Recension

Är Joker en psykisk ohälsa-kommentar – eller en broflake-hyllning? Rörigt!

Betyg 3 av 5

När Batman Begins kom kändes det nytt och fräscht att Läderlappen fanns i en värld som kändes som vår – men där det var tillräckligt stor skillnad mot verkligheten för att det inte skulle kännas som socialrealism. Joker handlar om hur Jokern blev Jokern och utspelar sig i slutet av 1970-talet i en fiktiv värld men som i väldigt hög utsträckning liknar vår.

Jokern är bara en skurk med en psykisk störning. Kanske är det därför jag upplever Joker som mer jobbig och tragisk än obehaglig och läskig.

Joker har några stora problem. Det första är att jag egentligen inte alls vill veta hur Jokern blev Jokern – för mig är själva grejen med Jokern att han är en gåta. Men så tycker tydligen inte de flesta. Som i The Dark Knight, när Jokern, då i Heath Ledgers tappning, berättar två vitt skilda berättelser om sin bakgrund. I Joker blir vi serverade bakgrundsberättelsen (!), och visst finns det saker att fundera på efteråt – men det finns också massor som man inte behöver fundera så mycket på längre. Och, att det var det filmen skulle handla om visste man ju, men inte att det skulle vara så pass banalt berättat. Snyggt och välspelat, men ändå ganska banalt. Mitt andra stora problem är att, om man sätter en superskurk i en värld utan superhjältar så är hen ju bara en vanlig skurk. Och i det här fallet en skurk med en psykisk störning. Kanske är det därför jag upplever Joker som mer jobbig och tragisk än obehaglig och läskig.

Regissören – eller förlåt, autööören (om det inte är fusk att han inte skrivit manuset ensam) – Todd Phillips, har själv sagt att han inspirerats av filmerna Taxi Driver och King of Comedy. Däri ligger mitt tredje och största problem med Joker. Filmen är redan gjord, flera gånger om. Det är ett filmblinkande i samma anda som Tarantino, med en viktig skillnad – Phillips blinkar till filmer som de flesta av oss redan har sett, som American Psycho, Fight Club, A Clockwork Orange och Falling Down – förutom redan nämnda Taxi Driver och King of Comedy.

Jag skulle vilja tolka Joker som ett inlägg i psykisk ohälsa-debatten. Men när jag läser att Phillips inte tycker man kan göra humor längre, på grund av »woke«-kulturen så blir det lätt att se Jokern (läs: Phillips själv) som en kille som inte passar in med sina höhö-skämt längre… och då känns det mer som att Jokern blir en symbol för alla broflakes. Rörigt.

Det som är bra är dock väldigt bra. Den är svinsnygg, särskilt i formatet 70 mm. Joaquin Phoenix är enastående, Zazie Beetz och Frances Conroy likaså, och Robert De Niro är ju alltid Robert De Niro. Musiken är skriven av Hildur Guðnadóttir, samma islänning som gjorde den otäcka musiken till Chernobyl. Musiken är verkligen otäck. Den andas lite Hans Zimmer men känns mer som en knepigare kusin.

Om du har möjlighet att se Joker på biografen Rigoletto i Stockholm, där de visar filmen i formatet 70 mm, gör det! För självklart är det här en rekommendation. Och nu när jag har surgubbat mig så överlämnar jag njutningen till dig.

Joker har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel