Recension

Wonder Woman är en tuff actionfilm – men ingen fullträff

Betyg 3 av 5

Marvel Comics har i flera år nu gjort succé efter succé med sina superhjältefilmer medan DC Comics gång på gång snubblat när de försökt etablera sitt nya filmuniversum. Man of Steel fick ett ljummet mottagande 2013, och uppföljaren Batman v Superman totalsågades 2016. Samma år kom Suicide Squad ut till ännu sämre kritik, så nu är det väldigt viktigt för dem att Wonder Woman gör bra ifrån sig, för hur kommer det annars gå för Justice League i november om allt den följer upp är fyra floppar (om än inte ekonomiska)?

Först lite bakgrund om karaktären: Wonder Woman är nog en av DC:s mest välkända seriefigurer men ändå har hon aldrig tidigare fått sin egen biofilm. Det gjordes en kitschig otecknad tv-serie på 70-talet som är lite smårolig för att den är så töntig (något som ju inte direkt är ovanligt för tv-serier från den tiden när man ser dem så här långt senare), och efter många misslyckade försök till att göra filmer och tv-serier om karaktären sen dess har det nu till slut blivit av. Joss Whedon var länge inblandad som manusförfattare och regissör men efter två år hade han inte lyckats få till ett färdigt utkast, så han lämnade projektet och gick som bekant över till Marvel för att skriva och regissera monstersuccén The Avengers (det är nu tänkt att han ska skriva och regissera en Batgirl-film åt DC). En annan personlig favorit, David E. Kelley, skrev ett Wonder Woman-pilotavsnitt som skulle blivit tv-serie 2011 med Adrianne Palicki i huvudrollen, men resultatet blev inte vidare bra – efter att ha sett avsnittet kan jag förstå att NBC valde att inte beställa en hel säsong.

En av anledningarna till att det tagit så här lång tid att få till det är väl för att Wonder Woman som karaktär på många sätt känns daterad. När hon gjorde sin debut i DC Comics serietidningar i början på 1940-talet så var det självklart en stor grej med en kvinnlig huvudperson i en superhjälteserie eftersom tjejer mest användes i biroller eller »romantikserier« som var riktade till flickor, men precis som många andra superhjältar från den tiden så är Wonder Womans krafter och bakgrundshistoria lite svåra att ta på allvar.

Vi får se prinsessan Diana växa upp och höra berättelser om deras ursprung i antikens Grekland. Jag är helt och hållet övertygad att Wonder Womans berättelse kan tas på lika stort allvar som en mer jordnära hjälte.

Att hon skulpterades av lera och fick sina superkrafter av de grekiska gudarna för tusentals år sen är väl en sak, men att hon har ett magiskt lasso som tvingar folk att tala sanning, en tiara som fungerar som en bumerang, och ett osynligt flygplan (!), känns svårt att adaptera i vår nutid där vi förväntar oss att till och med gudar och övermänskliga utomjordingar ska ha någon slags realistisk logik i sina berättelser. Hur filmen Wonder Woman förhåller sig till karaktärens ursprung är faktiskt bland det som imponerar mest.

wonderwoman1
Det okända osynliga flygplanet som det såg ut i Wonder Womans pilotfilm från 1974.

Det osynliga flygplanet syns som tur är inte till, hennes tiara är inget vapen, och hennes utstyrsel har blivit en praktisk rustning som dessutom är riktigt snyggt designad. Vi får i filmen träffa amasonerna på deras hemliga paradisö Themyscira där allt är otroligt vackert. Vi får se prinsessan Diana (hennes alias Wonder Woman nämns aldrig i filmen) växa upp och höra berättelser om deras ursprung i antikens Grekland. Det är modigt att de inte håller tillbaka och när allt presenteras med sån pondus och är så snyggt så blir jag helt och hållet övertygad att Wonder Womans berättelse kan tas på lika stort allvar som en mer jordnära hjälte.

Jag såg fram emot att se Robin Wright i filmen där hon spelar amasonernas general och starkaste krigare. Det är svårt att tänka sig att den flicka som på 80-talet var den naiva och bortskämda Kelly Capwell i dagssåpan Santa Barbara, där hon titt som tätt inte lyckades hålla tillbaka sin Texas-dialekt i dialogen, är samma kvinna som är så sjukt mäktig i House of Cards, och bokstavligen en gudinna i Wonder Woman. Även om det är imponerande att se henne slåss i filmen så är hennes roll nästan helt överflödigt och jag kan bara dra slutsatsen att det är en karaktär från serietidningarna som de kände sig tvungna att använda sig av.

robinwright
Robin Wright i Santa Barbara 1984, och som General Antiope i Wonder Woman.

Det är filmens actionsekvenser som förmodligen är de starkaste, där vi får se hur Diana och de andra amasonerna är oerhört överlägsna när de spöar skiten ur sina fiender. När Diana väl når kriget i Europa så krossar hon allt i sin väg och visar att hon verkligen är en kraft att räkna med. Det är ju ganska befängt att vi faktiskt inte fått se en kvinnlig superhjälte i sin egen film förrän nu (Marvels första, Captain Marvel, kommer ut 2019. Kan man räkna flopparna Catwoman och Elektra?), för viktigare än att små flickor får se en tjej med superkrafter som kan spöa upp vem som helst är väl nästan att små pojkar som annars ofta växer upp och tror att killar är överlägsna på alla sätt och vis får se att kvinnor också kan. Det ska även ha varit idén när psykologen William Moulton Marston skapade Wonder Woman 1941, men över sjuttio år senare så är det fortfarande machokultur som styr de största delarna av världen och kvinnor är grymt underrepresenterade i media, speciellt denna sortens actionäventyr. Med det sagt så är filmen Wonder Woman tyvärr inte så bra som man skulle velat och lever inte upp till förhoppningarna.

WONDER WOMAN

Att Gal Gadot ser fantastisk ut som Diana kan nog ingen säga emot, men av någon anledning så känns karaktären platt. Min sambo som såg filmen med mig påpekade att Diana inte hade någon personlighet och jag har svårt att säga emot. Det är nästan som att de tänkt att en envis tjej är lika med girl power och att det räcker som personlighet, men man kan även vara envis på ett frustrerande sätt och det är snarare åt det hållet som Diana lutar. Likt Danny Rand i kontroversielle Iron Fist så har de som ligger bakom adaptionen råkat göra sin huvudkaraktär jobbig, och det är synd. Det tar ingenting ifrån hur tuff hon är när hon kämpar mot tyskarna, men det är lite av en skam att man ständigt genom filmen ska behöva känna sig frustrerad över att hjältinnan inte lyssnar på sin manliga kompanjon för att han är så mycket mer rationell. Det är även lite överraskande eftersom det känns som ett misstag som ett gäng gubbar lätt skulle göra, men även om manuset är skrivet av en man är filmen ändå regisserad av en kvinna, Patty Jenkins.

Chris Pine som är så bra som Captain Kirk i de nya Star Trek-filmerna spelar Steve Trevor i Wonder Woman. I 1970-talsserien var Steve Trevor en typiskt »tuff« militärgubbe som var otroligt tråkig, men i filmen är han charmig, med all den personlighet som Diana saknar. Inte bara från Chris Pines skådespel utan de har skrivit honom som en smart, rolig, logisk kille som stjäl scenerna han delar med amasonernas prinsessa genom att vara mycket mer relaterbar. Det är inte bara det att våran värld är helt främmande för Diana, hon vägrar ofta att lyssna på vad Steve och de andra säger om hur världen fungerar och hur hon måste agera för att smälta in. Som min sambo uttryckte det så får det Diana att verka korkad, och det är väl det sista de vill att den första kvinnliga superhjälten ska vara i sin egen film. Jag vet inte om de tänkt att det ska vara charmigt att hon alltid gör sin egen grej och vägrar anpassa sig, men det känns som att framställa henne som intelligent i stället för envis skulle vara mycket mer effektivt i att göra henne sympatisk.

Mycket av komedin är även exempel på hur Diana vägrar att förstå eller anpassa sig, vilket som sagt är mer jobbigt än kul.

Jag erkänner att jag inte sett någon av de tidigare filmerna som är del av DC:s delade filmuniversum, men bland den största kritiken jag läst har varit att filmerna nästan helt saknar humor och tar sig själva på alldeles för stort allvar. Efter den skarpa kritiken som Batman v Superman tog emot förra året så fick Suicide Squad-produktionen lite panik och började filma om scener för att göra filmen roligare och ge den en lättare ton, något som inte verkade fungera om man tittar på recensionerna. Medan humorn har varit en av Marvel-filmernas främsta attribut har det varit DC:s kanske svagaste. Wonder Woman är helt klart mer av ett lättsamt äventyr än en nedstämd tragedi som de andra filmerna framställts i allt jag läst, men humorn är fortfarande inte på topp. Det finns skämt, men de faller oftast ganska platt. En del är pinsamma, för de som gjort filmen snarare än publiken, när sex kommer på tal och missförstånd uppstår. Det känns som att de försöker för mycket, lite desperat, och jag skulle inte bli förvånad om flera av skämten skrevs i sista sekunden innan de filmade om scener i slutet på förra året.

wonderwoman2

Något jag aldrig tröttnar på är kulturchocken som uppstår när en utomjording eller tidsresande kommer till våran värld (ett praktexempel är den härliga komediserien Making History som så sorgligt nog blev nedlagd för några veckor sen). Det finns hur mycket humor som helst att utvinna från dessa situationer och Wonder Woman gör ett ganska okej jobb med det även om det kunde varit roligare och skarpare. Mycket av komedin där är även exempel på hur Diana vägrar att förstå eller anpassa sig, vilket som sagt är mer jobbigt än kul. Hon är tusentals år gammal och kan prata alla språk som finns, men »diskret« verkar inte vara ett ord i hennes vokabulär. Nu har hennes förmåga att förstå alla språk i världen faktiskt praktiska funktioner i berättelsen, men att från ingenstans låta en karaktär kunna flera språk för att på ett bekvämt sätt visa att hen är smart är en sån klyscha. Speciellt när det är det enda de gjorde i filmen för att etablera att Diana faktiskt är smart. Hon är envis och kan massa olika språk, det räcker väl för att visa att hon är smart och har personlighet? Inte? Finns det någon som helst logik i att hon kan alla dessa språk när de levt avskärmat i tusentals år och inte ens vet vilka länder som som existerar utanför deras paradisö?

I slutändan är Wonder Woman långt från dålig – det är en snygg, actionfylld, lättsam film med lagom mycket allvar och mörker.

Det är omöjligt att inte jämföra Wonder Woman med första Captain America-filmen. Chris Evans spelar Steve Rogers som slåss mot nazister i andra världskriget i Captain America, medan Chris Pine spelar Steve Trevor som slåss mot tyskarna i första världskriget i Wonder Woman. Kulturchocken mellan en gud och våran värld gör att Wonder Woman är som en blandning mellan Thor och Captain America, och scenerna i en småstad på tyska fronten påminde mig en hel del om Brad Pitt-filmen Fury från 2014. I slutändan är Wonder Woman långt från dålig – det är en snygg, actionfylld, lättsam film med lagom mycket allvar och mörker. Även om filmen har brister i sin huvudkaraktärs personlighet, kassa skämt, och att vissa scener efter en stund blir långtråkiga, så är det ändå en imponerande prestation efter att ha sett de tidigare adaptionerna. Nästa gång vi ser Wonder Woman kommer alltså vara i november när Justice League, DC Comics svar på The Avengers, har premiär, och Wonder Woman ger hopp om att det kan komma bli DC:s första efterlängtade fullträff sen Christopher Nolans Batman-filmer.

Wonder Woman har biopremiär i dag!

Just nu på TVdags

Streamingtips

Sommarfilmen: suveräna Schilling & Healy i snurriga kidnappardramat Take Me

25 juli, 2017
Nyhet

House of Cards-skaparen manar till generalstrejk mot Trump

25 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Hanks, Bullock & von Sydow i urfint aspiedrama

24 juli, 2017
Trailer

Robotarna tar över! Se första teasern för Westworld säsong 2

24 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Pernilla Augusts Den allvarsamma leken är andlöst bra

23 juli, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Andrea Savage som en kvinnlig Maron eller Curb

23 juli, 2017
Tablåtips 23/7

Bäst på tv i kväll: Spretig & sprakande Teddbybears-dokumentär

23 juli, 2017
Trailer

WOW! Kolla in den nya spännande Stranger Things-trailern

23 juli, 2017
Trailer

Popkulturellt potpurri i teasern till Spielbergs Ready Player One

22 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Snygg spaskräck i A Cure for Wellness

22 juli, 2017
Trailer

Actionkalas med mystisk skägg-twist! Se första trailern för The Walking Dead säsong 8

22 juli, 2017
Tablåtips 22/7

Bäst på tv i kväll: Del Toros underskattade spökskräckis Crimson Peak

22 juli, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel