Säsongspremiär på HBO Nordic för Damon Lindelof-serien

Apokalyptiska sorgedramat The Leftovers är tillbaka – och ser riktigt bra ut!

Jag hörde till dem som föll hårt för The Leftovers i fjol. Jag köpte Damon Lindelofs blytunga tolkning av Tom Perrottas sorgliga roman om världen efter uppryckandet, då två procent av jordens befolkning från ena stunden till den andra slutat existera – poff. En värld där ingen längre tycker sig gå säker, där tron på naturvetenskapen fått sig en rejäl törn men inte heller världsreligionerna känner sig bekväma med att försöka förklara det inträffade, och de som blivit kvar, the leftovers, på darriga ben tvingas vidare medvetna om att tillvarons kompass visat sig ge falska utslag.

Kan vi vara säkra på att det här var det första bortryckandet, kommer det att följas av fler och pågår de kanske egentligen hela tiden?

I säsong två gäller det här också serieskaparna, handlingen i den blott drygt 300-sidiga förlagan uttömdes förra året, så nu är det The Leftovers according to Lindelof som gäller till hundra procent. En del bävar säkert inför detta, men tolkat utifrån de tre första avsnitten måste jag bara säga – gör inte det, för det här ser riktigt bra ut.

Redan inför fjolårets seriepremiär hisspitchades The Leftovers som Lost möter Friday Night Lights. I år gäller det än mer, då handlingen förlagts till den en gång slumrade småstaden Jarden, Texas, som nu i folkmun fått namnet Miracle, Texas, eftersom det är den största kända plats där ingen försvann i »The sudden departure«.

Hit beger sig Nora, Kevin, dottern Jill och hittebebisen, nu adopterad, för en nystart i livet efter den dramatiska uppgörelsen i New York-staden Mapleton med sekten The Guilty Remnants i slutet av säsong ett. De anländer till en stad mycket lik FNL:s Dillon, Texas, men om också den här staden tidigare snurrat kring det lokala high school-laget i amerikansk fotboll, så har den nu hittat en ny näring i rollen som ett sorts allmänreligiöst Mecka i en post-departurevärld, dit religiösa, sörjande och allmänt sökande beger sig i drivor i jakten på svar eller åtminstone några timmar av upplevd trygghet. Skildringen av platsen Miracle och hur den nya familjekonstellationen lyckas komma in där trots det höga besökartrycket är både fascinerande och med Leftovers-mått mätt rätt humoristisk, men den biten kommer först nästa vecka, i premiäravsnittet får vi i stället stifta bekantskap med den i Jarden sedan länge boende familjen Murphy, en introduktion som tidigt låter oss förstå att Miracle må ha undkommit bortryckandena sett till siffror, men skonad är staden inte.

departures

Något svar på varför två procent av jordens befolkning försvann lär vi aldrig få i The Leftovers. Men däremot står det klart att Lindelof & Co tänker fortsätta peta i varbölden och utvidga mysteriet – kan vi vara säkra på att det här var det första bortryckandet, kommer det att följas av fler och pågår de kanske egentligen hela tiden, men tar sig andra former? Att mycket tyder på att Miracle är mer än en statistisk anomali får vi se redan i premiärens prolog, och platsen för den udda inledningen återkommer såväl denna som nästa vecka, med en cliffhanger som åtminstone satte mig WTF-käpprätt upp i soffan.

Jag tänker inte gå in särskilt mycket på handlingen, de tre första avsnitten fokuserar på att etablera den nya spelplanen i Texas och i övrigt återkoppla oss med de andra rollfigurer som blivit kvar efter den delvisa reboot serien genomgått, men en sak kan sägas säkert – det bubblar under ytan i Jarden, och den trygghet som särskilt trippelbortryckningsdrabbade Nora eftersträvat med deras flytt till mirakelstaden existerar inte. Tvärtom finns tecken på att platsen är av stor betydelse för de mystiska händelser som drabbat jorden.

Jag läste någonstans att Damon Lindelof sagt att ett tema han vill utforska i den nya säsongen är att se vad som händer när förlamningen släpper, när människorna vågar sig på att försöka leva igen – vem är exempelvis Nora om hon inte är den som sörjer sina två barns samt makes bortryckande? Sett ur den synvinkeln finner jag den nya säsongens vinjett vara underligt vald. Fjolårets renässansinspirerade, mycket sakrala och ödesmättade inledning som förde tankarna till att en gammeltestamentlig gud pekat sitt finger ner mot jorden har bytts mot en till synes mer vardaglig vinjett där bortryckta personer ersatts med tomma siluetter på familjefoton, ett grepp som trots den rätt glada countrylåt som ackompanjerar bilderna drabbar mig mycket starkare, kanske för att jag själv befinner mig i en fas i livet då jag tar extremt många bilder på min familj. Men även om jag personligen drabbas av bildernas visuella styrka, framstår det som ett udda beslut att lägga än större fokus på dem som saknas, när tanken nu är att vi ska gå vidare.

Men snyggt är det.

The Leftovers visas på HBO Nordic. Nytt avsnitt varje måndag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel