TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

Hur många tv-serier – kriminal-, sjukhus-, sci-fi- eller andra damer – har ett gift par i centrum av historien? Grey’s Anatomy är den jag kommer tänka på när det gäller genre-serier. I familjekomedier förekommer det naturligtvis, men det betyder inte nödvändigtvis att man utforskar äktenskapet. Många manusförfattare verkar inte veta hur man skriver om gifta makar eller för den delen betraktar det som något som överhuvudtaget kan vara underhållande.

Många manusförfattare verkar inte veta hur man skriver om gifta makar eller för den delen betraktar det som något som överhuvudtaget kan vara underhållande.

Visst är det säkert enklare att hitta dramaturgin i blossande romanser eller möjligtvis ett äktenskap i upplösning, men om det görs rätt kan berättelser om par som håller ihop vara fantastiskt underhållande och rörande. För det finns de som förstår och vågar och ofta dyker de bästa historierna upp där man minst anar det. Förra decenniet gav oss mästerverket Friday Night Lights, som ju egentligen var ett fotbollsdrama och detta decennium har vi fått tre alldeles briljanta äktenskapsdramer, alla stöpta i sin egna unika geniala form.

3. The Americans

Joe Weisbergs The Americans är ett sex år långt äktenskapsdrama som han placerade mitt i en nervkittlande spionhistoria under 1980-talets kalla krig. För nej, det är inte spiondramat som är kärnan i berättelsen, det är bara ett ramverk för den riktiga historien, den om Philip, Elizabeth och deras två barn. Philip och Elizabeth var aldrig varandras val, deras äktenskap är en produkt av jobbet. Båda har varit förälskade i andra och båda har varit tvungna att agera förälskade. 

The American S6
Matthew Rhys och Keri Russell som Philip och Elizabeth Jennings.

Med tiden blev kallet att spionera på USA mindre viktigt för Philip samtidigt som han var tveksam till hur mycket de skulle involvera dottern Paige. Men trots oenigheterna kring detta, eller kanske just därför, liksom snirklade sig kärleken upp i sprickorna mellan dem. Just hur mästerlig och magisk berättelsen är kan exemplifieras med Philips så kärleksfulla frieri och följande mycket enkla ortodoxa bröllop i säsong 5 – »Do you want to make it official?« – vilket kom som en total överraskning och som något alldeles självklart på en och samma gång. 

Allra mest hypnotiskt, om än olidligt, är det att konfronteras med det kalla kriget som nu onekligen flyttat in hos paret Jennings.

Kanske är det i sjätte säsongen som äktenskapsdramat är som allra vassast när vi plötsligt inser att det uppstått ett avgrundsdjup mellan makarna. Att Philip slutade med spioneriet fick inte slitningarna mellan makarna minska, i stället blev det precis tvärtom. Det är fängslande att följa turerna inför toppmötet som ska minska spänningarna mellan USA och Sovjetunionen och hisnande att iaktta hur FBI plötsligt sniffar upp spåret på dessa väl dolda spioner, men allra mest hypnotiskt, om än olidligt, är det att konfronteras med det kalla kriget som nu onekligen flyttat in hos paret Jennings. Slutet är briljant om än så sorgligt att se, hur när allt kommer omkring det handlar om lojalitet, om att hålla ihop, om att också släppa taget och att bestämma sig för att härda ut. 

2. Santa Clarita Diet

Victor Frescos Santa Clarita Diet fick bara tre säsonger på Netflix, men med hjälp av en blodig, geggig och brutal zombie-komedi serverades vi under dessa år en ytterst förtjusande skildring av ett äktenskap och en familj som som måste lära sig hantera en överväldigande förändring. Under första säsongen är det som om Joel och Sheila står på en gungbräda och det vippar vilt hit och dit medan de kämpar för att hitta balansen igen. 

SCD 3x01 b
Drew Barrymore och Timothy Olyphant som Sheila och Joel Hammond.

Det är Sheila som genomgår en förändring – efter att fullständigt spytt ner en toalett i ett visningshus – och plötsligt känner sig mycket passionerad och alert, utan hämningar nu när hon bara kan leva på människokött. Men kanske handlar det ännu mera om Joel som i stort sett slår knut på sig själv för att stötta och anpassa sig till den nya situationen, vilket resultatet att han blir allt mer vilsen och oftast känner sig oförmögen. Ändå fortsätter han att tänja på sina gränser för att få äktenskapet med kvinnan han älskar att fungera och fortsätta kunna vara hennes stöd, även om det här med att mörda för brödfödan inte är något han någonsin kommer att bli riktigt bekväm med.

Allra mest handlar kanske första säsongen om en familj som måste försöka hitta det positiva i en makaber förändring, lära sig att kompromissa och att alla måste ta sitt ansvar för att det ska bli bra.

Allra mest handlar kanske första säsongen om en familj som måste försöka hitta det positiva i en makaber förändring, lära sig att kompromissa och att alla måste ta sitt ansvar för att det ska bli bra. Joel och Sheilas äktenskap är aldrig i kris för det här två personer som älskar och stöttar varandra. Sheilas sökande i tredje säsongen efter en mening med sitt liv utöver den att äta människor möts aldrig med annat än empati och support vad det än kommer att betyda för Joel själv. »Maybe this happened for a reason. I don’t want to discourage you from looking for that reason, because I’m afraid of getting left behind.« Aldrig någonsin har äktenskapet utforskats med sådan charm, vitsighet och blodig mänsklighet. 

1. Outlander

Diana Gabaldon har skrivit böckerna, Outlander (1991) och dess efterföljare, den romantiska äventyrsserien där engelska Claire ramlar tillbaka i tiden och träffar högländaren Jamie. Ronald D Moore (Star Trek, Battlestar Galactica) är producenten som fick hennes förtroendet att göra tv av historien. När jag började titta på Outlander insåg jag hur mycket jag saknat ett sånt här djärvt, passionerat äktenskapsdrama och överväldigades av hur serien vågar hänge sig åt kärlek och passion medan man berättar sitt historiska drama strösslat med fantasi och äventyr. 

Outlander 2x02
Caitriona Balfe och Sam Heughan som Claire and Jamie Fraser.

För de, som jag, som inte hade läst boken eller visste vad serien handlade om kom det som en fullständig överraskning att Jamie och Claire faktiskt gifter sig i avsnitt sju och att serien från det ögonblicket har ett äkta par i berättelsens centrum. Inom denna episka kärlekshistoria som varat i fyra säsonger än så länge finner man ett kortare, avgränsat och alldeles utsökt äktenskapsdrama inramat i de sju avsnitten som utspelar sig i Paris och utgör första halvan av säsong två.

Livet är inte svart eller vitt. Även när man stapplar sig genom en svår tid så går inte nödvändigtvis allting hela tiden i moll och Outlander fångar så realistiskt dessa nyanser.

Claire och Jamie har flytt dit för att undvika Jamies dödsstraff samt lämna den den brutala tortyr och våldtäkt som nästan tog hans liv bakom sig. Vid den här tidpunkten har makarna hunnit lära känna varandra lite bättre. De har besökt helvetet och överlevt. De är ett kärleksfullt och sammansvetsat par som väntar barn tillsammans och som nu fått för sig att de ska försöka förändra det tragiska öde som väntar Skottland. I Paris genomgår båda en kris utan att äktenskapet som sådant nödvändigtvis gör det eftersom de två alltid försöker hitta tillbaks till varandra. Livet är inte svart eller vitt. Även när man stapplar sig genom en svår tid så går inte nödvändigtvis allting hela tiden i moll och Outlander fångar så realistiskt dessa nyanser, med isande ordväxlingar som blandas med ömhet och förståelse. Det är underbart smärtsamt, sorgligt, kärleksfullt och kaotiskt.

Outlander 2x05 at the VerseillesVi presenteras ett magnifikt melodrama som fullständigt fascinerar utan att någonsin bygga intriger med hjälp av överanvända element som krystade lögner, misstag eller obefintlig kommunikation. I stället låter men helt enkelt komplicerade människor och livshändelser styra. Samtidigt som problemen etsar sig allt djupare med varje avsnitt karvas detaljerna i Jamie och Claires personligheter fram allt tydligare. Och sällan har efterdyningarna av en våldtäkt, en mycket grym sådan, skildrats så omfattande. Jamie kan inte få sin förövare ur huvudet och är därför oförmögen att ha sex med sin fru samtidigt som allt runt omkring påminner honom om just detta faktum – möten med Bonnie Prince Charles på bordellen, kvinnan från hans förflutna som lite svartsjukt berättar om hur passionerad han var, Claire som med vågade urringningar och vaxningar försöker få honom att tänka på henne istället för honom. 

Sällan har efterdyningarna av en våldtäkt, en mycket grym sådan, skildrats så omfattande.

Medan Jamie flyr sina minnen genom rusa mellan möten på bordellen och Versailles samtidigt som han driver vinaffärerna försöker Claire hitta något mer meningsfullt att göra än att dricka te och skvallra med sina nya väninnor. Men hennes förståeliga önskan att vara något mer än en hemmafru som tålmodigt sitta hemma och väntar på sin man framstår som lyxproblem när man inser hur plågad Jamie fortfarande är: »A purpose? I thought our purpose for living in this godforsaken city was to stop the rebellion? When do I get to feel good? When do I get to find meaning in my day?«

Outlander 2x04 Struggling?!?Den läkande processen är mycket realistiskt fångad. Ibland verkar allt bra, de är vid gott mod och diskuterar sina planer. Men plötsligt hasplar Jamie ur sig något som gör det uppenbart att han inte alls mår bra. Att de väntar barn till exempel läker inte magiskt alla sår. Och Outlander glömmer inte heller hur frustrerade det är för (i det här fallet) makan som hjälplöst måste se på när hennes älskade lider och utan möjlighet att dela med sig av sin egen ängslan. »Struggling!?! Do you know what I'v been struggling with? Trying to be patient with you and understanding. And all the while I've been dealing with carrying our child.«

Till sist handlar det om förståelse, förlåtelse och förtroende och det Jamie så vältaligt påtalar på slutet, att vissa bördor är så tunga att man måste bära dem tillsammans för att orka bära dem alls.

Det skulle inte vara Outlander om det inte slängdes in den mest ödesdigra av konflikter omöjlig att lösa: »You’d stop me taking vengeance of the man who had me play his whore? A man who lived in my nightmares, in our bed and almost drove me to take my life?« Även om Outlander börjar som en berättelse om en tidsresande kvinna så blir det nu tydligt att det också handlar om en känslig och förnuftig man som med hjälp av Claire utvecklas till den moderna man han kan bli. Jamie resonerar, han försöker förstå och han analyserar sina egna känslor. Han kan också lägga dessa känslor åt sidan och tänka på vad som är bäst för Claire och deras barn. Det här gör honom till en ganska ovanlig figur och det här är naturligtvis en anledning till att hans och Claires relation är mogen och djup medan dramat blir gripande och ljuvt.

Outlander 2x06 promise meI det sista av det sju avsnitten tänker jag på hur man som kvinna i botten alltid är ensam med sin graviditet, sin oro och – när det värsta händer – sin sorg. I det här fallet var Jamie inte ens där fysiskt. Att hämnas ett levande barn blev viktigare än att skydda sitt ofödda. Hur mycket Claire än försökte så var Jamie ensam med sitt trauma och nu är hon ensam med sitt. Men ett framgångsrikt äktenskap handlar om att ge och ta, om att försöka se saker och ting även från den andres perspektiv och om att granska sig själv och sina egna handlingar och allt det Jamie och Claire anstränger sig så för att göra. Det handlar om förståelse, förlåtelse och förtroende och till sist om det Jamie så vältaligt påtalar innan de bestämmer sig för att lämna Paris, att vissa bördor är så tunga att man måste bära dem tillsammans för att orka bära dem alls. Om allt detta berättar Outlander alldeles fantastiskt. 

En längre analys på engelska av det sju avsnitten i Paris hittar du här.

Outlander finns på Viaplay, Netflix och HBO, The Americans och Santa Clarita Diet på Netflix endast.

Just nu på TVdags

TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

Game of Thones var störst – men kanske inte bäst i tv-världen

13 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

Halt and Catch Fire-Bos – den enda äldre kränkta mannen värd att älska

10 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel