Murder, She Wrote kliver in på 2010-talet

Konsten att gjuta liv i gamla tv-lik

Att återuppliva gamla populära tv-serier är risky business. Det handlar om att ta själva själen hos serien och göra den relevant för en ny publik som kanske knappt minns originalet. Ibland lyckas det. Nya Dallas är till exempel förvånansvärt bra, Hawaii Five-0 är en hyfsad hit och många menar att nyversionen av Battlestar Galactica för några år sedan var bättre än 1970-talsoriginalet. Men oftast blir de nya versionerna bara dåliga kopior och läggs ned innan de ens har nått halvvägs in i första säsongen. Bara de senaste tv-säsongerna har vi sett Charlie's Angels, Knight Rider och Ironside gå en tidig död till mötes.

Ändå välkomnar jag serien eftersom det finns ett tomrum för den här sortens mer lättviktig detektivshow.

Det hindrar inte lata tv-kanaler från att fortsätta damma av gamla tv-lik. Det talas om nya versioner av allt från Charmed och Remington Steele till såpan Falcon Crest. Många tittare frågar sig med all rätta om de ändlösa nyversionerna bara är bevis på Hollywoods bristande fantasi. Snarare handlar det nog om att tv-kanalerna tror sig kunna tjäna lätta pengar på att återuppliva serier publiken en gång har älskat. Nio gånger av tio blir det inte så.

Det leder mig till den planerade nyversionen av Murder, She Wrote. Under tolv säsonger, mellan 1984 och 1996, spelade den legendariska Angela Lansbury deckarförfattaren Jessica Fletcher som hade en osviklig förmåga att ramla över döda kroppar var hon än befann sig i världen. Det brukar skämtas om att Midsomer knappt kan ha invånare kvar efter alla mordfall i Midsomer Murders men jag vill nog hävda att det är Jessica Fletchers lilla hemstad Cabot Cove som är den mest mordtäta fiktiva orten i tv-världen. Seriens stora styrka, vilket gjorde den till en enorm framgång, var att den bjöd in tittaren att lösa fallen. Den var en klassisk pusseldeckare, ett interaktivt parti Cluedo, som inte brydde sig om överdrivet blod eller våld för att driva historierna framåt.

Själv äger jag alla tolv säsonger (plus fyra tv-filmer) på dvd så att säga att jag är ett stort fan är att underdriva. Jag älskar hur Jessica Fletcher alltid lyckas sno fall från korkade poliser, rollgestalternas tidiga 1990-talsmode och framför allt seriens enkla upplägg. Den behöver inte kopiera sensationella tidningsrubriksfall som Law & Order SVU. Den behöver inte avancerad teknologi som CSI eller gärningsmannasprofiler som Criminal Minds. Den behöver bara en charmig huvudrollfigur, spelad till perfektion av Angela Lansbury, som löser lagom komplexa fall på old school-sättet.

Nu planerar alltså NBC att göra en ny version av serien där Oscarsvinnaren Octavia Spencer ska ta sig an huvudrollen som en sjukhusadministratör som är amatördetektiv på fritiden. Alexandra Cunningham, som har skrivit för Desperate Housewives och producerat den amerikanska versionen av Prime Suspect, ska vara exekutiv producent för serien.

Reaktionerna på nyheten har inte varit positiva. I kommentarsfälten är folk skeptiska till ännu en återupplivning av de döda. Även Angela Lansbury är negativ. Nyligen sa hon att det var ett misstag att kalla serien för Murder, She Wrote då den för henne alltid kommer att handla om Cabot Cove och människorna där.

Som hängivet fan förstår jag vad hon menar. Det finns ingen riktig poäng med att kalla den för Murder, She Wrote när den så uppenbart kommer att få en helt annan fiktiv värld. Ändå välkomnar jag serien eftersom det finns ett tomrum för den här sortens mer lättviktig detektivshow. Dessutom talar mycket för den på pappret. Alexandra Cunninghams bakgrund på Desperate Housewives och Prime Suspect låter som den perfekta blandningen för att skapa en serie som blandar spänning och humor i charmiga fiktiva hemkvarter på ett engagerande sätt.

Framför allt är Octavia Spencer helt rätt i huvudrollen. Hon är lysande i dramafilmer som The Help och kommande Fruitvale Station, men har även visat vilken rolig skådespelare hon är i gästroller i exempelvis Ugly Betty, 30 Rock och nu senast Mom. Hon är ingen ny Angela Lansbury, vilket ingen kan vara såklart, men hon har den sällsynta kombination av djup, attityd och humor som är perfekt för den här sortens serie. Att hon dessutom gör Scandals Kerry Washington sällskap som en av ytterst få svarta kvinnor med egna tv-serier ser jag som en stor bonus.

Nyversionen av Murder, She Wrote har fått en så kallad »put pilot«, vilket betyder att pilotavsnittet kommer att sändas oavsett om den plockas upp till serie eller inte. Det beräknas sändas nästa år.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel