Kommentar

Attackerna mot de kvinnliga komikerna visar att det är drevkulturen som är problemet

TVdags har avhandlat »Mr Cool-affären« med ett antal artiklar ur olika synvinklar. Dock inte ur synvinkeln att komiker är dåliga människor för att de skämtar sjukt eller dåligt, eller att yttrandefriheten ska inskränkas vad gäller pedofilskämt. Vilket, faktiskt, är två huvudargument hos drevet mot Anton Magnusson. Vill man ha ett sådant samhälle, ett sådant Sverige, är nog den rakaste vägen dit att rösta på SD.

Dreven har blivit de sociala mediernas klimatkris, orkaner som drar fram allt oftare och våldsammare, och de korrelerar kusligt väl med trendande politiska krafter, både vänster- och högerpopulism.

Men vi har inte nog ställt oss upp för det flertal kvinnliga komiker som helt oförskyllt drabbats av Instagram- och Facebook-drevets skruvade ilska, även om vi inledde med att hylla just Sandra Ilar, som är den som drabbats värst.

I går berättade hon i sin dagbokspodd om drevet som gjort henne livrädd för att förlora sitt jobb:

Hur kan detta drev, entrerat kring Cissi Wallins stora Instagram-följe, så blint och illvilligt gå på kvinnliga komiker enbart för att de är kvinnor, och för att de  har andra åsikter än Wallin (därtill om sin egen bransch)?

Det finns ingen  logisk förklaring utanför drevpsykologin i sig.

I går hamnade jag i en facebooktråd hos en känd författare som hade skrivit att hon tyckte att hela Mr Cool-diskussionen »delar män och kvinnor«, och att vi »bara kallar det drev när vi ogillar frågan«. Då pekade jag på mobbningen av Sandra Ilar och hennes kvinnliga kolleger, och undrade hur detta passade in i tesen om »män och kvinnor« och att det inte  var något »drev« utan bara vi utanförstående som inte gillade innebörden.

Trådskaparen svarade först med ett totalt icke-svar. Sedan med ett angrepp på svenska komiker i allmänhet som ointressanta. Sedan med en ursäkt om att hon skojade. Och sedan en avslutande ursäkt om att hon måste ut och köpa öl på grund av fotbolls-VM.

Det är där vi är. Man säger sig vilja »skapa diskussion« men syftar alltmer sällan på tvåvägskommunikation. Det är envägsdrevet som lockar.

Lika mycket som drevet socialt bekräftar deltagarna, som blir sedda, känner samhörighet, formulerar en idealism, lika mycket avhumaniseras motståndarna – oavsett om det är en misstänkt våldtäktsman eller en teaterfestival i Brno eller några kvinnliga komiker.

Drevet påstår sig vilja diskutera, men vill bara ha motargument för att kunna utvinna mer adrenalin. De svåraste motargumenten hanteras enklast i rusets omnipotens. Vanliga, vettiga, tänkande människor säljer ut delar av sin tankefrihet till drevet och bejakar drevets rena, slutna goda kärna genom att vakta den från komplikationer och kritiska analyser. Drevet kräver delaktighet, snabba beslut, och belönar snabbt. En ny, skruvad dynamik uppstår där eftertanke och opartiskhet känns som orättvisa angrepp medan varje konsekvens av drevet är en del av en högre rättvisa.

Och så uppstår en med-eller-mot-polarisering, där det plötsligt kan kännas som en klarsyn att dela upp Mr Cool-gate i män mot kvinnor.

Och framför allt fungerar drevet så att lika mycket som det socialt bekräftar deltagarna, som blir sedda, känner samhörighet, formulerar en idealism, lika mycket avhumaniseras motståndarna – oavsett om det är en misstänkt våldtäktsman eller en teaterfestival i Brno eller några kvinnliga komiker.

Dreven har blivit de sociala mediernas klimatkris, orkaner som drar fram allt oftare och våldsammare, och de korrelerar kusligt väl med trendande politiska krafter, både vänster- och högerpopulism. I USA har Trumpismen utnyttjat hur demokraterna tidigare i progressiv självsäkerhet luckrat upp och inskränkt  institutionella safeguards på tveksamma sätt. I Sverige står Mr Cool-tankegodset inskrivet i kulturdelen av Sverigedemokraternas partiprogram.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I podden: Soraya Chemaly om Rage Becomes Her: The Power of Women’s Anger

14 november, 2018
Recension

Tung Lassgård räddar Jägarna – Premiär på C More i dag

14 november, 2018
Recension

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott – besök magiska Paris i denna fullproppade uppföljare

14 november, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om muterade zombier, tidshopp & Grey Carol

13 november, 2018
Stan Lee (1922–2018)

Julia Skott tar farväl av Stan Lee, superhjältarnas superhjälte

13 november, 2018
Intresseklubben Antecknar #56

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Mission Impossible-sviten del 2

13 november, 2018
Teaser

#ForTheThrone – HBO-pepp inför sista säsongen av Game of Thrones

13 november, 2018
Teaser

Forky!? Första teasern för Toy Story 4 är här

12 november, 2018
Lista

Säg det med kroppen! 20 dansscener du inte vill missa

11 november, 2018
Premiär

Lagom trevliga Andra åket får bärhjälp av Klungan & Grotesco

11 november, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: House of Cards sublima finalsäsong

11 november, 2018
TVdags betygsätter tolkningarna

Stor med gäst stjäl showen i kvällens Så mycket bättre

10 november, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel