Streamingtips

Nu på Netflix: Amy Schumers Growing är en underhållande bagatell

Betyg 3 av 5

Efter ett och ett halvt år och fem graviditetsmånader är Amy Schumer tillbaka med en ny standupföreställning på Netflix, Growing. En timme lång, mest om att vänta barn.

Som följare av både hennes Instagramkonto och den senaste tidens debatt om politiskt korrekta skämt (där nättidningen Townhalls utfall mot Sarah Silvermans nio år gamla Twitter-inlägg måste ta priset) var jag orolig över att Schumer till slut skulle trampa i förebildsfällan. Det är inte fel att använda sin plattform till att ta ställning, men nog är det symptomatiskt att hon plötsligt postar inspirationscitat av Martin Luther King?

Amy Schumers nemesis är fortfarande folk som har sin skit uppstyrd (»I hope your car flips over«).

Lyckligtvis hade jag fel. Jämfört med tidigare föreställningar är Growing något mer allvarlig, men på det stora hela kör hon vidare i de spår som gjort henne framgångsrik. Det vill säga: att ringa in ett slags normativ femininitet och flytta gränserna för den. När samhället, via veckotidningar, reklam, film och så vidare, uppmuntrade kvinnor att vara måttfulla och respektabla klev Schumer in i rollen som dess motpol. Hon drack så hon fick minnesluckor, bar trosor som såg ut som att någon hade snutit sig i dem.

Samtidigt var hon den moderna New York-kvinnan, med orubbligt självförtroende, som kunde »catch a d« (dick) när som helst. Och som rörde sig i en stad av evigt dejtande, där etableringsåldern är så hög att vänner som blev gravida i slutet av tjugoårsåldern förutsattes göra abort.

Tills nyligen, vill säga. Amy Schumer har nämligen skaffat sig både make och mage. Blivit konventionell – åtminstone på pappret. Om min rädsla var att hon skulle bli Duktig tycks hennes egen vara att bli uppfattad som Tråkig. Redan i den officiella trailern för Growing ironiseras det över att vi ska få se en Ny sida av komikern. Vilket snabbt följs av ett klipp där hon understryker att »you are still you«.

För »Ame« är samma gamla »Ame«, trots att hon är gravid. Man förändras inte, hamrar hon in, och passar på att känga till de kvinnor som tidigare var slampor men förvandlats till helgon när de väntar barn. Eller de som går upp i moderligheten med stort M. Precis som tidigare skojar Schumer om de ideal man måste förhålla sig till som kvinna och erbjuder motstånd. Välbekanta ämnen som kroppsideal, utseendefixering, kön och kroppsvätskor återkommer.

Just me and my angel.

Hennes nemesis är fortfarande folk som har sin skit uppstyrd (»I hope your car flips over«). Och de samtalsämnen som intresserar henne är inte vad hon har för »cravings« just nu (»cock!«), utan hur mycket alkohol hon kan dricka. Lika mycket en positionering som en drift med bilden av henne själv.

På Schumerskt manér tecknar hon en oromantisk bild av både sin graviditet och sitt äktenskap. När kvinnor på film rusar till toaletten för att spy elegant och sedan, i mjukisdress, måla någon lada, så spyr Schumer som barnet i Exorcisten. Det är inte bara en överdriven lustighet. Hon har drabbats av tillståndet hypermesis, en ilsken form av illamående som innebär att kvinnan kan kräkas fem timmar i sträck.

Frieriet får också ses som en antiklimax. Schumer väcktes på morgonen av att en ringask kom flygande på sängen, tog av sig sina öronproppar och fick ett sakligt: »I got you this«. På makens fråga om han skulle gå ner på knä svarade Schumer: »I guess not…«. Sedan somnade hon om.

Att någon som älskar mat blir ihop med någon som kan laga mat blir lite för »on the nose«, lite som att Snoop Dogg skulle gifta sig med hasch.

Överhuvudtaget tillhör partierna om hennes man Chris höjdpunkterna. Exempelvis är han »on the spectrum« och en notorisk sanningssägare, vilket automatiskt skapar roligt extramaterial i huvudet. Och så är han kock – en fyrklöver för den moderna kvinnan, som inte kan laga mat (eller göra något annat praktiskt). Schumer är eld och lågor, även om hon tycker att det känns väl övertydligt. Att någon som älskar mat blir ihop med någon som kan laga mat blir lite för »on the nose«, lite som att Snoop Dogg skulle gifta sig med hasch.

Growing är långt ifrån hennes bästa standupföreställning; efter någon halvtimme har mina tankar vandrat i väg åt annat håll. Kanske är det ett utslag av att hon blivit för bekväm, inte behöver bevisa något längre. Oavsett anledning är det många inslagna dörrar. Spaningar som saknar skärpa. Att kvinnors största rädsla är att bli slagna, medan mäns är att bli förlöjligade, är visserligen högaktuell, men inte unik. Författaren Margaret Atwood tog upp det redan 1982. För de som sett Nour El-Refais En komisk depression är dessutom rutinen om att kvinnor i tidig åldern tränas att tycka om farliga män (»han drar dig bara i flätorna för att han är kär i dig«) mest en upprepning.

Men Ame är fucking Ame och det är svårt att värja sig för hennes minspel, timing och kroppsspråk. Många skämt är också så pass lysande att de kompenserar för en del transportsträckor.

Med livsråd som dessa är det svårt att se hur hon inte skulle bli en bra mamma:

When you get a dick picsend back…a dick pic.I thought we wereDick for dickGrowing finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel