Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

Efter fyra sedda avsnitt av nya dramakomedin American Woman, om en 1970-talshemmafru som lämnar sin rika man och försöker skapa sig ett nytt liv med sina två unga döttrar, kan man konstatera att den varken hittat sin komiska ådra eller egen identitet.

Men så har vi Alicia Silverstone i huvudroll och Farrah Fawcett-frilla – och hon ger Bonnie djup, när hon nyanserat låter karaktären pendla mellan bästa självförtroendet och känslan av att inte alls duga någonting till då hon skiftar från förskräckt ånger över vad hon gjort och något slags resolut överlevnadsinstinkt som får henne att skita i vad andra tycker och tänker.

Med nya showrunnern hoppas jag serien kan hitta sig själv, sin ton och vision om vad serien faktiskt vill berätta om 1970-talet, dess feministiska rörelse och andra kulturfenomen.

Mena Suvari är däremot inte lika träffsäker i sina försök att vara charmig i rollen som en av bästa vännerna, Kathleen, hon som leker entreprenör med pappas pengar för att behålla män. Jennifer Bertels spelar den andra väninnan, den allvarliga som jobbar på bank där hon stöter på patrull när hon vill avancera. Hon verkar tänkt att stå för dramat i dramat i dramakomedin för det är ofta hand sin bittra, sjuka mamma, för det blir oftast lite trist i hennes sällskap, vilket hon ofta påpekar själv. James Tupper spelar Bonnies oärliga man, men jag kände faktist inte igen honom först där bakom polisongerna. Han var som tagen ur vilken 1970-talsfilm som helst och serien har faktiskt en rätt så härlig sjuttiotalskänsla.

Serien är skapad av John Riggi (30 Rock) och bygger på en av kvinnorna i The Real Housewives for Beverly Hills, Kyle Richards, och hennes historia om sin mamma, som förutom att hon skiljde sig försökte få in sina döttrar i nöjesbranschen. Kyle är alltså en av Bonnies döttrar i serien. John Wells Production ansvarar för produktionen och enligt uppgift tog John Wells själv över som showrunner efter att han och Riggi inte kommit överens. Det ger mig förhoppningar att serien kan hitta sig själv, sin ton och vision om vad den faktiskt vill berätta om 1970-talet, dess feministiska rörelse och andra kulturfenomen utöver plattityderna som blir något av en stapelvara i de första avsnitten.

I avsnitt fyra tar det sig. Bonnie är rolig och det hettar till på mer än ett sätt (och jag gillar hur det nu verkar vara standard i serier att när kvinnorna får till det med någon så är fokuset alltid på att hon faktiskt får till det). Diana visar möjliga likheter med Miranda i Sex and the City, hon som först verkar lite torr och tråkig, men snart visar sig vara den man känner igen sig i och efter ett tag gillar allra bäst. Även Kathleen får lite djup när hon vågar visa sig både sårbar, orädd och hängiven under en viktig affärsrelaterad fest där hon försöker imponera på värdinnan. Tveklöst känns det som om vi fått se alldeles för lite av Silverstone på tv, det är hon som gör att serien blir veckans bästa. Vad har hon gjort de senaste 15 åren och varför är hon inte en superstar i dag?

American Woman finns på Viaplay. Nytt avsnitt kommer varje fredag. 

Toras topp-3

  1. American Woman (Paramount/Viaplay)
  2. Pose (FX/HBO Nordic)
  3. Mr Mercedes (Audience/C More)

Kjells topp-10

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Succession (HBO Nordic)
  3. Nashville (CMT)
  4. Brockmire (IFC)
  5. Detroiters (Comedy Central)
  6. Condor (Audience)
  7. Picnic at Hanging Rock (Showcase)
  8. Ackley Bridge (Channel 4)
  9. Pose (FX/HBO Nordic)
  10. Dietland (AMC)

Patriks topp-10

  1. Hello, My Twenties! (JTBC/Netflix)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. Picnic at Hanging Rock (Showcase)
  4. Detroiters (Comedy Central)
  5. Ackley Bridge (Channel 4)
  6. Condor (Audience)
  7. DuckTales (Disney Channel)
  8. Succession (HBO Nordic)
  9. Strange Angel (CBS All Access)
  10. Come and Hug Me (MBC)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel