Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Är The Passage årets bästa guilty pleasure?

Betyg 3 av 5

Det är lite tokigt att ge en serie en trea i betyg och sedan lyfta den som »veckans bästa«, i synnerhet som det finns en hel topp-tio med fyror och till och med femmor i utbudet just nu – men jag lär återkomma till den briljanta nya True Detective-säsongen; och till den första  rena sitcomen på länge som jag får lust att kalla »episk«, You're the Worst; och förmodligen även till den plötsliga evolutionen av mainstream-sex-fiktion (efter Sex Education har vi fått unika, märkliga brittiska Pure).

Framför allt är den 12-åriga tjejen en tv-upplevelse på det mänskliga planet. Robust, kaxig och samtidigt urmysig, men skadad av att aldrig ha haft en trygg barndom.

Men låt mig nu bara slå ett slag för guilty pleasure-begreppet. Jag har aldrig velat hoppa på backlashen för det, som uttryckts i hundratals ansträngda krönikor sedan 1990-talet (typ, »jag hatar guilty pleasures« och »det finns inga guilty pleasures«). För mig är begreppet högst adekvat, och har alltid varit. Tv-serier som man njuter av fast man »inte borde« är, tror jag, en viktig del av tv-kulturen i stort. Och det gäller hela vägen från dokusåpor man älskar att hata till kackiga procedural-polisserier. Vissa kvällar är det enkla det enda man vill ha. Det sitter i tv-beteendets dna.

Dock har jag skurit ner på både kriminal-proceduraler och mainstream-sitcoms på senare år. Inte för att mitt behov av guilty pleasures försvunnit, utan för att den allmänna nivån höjts så markant att man kan få kvalitets-guilty pleasures i stället. Nej, jag tycker inte att det är en oxymoron – jag känner mig fortfarande skuldmeveten som väljer att se ett nytt avsnitt av The Passage framför att äntligen ta mig för att se The Favourite på bio. Och den är busenkel att följa, kräver ingen teori-hjärna på högvarv – men samtidigt är den tillfredsställande välgjord, superfin i dialogen, engagerande på riktigt i relationspsykologin. Samt helt okej som skräckis.

Serien kan väl betecknas som en modernt tänkande vampyrthriller, baserad som den är på  Justin Cronins bestseller-trilogi. Storyn går i korthet ut på att forskare får korn på ett sätt att göra mänskligheten motståndskraftig mot alla världens farligaste sjukdomar – men man måste prova sig fram på testpersoner, som efter en tids perfekta resultat hittills ofelbart regredierat till ett slags bloddrickande zombies (som dock visar sig oändligt mycket smartare än de vegetativa vandrande tillstånd de ser ut som). Men vad man samtidigt börjar inse är att ju yngre personerna är, desto längre tid tar det för dem att förtvina till dessa monster. Så efter att ha låtit dödsdömda fångar agera testpersoner bestämmer man sig nu för att testa metoden på ett föräldralöst barn.

Sedan tillkommer snabbt komplikationer av temat efterhand, framför allt i hur det snarare är försvarsmakten i USA som är pådrivande bakom forskningen, och hur denna ser den lilla flickan och hennes frammedicinerat övermänskliga krafter som ett potentiellt vapen.

Men framför allt är tjejen en tv-upplevelse på det mänskliga planet. Robust, kaxig och samtidigt urmysig, men skadad av att aldrig ha haft en trygg barndom. Skådespelaren, 12-åriga Saniyya Sidney (som American Horror Story-fans känner igen), är helt grym, och i samspel med Mark-Paul Gosselaar skapar hon – givetvis också tack vare skickliga serieskaparen och manusförfattaren Liz Heldens samt receptiva regissörer – rätt unika, egna små rumsligheter av förhöjd mänsklig trovärdighet inuti det actionhårda thrillerformatet.

The Passage går på svenska FOX, en vecka efter USA-sändningarna, måndagar kl 22.

Kjells topp-10

  1. The Passage (FOX)
  2. True Detective (HBO Nordic)
  3. You’re the Worst (FXX)
  4. Cleaning Up (ITV)
  5. Pure (Channel 4)
  6. Cold Feet (ITV)
  7. Black Earth Rising (BBC/Netflix)
  8. Bröllop, begravning och dop (C More)
  9. Bedrag (DR)
  10. Black Monday (HBO Nordic)

Patriks topp-10

  1. Bröllop, begravning och dop (C More)
  2. Bedrag (DR)
  3. The Crowned Clown (tvN/Viki)
  4. The Other Two (Comedy Central)
  5. Corporate (Comedy Central)
  6. Pure (Channel 4)
  7. Unspeakable (CBC)
  8. The Promised Neverland (Fuji TV)
  9. I'm Sorry (truTV)
  10. The Passage (FOX)

Toras topp-5

  1. Cardinal (CTV/C More)
  2. SMILF (Showtime/HBB Nordic)
  3. Dirty John (Bravo/Netflix)
  4. Saknad, aldrig glömd (ITV/SVT)
  5. True Detective (HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel