Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Är The Passage årets bästa guilty pleasure?

Betyg 3 av 5

Det är lite tokigt att ge en serie en trea i betyg och sedan lyfta den som »veckans bästa«, i synnerhet som det finns en hel topp-tio med fyror och till och med femmor i utbudet just nu – men jag lär återkomma till den briljanta nya True Detective-säsongen; och till den första  rena sitcomen på länge som jag får lust att kalla »episk«, You're the Worst; och förmodligen även till den plötsliga evolutionen av mainstream-sex-fiktion (efter Sex Education har vi fått unika, märkliga brittiska Pure).

Framför allt är den 12-åriga tjejen en tv-upplevelse på det mänskliga planet. Robust, kaxig och samtidigt urmysig, men skadad av att aldrig ha haft en trygg barndom.

Men låt mig nu bara slå ett slag för guilty pleasure-begreppet. Jag har aldrig velat hoppa på backlashen för det, som uttryckts i hundratals ansträngda krönikor sedan 1990-talet (typ, »jag hatar guilty pleasures« och »det finns inga guilty pleasures«). För mig är begreppet högst adekvat, och har alltid varit. Tv-serier som man njuter av fast man »inte borde« är, tror jag, en viktig del av tv-kulturen i stort. Och det gäller hela vägen från dokusåpor man älskar att hata till kackiga procedural-polisserier. Vissa kvällar är det enkla det enda man vill ha. Det sitter i tv-beteendets dna.

Dock har jag skurit ner på både kriminal-proceduraler och mainstream-sitcoms på senare år. Inte för att mitt behov av guilty pleasures försvunnit, utan för att den allmänna nivån höjts så markant att man kan få kvalitets-guilty pleasures i stället. Nej, jag tycker inte att det är en oxymoron – jag känner mig fortfarande skuldmeveten som väljer att se ett nytt avsnitt av The Passage framför att äntligen ta mig för att se The Favourite på bio. Och den är busenkel att följa, kräver ingen teori-hjärna på högvarv – men samtidigt är den tillfredsställande välgjord, superfin i dialogen, engagerande på riktigt i relationspsykologin. Samt helt okej som skräckis.

Serien kan väl betecknas som en modernt tänkande vampyrthriller, baserad som den är på  Justin Cronins bestseller-trilogi. Storyn går i korthet ut på att forskare får korn på ett sätt att göra mänskligheten motståndskraftig mot alla världens farligaste sjukdomar – men man måste prova sig fram på testpersoner, som efter en tids perfekta resultat hittills ofelbart regredierat till ett slags bloddrickande zombies (som dock visar sig oändligt mycket smartare än de vegetativa vandrande tillstånd de ser ut som). Men vad man samtidigt börjar inse är att ju yngre personerna är, desto längre tid tar det för dem att förtvina till dessa monster. Så efter att ha låtit dödsdömda fångar agera testpersoner bestämmer man sig nu för att testa metoden på ett föräldralöst barn.

Sedan tillkommer snabbt komplikationer av temat efterhand, framför allt i hur det snarare är försvarsmakten i USA som är pådrivande bakom forskningen, och hur denna ser den lilla flickan och hennes frammedicinerat övermänskliga krafter som ett potentiellt vapen.

Men framför allt är tjejen en tv-upplevelse på det mänskliga planet. Robust, kaxig och samtidigt urmysig, men skadad av att aldrig ha haft en trygg barndom. Skådespelaren, 12-åriga Saniyya Sidney (som American Horror Story-fans känner igen), är helt grym, och i samspel med Mark-Paul Gosselaar skapar hon – givetvis också tack vare skickliga serieskaparen och manusförfattaren Liz Heldens samt receptiva regissörer – rätt unika, egna små rumsligheter av förhöjd mänsklig trovärdighet inuti det actionhårda thrillerformatet.

The Passage går på svenska FOX, en vecka efter USA-sändningarna, måndagar kl 22.

Kjells topp-10

  1. The Passage (FOX)
  2. True Detective (HBO Nordic)
  3. You’re the Worst (FXX)
  4. Cleaning Up (ITV)
  5. Pure (Channel 4)
  6. Cold Feet (ITV)
  7. Black Earth Rising (BBC/Netflix)
  8. Bröllop, begravning och dop (C More)
  9. Bedrag (DR)
  10. Black Monday (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. Bröllop, begravning och dop (C More)
  2. Bedrag (DR)
  3. The Crowned Clown (tvN/Viki)
  4. The Other Two (Comedy Central)
  5. Corporate (Comedy Central)
  6. Pure (Channel 4)
  7. Unspeakable (CBC)
  8. The Promised Neverland (Fuji TV)
  9. I'm Sorry (truTV)
  10. The Passage (FOX)

Toras topp-5

  1. Cardinal (CTV/C More)
  2. SMILF (Showtime/HBB Nordic)
  3. Dirty John (Bravo/Netflix)
  4. Saknad, aldrig glömd (ITV/SVT)
  5. True Detective (HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Global premiär i höst

Apple ger sig in i streamingkriget med Apple TV+

25 mars, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Pier på HBO – sorglig, sensuell & spansk

24 mars, 2019
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om knivungar, censur & par i Tara

23 mars, 2019
Streamingtips

Nytt & kommande på Netflix i april – Sabrina, Ultraman & Our Planet

22 mars, 2019
Recension

Get Out-regissörens nya film Us kritiserar, skrämmer & underhåller

22 mars, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Christina i samtal med en favoritförfattare – David Sedaris

22 mars, 2019
Kommentar

Såssuccé för systrarna Jones tack vare Queer Eye-effekten

21 mars, 2019
Intresseklubben Antecknar #60

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: M. Night Shyamalan

20 mars, 2019
Trailer

Spana in första trailern för säsong 3 av Stranger Things

20 mars, 2019
Kommentar

Pete Holmes förändring & vändning i Crashing – HBO:s snällaste serie

18 mars, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Fight är Trump-erans största motstånds-måste

17 mars, 2019
Klipp

En mycket mörkare Fresh Prince i en fejk-trailer som ger mersmak

15 mars, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel