Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

Efter fyra sedda avsnitt av nya dramakomedin American Woman, om en 1970-talshemmafru som lämnar sin rika man och försöker skapa sig ett nytt liv med sina två unga döttrar, kan man konstatera att den varken hittat sin komiska ådra eller egen identitet.

Men så har vi Alicia Silverstone i huvudroll och Farrah Fawcett-frilla – och hon ger Bonnie djup, när hon nyanserat låter karaktären pendla mellan bästa självförtroendet och känslan av att inte alls duga någonting till då hon skiftar från förskräckt ånger över vad hon gjort och något slags resolut överlevnadsinstinkt som får henne att skita i vad andra tycker och tänker.

Med nya showrunnern hoppas jag serien kan hitta sig själv, sin ton och vision om vad serien faktiskt vill berätta om 1970-talet, dess feministiska rörelse och andra kulturfenomen.

Mena Suvari är däremot inte lika träffsäker i sina försök att vara charmig i rollen som en av bästa vännerna, Kathleen, hon som leker entreprenör med pappas pengar för att behålla män. Jennifer Bertels spelar den andra väninnan, den allvarliga som jobbar på bank där hon stöter på patrull när hon vill avancera. Hon verkar tänkt att stå för dramat i dramat i dramakomedin för det är ofta hand sin bittra, sjuka mamma, för det blir oftast lite trist i hennes sällskap, vilket hon ofta påpekar själv. James Tupper spelar Bonnies oärliga man, men jag kände faktist inte igen honom först där bakom polisongerna. Han var som tagen ur vilken 1970-talsfilm som helst och serien har faktiskt en rätt så härlig sjuttiotalskänsla.

Serien är skapad av John Riggi (30 Rock) och bygger på en av kvinnorna i The Real Housewives for Beverly Hills, Kyle Richards, och hennes historia om sin mamma, som förutom att hon skiljde sig försökte få in sina döttrar i nöjesbranschen. Kyle är alltså en av Bonnies döttrar i serien. John Wells Production ansvarar för produktionen och enligt uppgift tog John Wells själv över som showrunner efter att han och Riggi inte kommit överens. Det ger mig förhoppningar att serien kan hitta sig själv, sin ton och vision om vad den faktiskt vill berätta om 1970-talet, dess feministiska rörelse och andra kulturfenomen utöver plattityderna som blir något av en stapelvara i de första avsnitten.

I avsnitt fyra tar det sig. Bonnie är rolig och det hettar till på mer än ett sätt (och jag gillar hur det nu verkar vara standard i serier att när kvinnorna får till det med någon så är fokuset alltid på att hon faktiskt får till det). Diana visar möjliga likheter med Miranda i Sex and the City, hon som först verkar lite torr och tråkig, men snart visar sig vara den man känner igen sig i och efter ett tag gillar allra bäst. Även Kathleen får lite djup när hon vågar visa sig både sårbar, orädd och hängiven under en viktig affärsrelaterad fest där hon försöker imponera på värdinnan. Tveklöst känns det som om vi fått se alldeles för lite av Silverstone på tv, det är hon som gör att serien blir veckans bästa. Vad har hon gjort de senaste 15 åren och varför är hon inte en superstar i dag?

American Woman finns på Viaplay. Nytt avsnitt kommer varje fredag. 

Toras topp-3

  1. American Woman (Paramount/Viaplay)
  2. Pose (FX/HBO Nordic)
  3. Mr Mercedes (Audience/C More)

Kjells topp-10

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Succession (HBO Nordic)
  3. Nashville (CMT)
  4. Brockmire (IFC)
  5. Detroiters (Comedy Central)
  6. Condor (Audience)
  7. Picnic at Hanging Rock (Showcase)
  8. Ackley Bridge (Channel 4)
  9. Pose (FX/HBO Nordic)
  10. Dietland (AMC)

Patriks topp-10

  1. Hello, My Twenties! (JTBC/Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Picnic at Hanging Rock (Showcase)
  4. Detroiters (Comedy Central)
  5. Ackley Bridge (Channel 4)
  6. Condor (Audience)
  7. DuckTales (Disney Channel)
  8. Succession (HBO Nordic)
  9. Strange Angel (CBS All Access)
  10. Come and Hug Me (MBC)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel