Porträtt

TVdags träffar Cilla Jackert – manusgeniet bakom Spung & SVT Play-aktuella Lite som du

I dagarna får dramedy-serien Lite som du från 2005 reprispremiär på SVT Play, barnserien Svaleskär går upp igen den 1 juni på Barnkanalen – och kritikerälskade ungdomsserien Spung är redan en av de mest sedda serierna på SVT:s Öppet arkiv. Alla är de skrivna av Cilla Jackert, som också har bland annat filmen Känn ingen sorg, två barnböcker och en radiojulkalender i manusbagaget.

Min skrivprocess är vidrig, 90 procent ångest, erkänner hon, och jag har ingen aning om vad jag håller på med.

Cilla ute
Utanför skrivarlyan på Söder.

TVdags träffar henne i en en liten rödmålad stuga som hon delar med några andra frilansare i det mycket pittoreska gamla området kring Åsö- och Sågargatan på Söder. Här sitter hon kvar även om hon inte lyckats klottra ner ett enda ord på hela dagen. »Min skrivprocess är vidrig, 90 procent ångest«, säger hon.

Det är mycket ställtid och hon vet att huvudet processar även när hon inte skriver, men ändå skapas ångesten när hon inte hittar sitt flyt. Jackert har aldrig läst dramaturgi vilket hon ser som sin främsta tillgång och sin störst svaghet som manusförfattare. »Jag har ingen aning om vad jag håller på med. Jag värker fram mina historier.«

Såporna

När Cilla Jackert var 19 år greps hon av den banbrytande dramaserien Thirtysomething (Livet runt 30), som skickligt berättade om vardagen för sex personer mellan 30 och 40 – och det var just det vanliga vardagslivet för vanliga människor, som på 1990-talet var ett ovanligt tv-fiktionstema, som fängslade henne. Men det var ändå inte den serien som skulle komma att få henne att själv börja skriva manus, och inte heller det faktum att hennes mamma under hela hennes uppväxt skrev noveller till Min Häst, Starlet och andra tidningar.

Efter diverse enstaka kurser under flera år i idéhistoria, statsvetenskap, historia, nationalekonomi och psykologi bland annat fick Jackert ett extrajobb i TV4:s reception och blev sedan assistent åt planeringschefen. Chefen gjorde det mesta själv, Jackert hade tråkigt och började skriva i interntidningen. En krönika snoddes helt sonika av en medarbetare som publicerade den i en annan tidning som sin. Brottet upptäcktes och var naturligtvis lättbevisat, vilket ledde till en inbjudan att skriva om det hela i tidningen Resumé.

Artikelns innehåll kom att handla om någonting helt annat, men det var via dessa första 15 minuter av berömmelse som Jackert upptäcktes av Tre Kronor-skaparna Peter Falck och Christian Wikander. De hörde av sig och erbjud henne ett jobb som trainee-redaktör för den då, 1995, redan populära tv-serien med två miljoner tittare. Snabbt blev hon dock ensam redaktör utan mycket erfarenhet, Det var en tuff tid med otroligt mycket jobb, men hon fick hjälp, bland annat av Hans Rosenfelt som var med och skrev avsnitt. Falck och Wikander var nöjda och när de började producera serier i Norge, först Sju Systrar sedan Hotell Caesar, så följde den blivande manusförfattaren med och insåg att hon inte bara ville redigera manus längre utan faktiskt börja skriva storylines själv.

Spung

Runt år 2000 infann sig en viss trötthet på att skriva för såpor, även om det var kul att skriva om de unga karaktärerna. »Man får aldrig förvalta känslorna, man måste hela tiden komma med något nytt, som att låta karaktären bli våldtagen av en alien«, förklarar hon. En möjlighet uppstod när SVT:s dåvarande dramachef Daniel Alfredson bestämt sig för att lägga ner Rederiet och ge Jackert carte blanche att skapa en ungdomsserie.

SPUNG
Tillsammans med Den vita stenen är Spung en av de mest sedda serierna på SVT’s Öppna Arkiv.

Hon tog med sig Pia Gradvall och tillsammans med regissören Måns Mårlind skapade de den kritikerrosade, visuellt nyskapande serien Spung om fem ungdomars sista år på gymnasiet. Utgångspunkten var hon själv som älskade tiden på gymnasiet, precis som Petra i serien, och Pia, som bara ville att livet som vuxen skulle börja, precis som Ana-Maria. »Men jag var alla karaktärer. Jag är alltid alla, jag utgår från mig och personer jag känner, men de är aldrig de, eller jag«, försöker hon förklara.

Lite som du

Några år senare var det återigen Alfredsson som erbjöd en tidslucka i tv-tablån och återigen ville hon skriva om vanliga människor, den här gången om vuxna. »Jag är fascinerad av folk med tråkiga jobb«, förklarar hon medan hon berättar om seriens Kicki och Niklas, spelade av Magdalena In de Betou och Bengt Nilsson. De två jobbar i en vitvarubutik och försöker på vart sitt hålla vinna tillbaka sina ex. Mest ihågkommen är kanske serien för Niklas systers mycket udda självskadebeteende, hon äter gammal mat, och då pratar vi månader gammal leverpastej. Detta var något som producenterna ville ta bort ur serien, det var för knasigt, men Jackert stod på sig och berättar också hur svårt det är att skriva komedi. »Det ska mycket till att jag ska tycka det skrivna ordet är roligt, saker och ting blir roligt [när det framförs].«

Skådisarna tog de konstiga karaktärerna på största allvar, i det här fallet Ann-Charlotte Franzén och Morgan Alling som spelade systerns misslyckade man. Det hade inte funkat om de gjort det med glimten i ögat, men när det gjordes med allvar och hjärta så blev det roligt. Magnus Härenstam spelade mot sin vanliga typ och var fantastisk som Niklas otrevliga pappa. Härenstam själv var otroligt proffsig att jobba med, han var generös och skapade bra förutsättningar för alla samtidigt som han gav ett intryck av att det inte var hela Härenstam man fick se. Det fanns många lager där.

Brytningstider

Efter att ha fött tre barn, nu 8, 11 och 13 år, kände Jackert att det skulle vara roligt att skriva för barn och även att skriva en serie helt själv. Uppdraget kom från SVT Göteborg och resultatet blev ett brett, spännande, tidlöst drama om några barn i 12–13-årsåldern som söker svar på frågor en sommar på ön Svaleskär. När hon letade efter sägner om västkusten hittade hon informationen om de dumpade gasfartygen som ligger på botten utanför Göteborg och som blev en del av berättelsen.

16884214-2
Svaleskär – snart på Barnkanalen igen.

Brytningstider, som i Spung där det handlar om tonåringar på väg att bli vuxna och i Svaleskär om barn på väg in i tonåren, är något som fascinerar. Hon som lekte med dockor länge kommer själv såväl ihåg hur hon själv önskade sig en Sindy-docka i julklapp när hon gick i femman för att sen när hon fick den plötsligt inte kom ihåg hur man lekte med den.

Utöver tv-serier har det även författats två böcker för barn i 9–12-årsåldern och Jackert håller på att avsluta sin tredje, F som i sämst. När man skriver böcker finns inga begränsningar och man kan fokusera på situationer och karaktärer, vilket hon gillar, och inte nödvändigtvis så mycket på handlingen som sådan. »Man slipper också processen med att kritiseras och kompromissa med regissör och skådespelare, men det går å andra sidan inte att försörja sig på«, berättar hon, »det är mer som en hobby.« Just nu skriver hon också på en ny lågfilm för barn.

»Hypen är över«

Trots att tv-branschen har exploderat och många erbjudanden trillar in, så är det inte lika lätt som tidigare att få utveckla sina egna idéer, vilket ändå är det som är roligast. »Det produceras oerhört mycket tv nu, men det blir mer tekniskt skickligt och mindre konstnärligt. Avsändare och vision är inte lika viktigt längre«, tycker Jackert som själv gillar drama-komedier som Better Things, Transparent och Togetherness, serier som vågar berätta något originellt samtidigt som de har just en tydlig avsändare  och vision.

Cilla skrivbord
»Alla har en historia att berätta.«

Detta var liknande som Hollywood anklagades för och som fick regissörer och skådespelare att komma till tv. Nu händer samma sak för tv-branschen i Sverige. Det har blivit automatiserat och mekaniskt och man saknar de övergripande frågeställningarna. »Hypen är över«, tror hon och menar att folk inte pratar om tv-serier på samma sätt längre. »De är inte längre det intressantaste i samtidskulturen, även om en bra serie är alltid en bra serie.«

I framtiden skulle hon gärna skriva om äldre människor – intressanta, äldre kvinnor – och naturligtvis använda sin vanliga process. »Jag utgår från en känsla och utvecklar frågeställningen efter den. Hur känns det? Sen försöker jag hitta en historia att bygga kring.« Vad hennes nya serie, som hon också har på gång, handlar om berättar hon inte dock inte.

Lite som du finns tillgänglig på SVT Play från 21 maj och Svaleskär har reprispremiär på Barnkanalen 1 juni. Spung finns sedan tidigare på SVT Öppet Arkiv. 

Just nu på TVdags

Nyhet

Canal Digital är en lysande streamingtjänst – här är TVdags bästa film- & serietips

24 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

24 juni, 2018
Klipp

Favoritrepris: Se Jimmy Durmaz mål som förde Sverige till VM

24 juni, 2018
Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018
Streamingtips

För soligt/regnigt? Här är 10 Netflix-anledningar att stanna inne

17 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel