Spaning

Netflix grovt överskattat & tablå-tv regerar, enligt studie – men stämmer det?

Ryktet om traditionell tv:s nära förestående död är betydligt överdrivet, enligt traditionell tv. I en artikel hos amerikanska Adweek berättar Alan Wurtzel på NBC Universal i USA att den gängse bild som ofta målas upp av media om att streamingtjänster som Netflix och Amazon Video äter upp publiken för de linjära tv-kanalerna, är en grov förenkling.

Historiskt sett när ratings eller räckvidd mätts i USA har man bara tittat på själva sändningskvällen. I takt med att tittarvanorna förändrats sedan millennieskiftet har dock en del förändringar gjorts för att fånga upp de tittare som inte ser ett program när det tablåsänds, utan som tittar endera inspelat från sin kabelbox eller via tv-bolagens egna streamingtjänster inom exempelvis en vecka.

Detta räcker dock inte i dag, enligt Alan Wurtzel, och lyfter fram vad som händer om man förlänger perioden till fem veckor, och exemplifierar med premiären i höstas för NBC-serien Blindspot (TVdags-recension här). I den för annonsörer viktigaste ålderskategorin 18-49 år, hade Blindspot-piloten en »live plus same day«-rating eller räckvidd på 3.11 – vilket innebär att 3,11 procent av alla tv-utrustade amerikanska hushåll i målgruppen 18-49 år såg programmet kvällen då det tablåsändes. Höjdes det till den nu ofta använda kategorin »live plus seven days« steg ratingen till 4.96, men höjdes spannet till 35 dagar samt inkluderade de plattformar som mätföretaget Nielsen bara tar med den första veckan, steg ratingen till någonstans mellan 7.6 och 7.8, vilket motsvarar en 150-procentig ökning i räckvidd jämfört med dagen efter-siffrorna för Blindspot.

Enligt Alan Wurtzel är effekten på de traditionella bolagens rating-siffror försumbar tre veckor efter att Netflix släppt en tv-serie. »Publiken återgår då till att se på tv på det sätt Gud tänkte sig«, säger han.

Wurtzel passade samtidigt på att »avslöja« tittarsiffror för populära Netflix- och Amazonserier, något streamingtjänsterna själva aldrig gör. Enligt data som NBC Universal fått från analysföretaget Symphony Advanced Media, som försöker beräkna tittande via bakvägar, var Jessica Jones (TVdags-recension här) Netflix mest populära serie i USA i höstas, med cirka 4,8 miljoner tittare per avsnitt i ålderskategorin 18-49 år. Hos Amazon Video drog The Man in the High Castle (TVdags-recension här) 2,1 miljoner tittare i samma kategori – där det i sammanhanget kan vara intressant att nämna att Amazon själva sagt att denna serie är deras populäraste hittills.

Siffrorna bör ses med en rejäl nypa salt – Netflixchefen Ted Sarandos har tidigare avfärdat Symphony Advanced Medias mätmetoder (som går ut på att de via en mobilapp analyserar vilka ljudfiler som spelas upp på en enhet och utifrån dessa beräknar tittarsiffror) – men Alan Wurtzel menar att deras analyser ändå fyller en funktion, eftersom de också visar att Netflix modell att släppa tv-serier i klump gör att eventuella tapp för traditionell tv blir kortvariga. Enligt Alan Wurtzel är effekten på de traditionella bolagens rating-siffror försumbar tre veckor efter att Netflix släppt en tv-serie. »Publiken återgår då till att se på tv på det sätt Gud tänkte sig«, säger han.

Vad Alan Wurtzel och NBC Universal inte nämner är att Netflix nästa år planerar att mer än fördubbla sin egenproduktion till 30 tv-serier. Frågan är hur Gud ska hantera det.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel