Spaning

Netflix grovt överskattat & tablå-tv regerar, enligt studie – men stämmer det?

Ryktet om traditionell tv:s nära förestående död är betydligt överdrivet, enligt traditionell tv. I en artikel hos amerikanska Adweek berättar Alan Wurtzel på NBC Universal i USA att den gängse bild som ofta målas upp av media om att streamingtjänster som Netflix och Amazon Video äter upp publiken för de linjära tv-kanalerna, är en grov förenkling.

Historiskt sett när ratings eller räckvidd mätts i USA har man bara tittat på själva sändningskvällen. I takt med att tittarvanorna förändrats sedan millennieskiftet har dock en del förändringar gjorts för att fånga upp de tittare som inte ser ett program när det tablåsänds, utan som tittar endera inspelat från sin kabelbox eller via tv-bolagens egna streamingtjänster inom exempelvis en vecka.

Detta räcker dock inte i dag, enligt Alan Wurtzel, och lyfter fram vad som händer om man förlänger perioden till fem veckor, och exemplifierar med premiären i höstas för NBC-serien Blindspot (TVdags-recension här). I den för annonsörer viktigaste ålderskategorin 18-49 år, hade Blindspot-piloten en »live plus same day«-rating eller räckvidd på 3.11 – vilket innebär att 3,11 procent av alla tv-utrustade amerikanska hushåll i målgruppen 18-49 år såg programmet kvällen då det tablåsändes. Höjdes det till den nu ofta använda kategorin »live plus seven days« steg ratingen till 4.96, men höjdes spannet till 35 dagar samt inkluderade de plattformar som mätföretaget Nielsen bara tar med den första veckan, steg ratingen till någonstans mellan 7.6 och 7.8, vilket motsvarar en 150-procentig ökning i räckvidd jämfört med dagen efter-siffrorna för Blindspot.

Enligt Alan Wurtzel är effekten på de traditionella bolagens rating-siffror försumbar tre veckor efter att Netflix släppt en tv-serie. »Publiken återgår då till att se på tv på det sätt Gud tänkte sig«, säger han.

Wurtzel passade samtidigt på att »avslöja« tittarsiffror för populära Netflix- och Amazonserier, något streamingtjänsterna själva aldrig gör. Enligt data som NBC Universal fått från analysföretaget Symphony Advanced Media, som försöker beräkna tittande via bakvägar, var Jessica Jones (TVdags-recension här) Netflix mest populära serie i USA i höstas, med cirka 4,8 miljoner tittare per avsnitt i ålderskategorin 18-49 år. Hos Amazon Video drog The Man in the High Castle (TVdags-recension här) 2,1 miljoner tittare i samma kategori – där det i sammanhanget kan vara intressant att nämna att Amazon själva sagt att denna serie är deras populäraste hittills.

Siffrorna bör ses med en rejäl nypa salt – Netflixchefen Ted Sarandos har tidigare avfärdat Symphony Advanced Medias mätmetoder (som går ut på att de via en mobilapp analyserar vilka ljudfiler som spelas upp på en enhet och utifrån dessa beräknar tittarsiffror) – men Alan Wurtzel menar att deras analyser ändå fyller en funktion, eftersom de också visar att Netflix modell att släppa tv-serier i klump gör att eventuella tapp för traditionell tv blir kortvariga. Enligt Alan Wurtzel är effekten på de traditionella bolagens rating-siffror försumbar tre veckor efter att Netflix släppt en tv-serie. »Publiken återgår då till att se på tv på det sätt Gud tänkte sig«, säger han.

Vad Alan Wurtzel och NBC Universal inte nämner är att Netflix nästa år planerar att mer än fördubbla sin egenproduktion till 30 tv-serier. Frågan är hur Gud ska hantera det.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel