Säsongspremiär

Äntligen är The Good Place tillbaka – och vi börjar om från början

The Good Place lyckas med något som borde vara skitirriterande – de byter premiss och rebootar serien minst en gång per säsong. Först är Eleanor på det goda stället men av misstag, sen är alla där av misstag, sen är det det dåliga stället, sen kommer de till administrationen, och i övergången mellan säsong två och tre skickades våra fyra mycket mänskliga människor tillbaka till jorden, innan sina dödstillfällen, för att (ovetandes) visa för domaren och Michael att de kan bli goda människor.

Vi börjar med att Michael räddar dem från sina respektive pinsamma frånfällen, med hjälp av en grodälskande dörrvakt.

Vi börjar med att Michael räddar dem från sina respektive pinsamma frånfällen, med hjälp av en grodälskande dörrvakt. (Fantastisk biroll.) Tyvärr håller inte nära-döden-insikterna i sig och alla återfaller i att vara sig själva, så han måste smyga tillbaka om och om igen och peta lite i trådarna, så att de ska kunna mötas och därmed ha de bästa förutsättningar för att utvecklas.

All respekt till skaparen Michael Schur och alla som skriver och jobbar med den här serien. På riktigt. Börja om. Kan själviska människor, som vi redan lärt känna, bli goda människor, utifrån den punkt där vi redan lärt känna dem och sedan sett dem utvecklas i två säsonger. Att man vågar? Igen? Och att det fortfarande kan vara både roligt och intressant? Att man har en huvudperson som är etikprofessor? Och som inte bara hånas utan också förklarar stora koncept?

Jag älskar nytillskottet neurofysikern Simone, som bara tutar och kör och är helt med på vansinnet. Förhoppningsvis blir det inte något slags triangeldrama – vi vet att Eleanor och Chidi framför allt har ett starkt band, det behöver inte vara romantiskt.

Frågan är om det var för tidigt att ta in stressfaktorn onde Trevor. Kanske borde gänget fått hatta runt lite ett tag, innan han kom in och störde?

The Good Place visas på NBC i USA. Första säsongen finns på Netflix i Sverige.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel