där Vince Gilligan lämnat det Breaking Bad-freakiga och med Better Call Saul landat i en extremt detaljerad och långsam episk socialrealism är Noah Hawleys Fargo-referenspunkter korta, karga och hårdkokta med meningslösheten upphöjd till metafysik. Om Better Call Saul är Jonathan Franzen och Philip Roth så är Fargo Thomas Bernhard, Musil och Kafka. Samtidigt är det intressant hur man förr kunde tänka på både Beckett och Vonnegut när man såg Breaking Bad, men hur sådana författare i dag känns betydligt mer Fargo än Better Call Saul.

Fargos karaktärer frossar lustfyllt i de dissonanser Better Call Saul oroar sig över. Better Call Saul lever på empati, Fargo lever på empatilöshet.

Jag blir generellt mer berörd av Better Call Saul, som är vuxendrama med verkliga, vardagliga människor och individuellt trovärdig psykologi, medan Fargo sällan tränger djupare in i sina mestadels störda och ofta flamboyanta (eller normcorigt anti-flamboyanta) karaktärer utan frossar lustfyllt i de dissonanser Better Call Saul oroar sig över. Better Call Saul lever på empati, Fargo lever på empatilöshet.

Ändå blev jag mer berörd av Fargo-finalen, trots den hjärtslitande slutet på Chuck-sagan i Better Call Saul.

Noah Hawley har tagit stora risker i år, sprängt serien ur sin tidigare form. Några av de största kreativa utvikningarna har varit havererade magplask, andra har jag älskat trots rena Twin Peaks-stollerierna (bowlinghallsscenerna i slutet av den magnifika skogsjaktepisoden Who Rules the Land of Denial?). Kanske hade säsongen varit ännu starkare om den hade hållits lika klaustrofobiskt inbäddad i Minnesota-vintern som de tidigare två historierna. Carrie Coon och Ewan McGregor har varit fantastiska, hela Stussy-storyn har haft härliga toppar och stämningar, och David Thewlis halvt metafysiska pengatvättsmaffia har varit en filmisk mysrysare. Men Fargo har tidigare varit ett underkylt underverk av stringens – nu emellanåt nästan motsatsen.

Ändå vill jag vända bristerna till en seger för Hawley i slutändan. Hur modigt och medvetet han skiter i att visa vad som händer på det inkompetenta sheriffkontoret, hur demonstrativt han låter den obligatoriska shoot-outen gör rent hus för en helt fantastisk fem-år-senare-epilog som i sig sammanfattar de två viktigaste fundamenten i Noah Hawleys Fargo:

Dels det slutgiltiga öde som drabbar oss alla – men Fargo-karaktärer som Ewan McGregors Emmit Stussy extra obevekligt.

Dels den eviga kampen mellan människans gottgörande och skadliga sidor, här utkristalliserad i en perfekt avslutande förhörsscensdialog mellan Thewlis och Coon, där två världsbilder och mänskliga överlevnadsstrategier ges likvärdig chans – brottet mot lagen, cynisk plutokrati mot tillitsfull demokrati.

Kjells topp-10

  1. Fargo (FX/HBO Nordic)
  2. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  3. Kingdom (DirecTV)
  4. Broken (BBC)
  5. GLOW (Netflix)
  6. Arvingarna (DR/SVT)
  7. Silicon Valley (HBO Nordic)
  8. Nashville (CMT)
  9. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  10. Berlin – under samma himmel (ZDF/SVT)

Patriks topp-3

  1. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  2. Attack on Titan (Tokyo MX)
  3. GLOW (Netflix)

Toras topp-3

  1. GLOW (Netflix)
  2. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  3. Orphan Black (Netflix)

Just nu på TVdags

Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019
Podcast

I veckans podd: Mary Ramos, chefen för Tarantinos musikläggning

8 augusti, 2019
Intresseklubben Antecknar #64

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Sommarondska

7 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel